Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze the literature exams of the National Secondary School Exam (ENEM) and the entrance exam of the Federal University of Pernambuco (UFPE) to determine if both are consistent with the theoretical and methodological principle of literary literacy. A quantitative-qualitative, descriptive and interpretative study was conducted by analyzing a corpus formed by the UFPE and ENEM literature tests applied in December and October 2013, respectively. The results indicated that the exams are consistent with their standardizing documents; that the ENEM literature test is closer to the idea of literary literacy. Also, that there are other differences between them: the UFPE literature test is more content-oriented and gives more weight to the standard texts than the ENEM test, which is more constructivist and cognitivist. |
id |
FCC-2_523f3942c5598cda16e32ab46f26261a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3861 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEMLa literatura en pruebas y exámenes: examen de ingreso a la UFPE y ENEMA literatura em provas e exames: vestibular da UFPE e EnemVestibularENEMLetramento LiterárioAvaliação.Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEMExamen de Ingreso a la UniversidadENEMCultura LiterariaEvaluaciónEntrance ExamENEMLiterary LiteracyAssessment.The aim of this article is to analyze the literature exams of the National Secondary School Exam (ENEM) and the entrance exam of the Federal University of Pernambuco (UFPE) to determine if both are consistent with the theoretical and methodological principle of literary literacy. A quantitative-qualitative, descriptive and interpretative study was conducted by analyzing a corpus formed by the UFPE and ENEM literature tests applied in December and October 2013, respectively. The results indicated that the exams are consistent with their standardizing documents; that the ENEM literature test is closer to the idea of literary literacy. Also, that there are other differences between them: the UFPE literature test is more content-oriented and gives more weight to the standard texts than the ENEM test, which is more constructivist and cognitivist.El objetivo de este artículo es analizar las pruebas de literatura del Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) y del examen de ingreso de la Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) para averiguar si ambas están en consonancia con el principio teórico-metodológico de cultura literaria. Se realizó un estudio cuanti-cualitativo, descriptivo e interpretativo, mediante análisis de un corpus formado por la prueba de literatura de la UFPE y del Enem aplicadas, respectivamente, en diciembre y octubre de 2013. Los resultados indicaron que los exámenes resultan acordes con sus documentos reguladores; que la prueba de literatura del Enem se acerca más a la idea de cultura literaria y que entre ellas hay más diferencias: la prueba de literatura de la UFPE está más relacionada con el contenido y valora más el canon que la prueba del Enem, que es más constructivista y cognitivista.O objetivo deste artigo é analisar as provas de literatura do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) e do vestibular da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) para averiguar se ambas estão em consonância com o princípio teórico-metodológico do letramento literário. Realizou-se uma pesquisa quanti-qualitativa, descritiva e interpretativa, mediante análise de um corpus formado pelas provas de literatura da UFPE e do Enem, aplicadas, respectivamente, em dezembro e outubro de 2013. Os resultados indicaram que os exames são condizentes com os seus documentos normatizadores; que a prova de literatura do Enem mais se aproxima da ideia de letramento literário e que entre elas há mais diferenças: a prova de literatura da UFPE é mais conteudista e valora mais o cânone do que a prova do Enem, que é mais construtivista e cognitivista.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/386110.18222/eae.v30i74.3861Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-3911984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861/3793Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuassuna, LíviaSilva, Thays Lima e2024-01-24T12:30:24Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3861Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T12:30:24Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM La literatura en pruebas y exámenes: examen de ingreso a la UFPE y ENEM A literatura em provas e exames: vestibular da UFPE e Enem |
title |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM |
spellingShingle |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM Suassuna, Lívia Vestibular ENEM Letramento Literário Avaliação. Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEM Examen de Ingreso a la Universidad ENEM Cultura Literaria Evaluación Entrance Exam ENEM Literary Literacy Assessment. |
title_short |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM |
title_full |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM |
title_fullStr |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM |
title_full_unstemmed |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM |
title_sort |
Literature on testing and exams: the entrance exam of UFPE and ENEM |
author |
Suassuna, Lívia |
author_facet |
Suassuna, Lívia Silva, Thays Lima e |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Thays Lima e |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suassuna, Lívia Silva, Thays Lima e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vestibular ENEM Letramento Literário Avaliação. Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEM Examen de Ingreso a la Universidad ENEM Cultura Literaria Evaluación Entrance Exam ENEM Literary Literacy Assessment. |
topic |
Vestibular ENEM Letramento Literário Avaliação. Avaliação do procedimento teórico-metodológico de letramento literário em provas de vestibular e do ENEM Examen de Ingreso a la Universidad ENEM Cultura Literaria Evaluación Entrance Exam ENEM Literary Literacy Assessment. |
description |
The aim of this article is to analyze the literature exams of the National Secondary School Exam (ENEM) and the entrance exam of the Federal University of Pernambuco (UFPE) to determine if both are consistent with the theoretical and methodological principle of literary literacy. A quantitative-qualitative, descriptive and interpretative study was conducted by analyzing a corpus formed by the UFPE and ENEM literature tests applied in December and October 2013, respectively. The results indicated that the exams are consistent with their standardizing documents; that the ENEM literature test is closer to the idea of literary literacy. Also, that there are other differences between them: the UFPE literature test is more content-oriented and gives more weight to the standard texts than the ENEM test, which is more constructivist and cognitivist. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861 10.18222/eae.v30i74.3861 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i74.3861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3861/3793 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 362-391 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422414368768 |