School climate and respectful coexistence in educational institutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vinha, Telma Pileggi
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Morais, Alessandra de, Tognetta, Luciene Regina Paulino, Azzi, Roberta Gurgel, Aragão, Ana Maria Falcão de, Marques, Carolina de Aragão Escher, Silva, Lívia Maria Ferreira da, Moro, Adriano, Vivaldi, Flávia Maria de Campos, Ramos, Adriana de Melo, Oliveira, Mariana Tavares Almeida, Bozza, Thais Cristina Leite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747
Resumo: Coexistence problems, often translated as violence and lack of  discipline, are some of the greatest difficulties faced by schools. This study aimed at the construction and testing of instruments to assess school climate for students, teachers and administrators, considering a correspondence between school climate and quality of interpersonal relationships. It also aimed to prepare and develop, in two public middle schools, an intervention project aimed at improving the coexistence. Following the diagnosis of these schools’ climate, an intervention was developed comprising: inclusion of a weekly subject in students’ schedules; implementation of conflict mediation procedures; proposals of youth involvement and continued school staff training. This study presents theoretical and practical foundations to support improvement of the quality of the school climate and enables schools to plan for coexistence. 
id FCC-2_516063a624773e877fdeab6448be8bd4
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3747
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling School climate and respectful coexistence in educational institutionsEl clima escolar y la convivência respetuosa en las instituciones educativasO clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativasSchool ClimateCoexistence EthicsMeasurement InstrumentsPedagogical InterventionClima EscolarConvivencia EticaInstrumentos de MensuraciónIntervención PedagógicaClima EscolarConvivência ÉticaInstrumentos de MensuraçãoIntervenção PedagógicaEducaçãoCoexistence problems, often translated as violence and lack of  discipline, are some of the greatest difficulties faced by schools. This study aimed at the construction and testing of instruments to assess school climate for students, teachers and administrators, considering a correspondence between school climate and quality of interpersonal relationships. It also aimed to prepare and develop, in two public middle schools, an intervention project aimed at improving the coexistence. Following the diagnosis of these schools’ climate, an intervention was developed comprising: inclusion of a weekly subject in students’ schedules; implementation of conflict mediation procedures; proposals of youth involvement and continued school staff training. This study presents theoretical and practical foundations to support improvement of the quality of the school climate and enables schools to plan for coexistence. Los problemas de convivencia, muchas veces traducidos como  indisciplina o violencia, aparecen como una de las mayores dificultades enfrentadas por las escuelas. Considerando que hay una correspondencia entre la calidad del clima escolar y las relaciones interpersonales, esta investigación tuvo como objetivos la construcción y el testeo de instrumentos para evaluar el clima escolar entre alumnos, docentes y gestores, así como el de elaborar y desarrollar en dos escuelas públicas de educación básica II un proyecto de intervención dirigido a mejorar la convivencia. Después del diagnóstico del clima de dichas escuelas se llevó a cabo una intervención constituida por: inserción de una asignatura semanal en la carga horaria de los alumnos; implantación de procedimientos para la mediación de conflictos; propuestas de protagonismo juvenil y formación continuada de los profesionales de la escuela. Este estudio presenta subsidios teóricos y prácticos que favorecen la mejora de la calidad del clima escolar y posibilita las escuelas a planificar la convivencia.    Os problemas de convivência, muitas vezes traduzidos como indisciplina ou violência, aparecem como uma das maiores dificuldades enfrentadas pelas escolas. Considerando que há uma correspondência entre a qualidade do clima escolar e das relações interpessoais, esta pesquisa teve como objetivos a construção e testagem de instrumentos para avaliar o clima escolar em alunos, docentes e gestores, assim como elaborar e desenvolver em duas escolas públicas de ensino fundamental II um projeto de intervenção objetivando a melhoria da convivência. Após o diagnóstico do clima dessas escolas, desenvolveu-se uma intervenção constituída por: inserção de uma disciplina semanal na grade horária dos alunos; implantação de procedimentos para mediação de conflitos; propostas de protagonismo juvenil; e formação continuada dos profissionais da escola. Este estudo apresenta subsídios teóricos e práticos que favorecem a melhoria da qualidade do clima escolar e possibilita às escolas planejarem a convivência. Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/374710.18222/eae.v27i64.3747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-1271984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747/3157Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVinha, Telma PileggiMorais, Alessandra deTognetta, Luciene Regina PaulinoAzzi, Roberta GurgelAragão, Ana Maria Falcão deMarques, Carolina de Aragão EscherSilva, Lívia Maria Ferreira daMoro, AdrianoVivaldi, Flávia Maria de CamposRamos, Adriana de MeloOliveira, Mariana Tavares AlmeidaBozza, Thais Cristina Leite2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3747Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv School climate and respectful coexistence in educational institutions
El clima escolar y la convivência respetuosa en las instituciones educativas
O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas
title School climate and respectful coexistence in educational institutions
spellingShingle School climate and respectful coexistence in educational institutions
Vinha, Telma Pileggi
School Climate
Coexistence Ethics
Measurement Instruments
Pedagogical Intervention
Clima Escolar
Convivencia Etica
Instrumentos de Mensuración
Intervención Pedagógica
Clima Escolar
Convivência Ética
Instrumentos de Mensuração
Intervenção Pedagógica
Educação
title_short School climate and respectful coexistence in educational institutions
title_full School climate and respectful coexistence in educational institutions
title_fullStr School climate and respectful coexistence in educational institutions
title_full_unstemmed School climate and respectful coexistence in educational institutions
title_sort School climate and respectful coexistence in educational institutions
author Vinha, Telma Pileggi
author_facet Vinha, Telma Pileggi
Morais, Alessandra de
Tognetta, Luciene Regina Paulino
Azzi, Roberta Gurgel
Aragão, Ana Maria Falcão de
Marques, Carolina de Aragão Escher
Silva, Lívia Maria Ferreira da
Moro, Adriano
Vivaldi, Flávia Maria de Campos
Ramos, Adriana de Melo
Oliveira, Mariana Tavares Almeida
Bozza, Thais Cristina Leite
author_role author
author2 Morais, Alessandra de
Tognetta, Luciene Regina Paulino
Azzi, Roberta Gurgel
Aragão, Ana Maria Falcão de
Marques, Carolina de Aragão Escher
Silva, Lívia Maria Ferreira da
Moro, Adriano
Vivaldi, Flávia Maria de Campos
Ramos, Adriana de Melo
Oliveira, Mariana Tavares Almeida
Bozza, Thais Cristina Leite
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vinha, Telma Pileggi
Morais, Alessandra de
Tognetta, Luciene Regina Paulino
Azzi, Roberta Gurgel
Aragão, Ana Maria Falcão de
Marques, Carolina de Aragão Escher
Silva, Lívia Maria Ferreira da
Moro, Adriano
Vivaldi, Flávia Maria de Campos
Ramos, Adriana de Melo
Oliveira, Mariana Tavares Almeida
Bozza, Thais Cristina Leite
dc.subject.por.fl_str_mv School Climate
Coexistence Ethics
Measurement Instruments
Pedagogical Intervention
Clima Escolar
Convivencia Etica
Instrumentos de Mensuración
Intervención Pedagógica
Clima Escolar
Convivência Ética
Instrumentos de Mensuração
Intervenção Pedagógica
Educação
topic School Climate
Coexistence Ethics
Measurement Instruments
Pedagogical Intervention
Clima Escolar
Convivencia Etica
Instrumentos de Mensuración
Intervención Pedagógica
Clima Escolar
Convivência Ética
Instrumentos de Mensuração
Intervenção Pedagógica
Educação
description Coexistence problems, often translated as violence and lack of  discipline, are some of the greatest difficulties faced by schools. This study aimed at the construction and testing of instruments to assess school climate for students, teachers and administrators, considering a correspondence between school climate and quality of interpersonal relationships. It also aimed to prepare and develop, in two public middle schools, an intervention project aimed at improving the coexistence. Following the diagnosis of these schools’ climate, an intervention was developed comprising: inclusion of a weekly subject in students’ schedules; implementation of conflict mediation procedures; proposals of youth involvement and continued school staff training. This study presents theoretical and practical foundations to support improvement of the quality of the school climate and enables schools to plan for coexistence. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747
10.18222/eae.v27i64.3747
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i64.3747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747/3157
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422389202944