Ethics in additional language assessment: from the teacher’s attitude to the assessment instrument

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quevedo-Camargo, Gladys
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinheiro, Luzia Alessandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8641
Resumo: This is a ref lective and proposition essay that focuses on the articulation between an ethical perspective and the classroom assessment of additional languages. The terms ethics and moral are discussed, and the development of assessment over the centuries is presented to help us understand its historical relativism. The creation of codes of ethics and guidelines for good assessment practices is contextualized and, in an attempt to go beyond the philosophical and behavioural concepts of ethics and justice, we aimed at materializing such concepts by means of the compliance of the basic principles of assessment in the design and/or use of classroom assessment instruments by language teachers.
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spelling Ethics in additional language assessment: from the teacher’s attitude to the assessment instrument Ética en la evaluación de lenguas adicionales: de la actitud del profesor al instrumento de evaluación Ética na avaliação de línguas adicionais: da postura docente ao instrumento avaliativoEthicsAssessment of LearningLanguage LearningAssessment InstrumentsÉticaEvaluación del AprendizajeEnseñanza de LenguasInstrumentos de EvaluaciónÉticaAvaliação da AprendizagemEnsino de LínguasInstrumentos de AvaliaçãoThis is a ref lective and proposition essay that focuses on the articulation between an ethical perspective and the classroom assessment of additional languages. The terms ethics and moral are discussed, and the development of assessment over the centuries is presented to help us understand its historical relativism. The creation of codes of ethics and guidelines for good assessment practices is contextualized and, in an attempt to go beyond the philosophical and behavioural concepts of ethics and justice, we aimed at materializing such concepts by means of the compliance of the basic principles of assessment in the design and/or use of classroom assessment instruments by language teachers.Éste es un artículo reflexivo y propositivo que analiza la articulación entre una perspectiva ética y la evaluación de idiomas adicionales. Discutimos los términos ética y moral, y situamos el desarrollo de la evaluación a lo largo de los siglos para comprender su relativismo histórico. Contextualizamos el surgimiento de códigos de ética y directivas de buenas prácticas para la evaluación y, en un intento de ir más allá de las concepciones filosóficas y comportamentales de la ética y la justicia, buscamos concretar dichas concepciones a través de la observancia de principios básicos de evaluación en la elaboración y/o uso de herramientas de evaluación en las aulas por parte de profesores de idiomas adicionales. Este é um artigo reflexivo e propositivo que se debruça sobre a articulação entre uma perspectiva ética e a avaliação de línguas adicionais. Discorremos sobre os termos ética e moral, e situamos o desenvolvimento da avaliação ao longo dos séculos para entendermos seu relativismo histórico. Contextualizamos o surgimento de códigos de ética e diretrizes de boas práticas para a avaliação e, na tentativa de ir além das concepções filosóficas e comportamentais da ética e da justiça, buscamos concretizar tais concepções por meio da observância de princípios básicos da avaliação na elaboração e/ou utilização de instrumentos avaliativos em salas de aula por professores de línguas adicionais.Fundação Carlos Chagas2021-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/864110.18222/eae.v32.8641Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08641Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08641Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08641Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08641Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e086411984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8641/4189Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuevedo-Camargo, GladysPinheiro, Luzia Alessandra2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8641Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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