How can institutional assessment contribute to improving school?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolívar, Antonio
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3812
Resumo: To guarantee the right to a good education to everyone everywhere, it is necessary to rely on external devices that make it possible to know how much of it is ensured, so that schools have mastery of the levels of education offered. The main question is how to do this so that, instead of looking at competition among schools or at providing criteria for choice by clients, internal improvement with appropriate resources is enhanced. This paper is a current review of accountability, linked to institutional self-assessment as a process to build school capabilities. The responsibility or accountability has as its primary purpose training for improvement, while at the same time ensuring essential learning for all.
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spelling How can institutional assessment contribute to improving school?¿Cómo puede la evaluación institucional contribuir para mejorar la escuela?Como a avaliação institucional pode contribuir para melhorar a escola?Instistutional AssessmentSelf-AssessmentEducational ImprovementProfessional DevelopmentEvaluación institucionalAutoEvaluaciónMejora de la EducaciónDesarrollo ProfesionalAvaliação InstitucionalAutoavaliaçãoMelhoria da EducaçãoDesenvolvimento ProfissionalTo guarantee the right to a good education to everyone everywhere, it is necessary to rely on external devices that make it possible to know how much of it is ensured, so that schools have mastery of the levels of education offered. The main question is how to do this so that, instead of looking at competition among schools or at providing criteria for choice by clients, internal improvement with appropriate resources is enhanced. This paper is a current review of accountability, linked to institutional self-assessment as a process to build school capabilities. The responsibility or accountability has as its primary purpose training for improvement, while at the same time ensuring essential learning for all.Asegurar el derecho a una buena educación para todos en todos los lugares precisa de dispositivos externos que posibiliten evidenciar en qué grado está asegurado y para que las escuelas den cuenta de los niveles de educación ofrecida. La cuestión es más bien cómo hacerlo para que, en lugar de abocarse a una competencia entre escuelas o a proporcionar criterios en la elección de los clientes, potencien la mejora interna con los recursos oportunos. El artículo formula una revisión actual de la “accountability”, vinculada a la autoevaluación institucional como proceso para construir capacidades de la escuela. La responsabilización o rendición de cuentas tiene como finalidad primera la capacitación para la mejora, asegurando a la vez los aprendizajes imprescindibles a todos.Para garantir o direito a uma boa educação a todos em todos os lugares, é preciso contar com dispositivos externos que possibilitem evidenciar o grau em que ele está assegurado, a fim de que as escolas deem conta dos níveis de educação oferecida. A principal questão é como fazer isso para que, em vez de se limitar a uma concorrência entre escolas ou a proporcionar critérios para a escolha dos clientes, seja potencializada a melhoria interna com os recursos oportunos. O artigo formula uma revisão atual da accountability, ligada à autoavaliação institucional como processo para construir capacidades da escola. A responsabilização ou prestação de contas tem como finalidade primordial a capacitação para a melhoria, garantindo ao mesmo tempo as aprendizagens imprescindíveis a todos.Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/381210.18222/eae.v0ix.3812Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 284-313Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 284-313Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 284-313Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 284-313Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 284-3131984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspahttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3812/3191Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBolívar, Antonio2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3812Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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