Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Daniel Abud Seabra
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rodrigues, Erica Castilho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4012
Resumo: We aimed to relate the characteristics of schools that are associated with the probability of them achieving the objectives of the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) [Elementary Education Development Index] 2013. These objectives are to analyze the association of the Ideb goal with other educational indicators as well as to compare the initial and final years of elementary school. We used the following quantitative methods: descriptive statistics, Item Response Theory and logistic regression (N initial years = 36,236 schools and N final years = 29,095 schools). In the initial years, the variable with the greatest impact on the likelihood of the school achieving the Ideb goal is infrastructure. However, in the final years, the variables with the greatest impact are socioeconomic status and infrastructure. The variables function differently between the initial and final years (e.g. socioeconomic status presents positive impact in the initial years and negative in the final years). Some associations between the Ideb and other educational indicators are different when the issue in question is the goal of the Ideb.
id FCC-2_516ceb3486cdf4d0888e638dc8fc10e1
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4012
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the IdebIndicadores educacionales y contexto escolar: un análisis de las metas del IdebIndicadores educacionais e contexto escolar: uma análise das metas do IdebEducational IndicatorsIdebLogistic RegressionBasic Education.Indicadores EducacionalesIdebRegresión LogísticaEducación Básica.Indicadores EducacionaisIdebRegressão LogísticaEnsino Fundamental.Indicadores de Qualidade em EducaçãoWe aimed to relate the characteristics of schools that are associated with the probability of them achieving the objectives of the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) [Elementary Education Development Index] 2013. These objectives are to analyze the association of the Ideb goal with other educational indicators as well as to compare the initial and final years of elementary school. We used the following quantitative methods: descriptive statistics, Item Response Theory and logistic regression (N initial years = 36,236 schools and N final years = 29,095 schools). In the initial years, the variable with the greatest impact on the likelihood of the school achieving the Ideb goal is infrastructure. However, in the final years, the variables with the greatest impact are socioeconomic status and infrastructure. The variables function differently between the initial and final years (e.g. socioeconomic status presents positive impact in the initial years and negative in the final years). Some associations between the Ideb and other educational indicators are different when the issue in question is the goal of the Ideb.Intentamos  relacionar  características  de  las  escuelas  asociadas  a  la  probabilidad de alcanzar la meta del Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) 2013. Los objetivos son los siguientes: analizar la asociación de la meta del Ideb con otros indicadores educacionales; comparar los primeros y los últimos años de la educación básica. Utilizamos métodos cuantitativos: estadística descriptiva, Teoría de la Respuesta al Ítem y regresión logística (N primeros años = 36.236 escuelas y N últimos años = 29.095 escuelas). En los primeros años, la variable de mayor impacto sobre la probabilidad de que la escuela alcance la meta del Ideb es la infraestructura. Los años finales, las variables que más impactan son el nivel socioeconómico y la infraestructura. Hay un funcionamiento diferencial entre los primeros y los últimos años (por ejemplo, el nivel socioeconómico presenta un impacto positivo en los primeros años y un negativo en los últimos). Algunas relaciones entre el Ideb y otros indicadores educacionales son diferentes cuando el fenómeno en cuestión es la meta del Ideb.Buscamos relacionar características das escolas que estejam associadas à probabilidade de a escola atingir a meta do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) 2013. Os objetivos são: analisar a associação da meta do Ideb com outros indicadores educacionais; comparar os anos iniciais e finais do ensino fundamental. Usamos métodos quantitativos: estatística descritiva, Teoria da Resposta ao Item e regressão logística (N anos iniciais = 36.236 escolas e N anos finais = 29.095 escolas). Nos anos iniciais, a variável de maior impacto sobre a probabilidade de a escola atingir a meta do Ideb é a infraestrutura. Nos anos finais, as variáveis que mais impactam são o nível socioeconômico e a infraestrutura. Existe um funcionamento diferencial entre os anos iniciais e finais (por exemplo, o nível socioeconômico apresenta impacto positivo nos anos iniciais e negativo nos anos finais). Algumas relações entre o Ideb e outros indicadores educacionais são diferentes quando o fenômeno em questão é a meta do Ideb.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/401210.18222/eae.v27i66.4012Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-6881984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4012/3269Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Daniel Abud SeabraRodrigues, Erica Castilho2024-01-22T14:42:03Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4012Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:42:03Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
Indicadores educacionales y contexto escolar: un análisis de las metas del Ideb
Indicadores educacionais e contexto escolar: uma análise das metas do Ideb
title Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
spellingShingle Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
Matos, Daniel Abud Seabra
Educational Indicators
Ideb
Logistic Regression
Basic Education.
Indicadores Educacionales
Ideb
Regresión Logística
Educación Básica.
Indicadores Educacionais
Ideb
Regressão Logística
Ensino Fundamental.
Indicadores de Qualidade em Educação
title_short Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
title_full Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
title_fullStr Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
title_full_unstemmed Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
title_sort Educational indicators and school context: an analysis of the goals of the Ideb
author Matos, Daniel Abud Seabra
author_facet Matos, Daniel Abud Seabra
Rodrigues, Erica Castilho
author_role author
author2 Rodrigues, Erica Castilho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Daniel Abud Seabra
Rodrigues, Erica Castilho
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Indicators
Ideb
Logistic Regression
Basic Education.
Indicadores Educacionales
Ideb
Regresión Logística
Educación Básica.
Indicadores Educacionais
Ideb
Regressão Logística
Ensino Fundamental.
Indicadores de Qualidade em Educação
topic Educational Indicators
Ideb
Logistic Regression
Basic Education.
Indicadores Educacionales
Ideb
Regresión Logística
Educación Básica.
Indicadores Educacionais
Ideb
Regressão Logística
Ensino Fundamental.
Indicadores de Qualidade em Educação
description We aimed to relate the characteristics of schools that are associated with the probability of them achieving the objectives of the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) [Elementary Education Development Index] 2013. These objectives are to analyze the association of the Ideb goal with other educational indicators as well as to compare the initial and final years of elementary school. We used the following quantitative methods: descriptive statistics, Item Response Theory and logistic regression (N initial years = 36,236 schools and N final years = 29,095 schools). In the initial years, the variable with the greatest impact on the likelihood of the school achieving the Ideb goal is infrastructure. However, in the final years, the variables with the greatest impact are socioeconomic status and infrastructure. The variables function differently between the initial and final years (e.g. socioeconomic status presents positive impact in the initial years and negative in the final years). Some associations between the Ideb and other educational indicators are different when the issue in question is the goal of the Ideb.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4012
10.18222/eae.v27i66.4012
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4012
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i66.4012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4012/3269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 662-688
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422453166080