Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suassuna, Lívia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Thays Lima e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861
Resumo: The aim of this article is to analyze the literature exams of the National Secondary School Exam (ENEM) and the entrance exam of the Federal University of Pernambuco (UFPE) to determine if both are consistent with the theoretical and methodological principle of literary literacy. A quantitative-qualitative, descriptive and interpretative study was conducted by analyzing a corpus formed by the UFPE and ENEM literature tests applied in December and October 2013, respectively. The results indicated that the exams are consistent with their standardizing documents; that the ENEM literature test is closer to the idea of literary literacy. Also, that there are other differences between them: the UFPE literature test is more content-oriented and gives more weight to the standard texts than the ENEM test, which is more constructivist and cognitivist.
id FCC-2_523f3942c5598cda16e32ab46f26261a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3861
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEMLa literatura en pruebas y exámenes: examen de ingreso a la UFPE y ENEMA literatura em provas e exames: vestibular da UFPE e EnemVestibularENEMLetramento LiterárioAvaliação.Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEMExamen de Ingreso a la UniversidadENEMCultura LiterariaEvaluaciónEntrance ExamENEMLiterary LiteracyAssessment.The aim of this article is to analyze the literature exams of the National Secondary School Exam (ENEM) and the entrance exam of the Federal University of Pernambuco (UFPE) to determine if both are consistent with the theoretical and methodological principle of literary literacy. A quantitative-qualitative, descriptive and interpretative study was conducted by analyzing a corpus formed by the UFPE and ENEM literature tests applied in December and October 2013, respectively. The results indicated that the exams are consistent with their standardizing documents; that the ENEM literature test is closer to the idea of literary literacy. Also, that there are other differences between them: the UFPE literature test is more content-oriented and gives more weight to the standard texts than the ENEM test, which is more constructivist and cognitivist.El objetivo de este artículo es analizar las pruebas de literatura del Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) y del examen de ingreso de la Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) para averiguar si ambas están en consonancia con el principio teórico-metodológico de cultura literaria. Se realizó un estudio cuanti-cualitativo, descriptivo e interpretativo, mediante análisis de un corpus formado por la prueba de literatura de la UFPE y del Enem aplicadas, respectivamente, en diciembre y octubre de 2013. Los resultados indicaron que los exámenes resultan acordes con sus documentos reguladores; que la prueba de literatura del Enem se acerca más a la idea de cultura literaria y que entre ellas hay más diferencias: la prueba de literatura de la UFPE está más relacionada con el contenido y valora más el canon que la prueba del Enem, que es más constructivista y cognitivista.O objetivo deste artigo é analisar as provas de literatura do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) e do vestibular da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) para averiguar se ambas estão em consonância com o princípio teórico-metodológico do letramento literário. Realizou-se uma pesquisa quanti-qualitativa, descritiva e interpretativa, mediante análise de um corpus formado pelas provas de literatura da UFPE e do Enem, aplicadas, respectivamente, em dezembro e outubro de 2013. Os resultados indicaram que os exames são condizentes com os seus documentos normatizadores; que a prova de literatura do Enem mais se aproxima da ideia de letramento literário e que entre elas há mais diferenças: a prova de literatura da UFPE é mais conteudista e valora mais o cânone do que a prova do Enem, que é mais construtivista e cognitivista.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/386110.18222/eae.v30i74.3861Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-3911984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861/3793Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuassuna, LíviaSilva, Thays Lima e2024-01-24T12:30:24Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3861Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T12:30:24Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
La literatura en pruebas y exámenes: examen de ingreso a la UFPE y ENEM
A literatura em provas e exames: vestibular da UFPE e Enem
title Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
spellingShingle Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
Suassuna, Lívia
Vestibular
ENEM
Letramento Literário
Avaliação.
Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEM
Examen de Ingreso a la Universidad
ENEM
Cultura Literaria
Evaluación
Entrance Exam
ENEM
Literary Literacy
Assessment.
title_short Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
title_full Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
title_fullStr Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
title_full_unstemmed Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
title_sort Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
author Suassuna, Lívia
author_facet Suassuna, Lívia
Silva, Thays Lima e
author_role author
author2 Silva, Thays Lima e
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Suassuna, Lívia
Silva, Thays Lima e
dc.subject.por.fl_str_mv Vestibular
ENEM
Letramento Literário
Avaliação.
Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEM
Examen de Ingreso a la Universidad
ENEM
Cultura Literaria
Evaluación
Entrance Exam
ENEM
Literary Literacy
Assessment.
topic Vestibular
ENEM
Letramento Literário
Avaliação.
Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEM
Examen de Ingreso a la Universidad
ENEM
Cultura Literaria
Evaluación
Entrance Exam
ENEM
Literary Literacy
Assessment.
description The aim of this article is to analyze the literature exams of the National Secondary School Exam (ENEM) and the entrance exam of the Federal University of Pernambuco (UFPE) to determine if both are consistent with the theoretical and methodological principle of literary literacy. A quantitative-qualitative, descriptive and interpretative study was conducted by analyzing a corpus formed by the UFPE and ENEM literature tests applied in December and October 2013, respectively. The results indicated that the exams are consistent with their standardizing documents; that the ENEM literature test is closer to the idea of literary literacy. Also, that there are other differences between them: the UFPE literature test is more content-oriented and gives more weight to the standard texts than the ENEM test, which is more constructivist and cognitivist.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861
10.18222/eae.v30i74.3861
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.3861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861/3793
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422414368768