Student assessment in the perception of higher education professors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brasil Irala, Valesca
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Padilha Mena, Liziane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7107
Resumo: In this article, we seek to diagnose forms of learning assessment, the instruments and related issues, and to identify possible indications of emerging evaluative innovations on a campus of a public university in southern Brazil, in some undergraduate engineering and teacher education programs, from the perspective of the professors. Thus, from the analysis of the college syllabi and interviews with 11 professors of the institution, using a qualitative approach, the results indicate that the test is still described as the tool with greater weight among the others. We also observed the constant search by professors for innovative ways to assess, concluding that changes are possible and necessary in the field of student assessment, such that this study shows the beginning of a path of new perceptions.
id FCC-2_5465c8d9a7a907687112764f411a0d26
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7107
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Student assessment in the perception of higher education professorsEvaluación estudiantil en la percepción de docentes de la educación superiorAvaliação discente na percepção de docentes da educação superiorAvaliação da EducaçãoEnsino SuperiorInovação EducacionalInstrumentos de AvaliaçãoHigher EducationAssessment Fort LearningEducational InnovationAssessment InstrumentsEvaluacion en la EducacionEnsenanza SuperiorInnovacion EducacionalInstrumentos de EvaluacionIn this article, we seek to diagnose forms of learning assessment, the instruments and related issues, and to identify possible indications of emerging evaluative innovations on a campus of a public university in southern Brazil, in some undergraduate engineering and teacher education programs, from the perspective of the professors. Thus, from the analysis of the college syllabi and interviews with 11 professors of the institution, using a qualitative approach, the results indicate that the test is still described as the tool with greater weight among the others. We also observed the constant search by professors for innovative ways to assess, concluding that changes are possible and necessary in the field of student assessment, such that this study shows the beginning of a path of new perceptions.En este artículo intentamos diagnosticar las formas de evaluación del aprendizaje, los instrumentos y temas relacionados e identificar evidencias de innovaciones evaluativas emergentes en un campus de una universidad pública en el sur de Brasil, en el ámbito de cursos de ingeniería y de capacitación docente, desde la perspectiva de los formadores. De este modo, por medio del análisis de los planes de enseñanza semestrales y entrevistas con 11 docentes de la institución, en base a un enfoque cualitativo, los resultados indican que la prueba todavía se describe como el instrumento con mayor peso entre los demás. También se observó la constante búsqueda de los docentes por formas innovadoras de evaluar, lo que permite concluir que los cambios son posibles y necesarios en el ámbito de la evaluación estudiantil, de modo que esta investigación muestra el inicio de un itinerario de nuevas percepciones.Neste artigo, buscamos diagnosticar as formas de avaliação da aprendizagem, seus instrumentos e questões relacionadas e identificar possíveis indícios de inovações avaliativas emergentes em um campus de uma universidade pública do Sul do Brasil no âmbito de cursos de engenharias e licenciaturas na perspectiva de docentes. Assim, por meio da análise de planos de ensino semestrais e entrevistas com 11 docentes da instituição, com base na abordagem qualitativa, os resultados indicam que a prova ainda é descrita como o instrumento de maior peso entre os demais. Também, observamos a busca constante dos docentes por formas inovadoras de avaliar, concluindo que as mudanças são possíveis e necessárias no campo da avaliação discente, de forma que esta pesquisa mostra o início de um percurso de novas percepções.Fundação Carlos Chagas2021-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/710710.18222/eae.v32.7107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07107Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07107Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07107Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e071071984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7107/4180Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrasil Irala, ValescaPadilha Mena, Liziane2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7107Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Student assessment in the perception of higher education professors
Evaluación estudiantil en la percepción de docentes de la educación superior
Avaliação discente na percepção de docentes da educação superior
title Student assessment in the perception of higher education professors
spellingShingle Student assessment in the perception of higher education professors
Brasil Irala, Valesca
Avaliação da Educação
Ensino Superior
Inovação Educacional
Instrumentos de Avaliação
Higher Education
Assessment Fort Learning
Educational Innovation
Assessment Instruments
Evaluacion en la Educacion
Ensenanza Superior
Innovacion Educacional
Instrumentos de Evaluacion
title_short Student assessment in the perception of higher education professors
title_full Student assessment in the perception of higher education professors
title_fullStr Student assessment in the perception of higher education professors
title_full_unstemmed Student assessment in the perception of higher education professors
title_sort Student assessment in the perception of higher education professors
author Brasil Irala, Valesca
author_facet Brasil Irala, Valesca
Padilha Mena, Liziane
author_role author
author2 Padilha Mena, Liziane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brasil Irala, Valesca
Padilha Mena, Liziane
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Educação
Ensino Superior
Inovação Educacional
Instrumentos de Avaliação
Higher Education
Assessment Fort Learning
Educational Innovation
Assessment Instruments
Evaluacion en la Educacion
Ensenanza Superior
Innovacion Educacional
Instrumentos de Evaluacion
topic Avaliação da Educação
Ensino Superior
Inovação Educacional
Instrumentos de Avaliação
Higher Education
Assessment Fort Learning
Educational Innovation
Assessment Instruments
Evaluacion en la Educacion
Ensenanza Superior
Innovacion Educacional
Instrumentos de Evaluacion
description In this article, we seek to diagnose forms of learning assessment, the instruments and related issues, and to identify possible indications of emerging evaluative innovations on a campus of a public university in southern Brazil, in some undergraduate engineering and teacher education programs, from the perspective of the professors. Thus, from the analysis of the college syllabi and interviews with 11 professors of the institution, using a qualitative approach, the results indicate that the test is still described as the tool with greater weight among the others. We also observed the constant search by professors for innovative ways to assess, concluding that changes are possible and necessary in the field of student assessment, such that this study shows the beginning of a path of new perceptions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7107
10.18222/eae.v32.7107
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7107
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.7107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7107/4180
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07107
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07107
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07107
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07107
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07107
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423119011840