School climate and respectful coexistence in educational institutions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747 |
Resumo: | Coexistence problems, often translated as violence and lack of discipline, are some of the greatest difficulties faced by schools. This study aimed at the construction and testing of instruments to assess school climate for students, teachers and administrators, considering a correspondence between school climate and quality of interpersonal relationships. It also aimed to prepare and develop, in two public middle schools, an intervention project aimed at improving the coexistence. Following the diagnosis of these schools’ climate, an intervention was developed comprising: inclusion of a weekly subject in students’ schedules; implementation of conflict mediation procedures; proposals of youth involvement and continued school staff training. This study presents theoretical and practical foundations to support improvement of the quality of the school climate and enables schools to plan for coexistence. |
id |
FCC-2_516063a624773e877fdeab6448be8bd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3747 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
School climate and respectful coexistence in educational institutionsEl clima escolar y la convivência respetuosa en las instituciones educativasO clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativasSchool ClimateCoexistence EthicsMeasurement InstrumentsPedagogical InterventionClima EscolarConvivencia EticaInstrumentos de MensuraciónIntervención PedagógicaClima EscolarConvivência ÉticaInstrumentos de MensuraçãoIntervenção PedagógicaEducaçãoCoexistence problems, often translated as violence and lack of discipline, are some of the greatest difficulties faced by schools. This study aimed at the construction and testing of instruments to assess school climate for students, teachers and administrators, considering a correspondence between school climate and quality of interpersonal relationships. It also aimed to prepare and develop, in two public middle schools, an intervention project aimed at improving the coexistence. Following the diagnosis of these schools’ climate, an intervention was developed comprising: inclusion of a weekly subject in students’ schedules; implementation of conflict mediation procedures; proposals of youth involvement and continued school staff training. This study presents theoretical and practical foundations to support improvement of the quality of the school climate and enables schools to plan for coexistence. Los problemas de convivencia, muchas veces traducidos como indisciplina o violencia, aparecen como una de las mayores dificultades enfrentadas por las escuelas. Considerando que hay una correspondencia entre la calidad del clima escolar y las relaciones interpersonales, esta investigación tuvo como objetivos la construcción y el testeo de instrumentos para evaluar el clima escolar entre alumnos, docentes y gestores, así como el de elaborar y desarrollar en dos escuelas públicas de educación básica II un proyecto de intervención dirigido a mejorar la convivencia. Después del diagnóstico del clima de dichas escuelas se llevó a cabo una intervención constituida por: inserción de una asignatura semanal en la carga horaria de los alumnos; implantación de procedimientos para la mediación de conflictos; propuestas de protagonismo juvenil y formación continuada de los profesionales de la escuela. Este estudio presenta subsidios teóricos y prácticos que favorecen la mejora de la calidad del clima escolar y posibilita las escuelas a planificar la convivencia. Os problemas de convivência, muitas vezes traduzidos como indisciplina ou violência, aparecem como uma das maiores dificuldades enfrentadas pelas escolas. Considerando que há uma correspondência entre a qualidade do clima escolar e das relações interpessoais, esta pesquisa teve como objetivos a construção e testagem de instrumentos para avaliar o clima escolar em alunos, docentes e gestores, assim como elaborar e desenvolver em duas escolas públicas de ensino fundamental II um projeto de intervenção objetivando a melhoria da convivência. Após o diagnóstico do clima dessas escolas, desenvolveu-se uma intervenção constituída por: inserção de uma disciplina semanal na grade horária dos alunos; implantação de procedimentos para mediação de conflitos; propostas de protagonismo juvenil; e formação continuada dos profissionais da escola. Este estudo apresenta subsídios teóricos e práticos que favorecem a melhoria da qualidade do clima escolar e possibilita às escolas planejarem a convivência. Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/374710.18222/eae.v27i64.3747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-1271984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747/3157Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVinha, Telma PileggiMorais, Alessandra deTognetta, Luciene Regina PaulinoAzzi, Roberta GurgelAragão, Ana Maria Falcão deMarques, Carolina de Aragão EscherSilva, Lívia Maria Ferreira daMoro, AdrianoVivaldi, Flávia Maria de CamposRamos, Adriana de MeloOliveira, Mariana Tavares AlmeidaBozza, Thais Cristina Leite2016-05-20T22:20:30Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3747Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-20T22:20:30Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School climate and respectful coexistence in educational institutions El clima escolar y la convivência respetuosa en las instituciones educativas O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas |
title |
School climate and respectful coexistence in educational institutions |
spellingShingle |
School climate and respectful coexistence in educational institutions Vinha, Telma Pileggi School Climate Coexistence Ethics Measurement Instruments Pedagogical Intervention Clima Escolar Convivencia Etica Instrumentos de Mensuración Intervención Pedagógica Clima Escolar Convivência Ética Instrumentos de Mensuração Intervenção Pedagógica Educação |
title_short |
School climate and respectful coexistence in educational institutions |
title_full |
School climate and respectful coexistence in educational institutions |
title_fullStr |
School climate and respectful coexistence in educational institutions |
title_full_unstemmed |
School climate and respectful coexistence in educational institutions |
title_sort |
School climate and respectful coexistence in educational institutions |
author |
Vinha, Telma Pileggi |
author_facet |
Vinha, Telma Pileggi Morais, Alessandra de Tognetta, Luciene Regina Paulino Azzi, Roberta Gurgel Aragão, Ana Maria Falcão de Marques, Carolina de Aragão Escher Silva, Lívia Maria Ferreira da Moro, Adriano Vivaldi, Flávia Maria de Campos Ramos, Adriana de Melo Oliveira, Mariana Tavares Almeida Bozza, Thais Cristina Leite |
author_role |
author |
author2 |
Morais, Alessandra de Tognetta, Luciene Regina Paulino Azzi, Roberta Gurgel Aragão, Ana Maria Falcão de Marques, Carolina de Aragão Escher Silva, Lívia Maria Ferreira da Moro, Adriano Vivaldi, Flávia Maria de Campos Ramos, Adriana de Melo Oliveira, Mariana Tavares Almeida Bozza, Thais Cristina Leite |
author2_role |
author author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vinha, Telma Pileggi Morais, Alessandra de Tognetta, Luciene Regina Paulino Azzi, Roberta Gurgel Aragão, Ana Maria Falcão de Marques, Carolina de Aragão Escher Silva, Lívia Maria Ferreira da Moro, Adriano Vivaldi, Flávia Maria de Campos Ramos, Adriana de Melo Oliveira, Mariana Tavares Almeida Bozza, Thais Cristina Leite |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Climate Coexistence Ethics Measurement Instruments Pedagogical Intervention Clima Escolar Convivencia Etica Instrumentos de Mensuración Intervención Pedagógica Clima Escolar Convivência Ética Instrumentos de Mensuração Intervenção Pedagógica Educação |
topic |
School Climate Coexistence Ethics Measurement Instruments Pedagogical Intervention Clima Escolar Convivencia Etica Instrumentos de Mensuración Intervención Pedagógica Clima Escolar Convivência Ética Instrumentos de Mensuração Intervenção Pedagógica Educação |
description |
Coexistence problems, often translated as violence and lack of discipline, are some of the greatest difficulties faced by schools. This study aimed at the construction and testing of instruments to assess school climate for students, teachers and administrators, considering a correspondence between school climate and quality of interpersonal relationships. It also aimed to prepare and develop, in two public middle schools, an intervention project aimed at improving the coexistence. Following the diagnosis of these schools’ climate, an intervention was developed comprising: inclusion of a weekly subject in students’ schedules; implementation of conflict mediation procedures; proposals of youth involvement and continued school staff training. This study presents theoretical and practical foundations to support improvement of the quality of the school climate and enables schools to plan for coexistence. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747 10.18222/eae.v27i64.3747 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v27i64.3747 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3747/3157 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127 Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127 Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 96-127 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422389202944 |