Guidelines for training assessment among biology teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472 |
Resumo: | The present study aims to investigate the knowledge that indicates training assessment in the discourses produced by biology teachers about their school practices. Grounded in the theory of social representations, the study focuses on the narratives of six teachers from an educational institution, based on the idea that they are carrying out a mediating assessment process. From the analysis of the representational anchors emerging in the interviews, it was possible to highlight some epistemic marks of the consensual field of knowledge of these teachers. These factors are anchored in the relational elements of didactics and the metaphor of “liberation”, in reference to a reflexive view of the biology curriculum, as well as their individual experiences throughout their professional development. |
id |
FCC-2_5f3b07fd82de0915f70f4075f2257634 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10472 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Guidelines for training assessment among biology teachersIndicativos para una evaluación formativa entre profesores de biología Indicativos para uma avaliação formativa entre professores de biologiaLearning AssessmentScience TeachingTeaching PracticeSocial RepresentationAvaliação da AprendizagemEnsino de CiênciasPrática DocenteRepresentação SocialEvaluación del AprendizajeEnseñanza de CienciasPráctica DocenteRepresentación SocialThe present study aims to investigate the knowledge that indicates training assessment in the discourses produced by biology teachers about their school practices. Grounded in the theory of social representations, the study focuses on the narratives of six teachers from an educational institution, based on the idea that they are carrying out a mediating assessment process. From the analysis of the representational anchors emerging in the interviews, it was possible to highlight some epistemic marks of the consensual field of knowledge of these teachers. These factors are anchored in the relational elements of didactics and the metaphor of “liberation”, in reference to a reflexive view of the biology curriculum, as well as their individual experiences throughout their professional development.Este estudio propone investigar los saberes que anuncian una evaluación formativa en los discursos elaborados por profesores de biología sobre sus prácticas escolares. En base a la teoría de las representaciones sociales, la investigación abarca las narrativas de seis docentes de una institución que se basa en el indicativo de realizar un proceso evaluativo mediador. A partir del análisis de los anclajes representativos emergentes en las entrevistas, se hizo posible poner en evidencia algunas marcas epistémicas del campo consensual de los saberes de dichos docentes. Tales factores se basan en los elementos relacionales de la didáctica y en la metáfora de la “liberación” en lo que concierne a una visión reflexiva del currículo de biología, así como a sus experiencias individuales a lo largo de su desarrollo profesional.Este estudo propõe investigar os saberes que anunciam uma avaliação formativa nos discursos elaborados por professores de biologia sobre suas práticas escolares. Embasada na teoria das representações sociais, a pesquisa se debruça sobre as narrativas de seis docentes de uma instituição de ensino com base no indicativo de realizarem um processo avaliativo mediador. A partir da análise das ancoragens representacionais emergentes nas entrevistas, foi possível evidenciar algumas marcas epistêmicas do campo consensual dos saberes desses professores. Esses fatores se ancoram nos elementos relacionais da didática e na metáfora da “libertação”, em referência a uma visão reflexiva do currículo de biologia, bem como às suas experiências individuais ao longo de seu desenvolvimento profissional.Fundação Carlos Chagas2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1047210.18222/eae.v34.10472Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e104721984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4719https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4858Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, DiegoMesquita, Silvana Soares de AraújoCampos, Pedro Humberto Faria2024-01-29T19:37:37Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10472Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:37:37Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Guidelines for training assessment among biology teachers Indicativos para una evaluación formativa entre profesores de biología Indicativos para uma avaliação formativa entre professores de biologia |
title |
Guidelines for training assessment among biology teachers |
spellingShingle |
Guidelines for training assessment among biology teachers Mota, Diego Learning Assessment Science Teaching Teaching Practice Social Representation Avaliação da Aprendizagem Ensino de Ciências Prática Docente Representação Social Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de Ciencias Práctica Docente Representación Social |
title_short |
Guidelines for training assessment among biology teachers |
title_full |
Guidelines for training assessment among biology teachers |
title_fullStr |
Guidelines for training assessment among biology teachers |
title_full_unstemmed |
Guidelines for training assessment among biology teachers |
title_sort |
Guidelines for training assessment among biology teachers |
author |
Mota, Diego |
author_facet |
Mota, Diego Mesquita, Silvana Soares de Araújo Campos, Pedro Humberto Faria |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Silvana Soares de Araújo Campos, Pedro Humberto Faria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Diego Mesquita, Silvana Soares de Araújo Campos, Pedro Humberto Faria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Assessment Science Teaching Teaching Practice Social Representation Avaliação da Aprendizagem Ensino de Ciências Prática Docente Representação Social Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de Ciencias Práctica Docente Representación Social |
topic |
Learning Assessment Science Teaching Teaching Practice Social Representation Avaliação da Aprendizagem Ensino de Ciências Prática Docente Representação Social Evaluación del Aprendizaje Enseñanza de Ciencias Práctica Docente Representación Social |
description |
The present study aims to investigate the knowledge that indicates training assessment in the discourses produced by biology teachers about their school practices. Grounded in the theory of social representations, the study focuses on the narratives of six teachers from an educational institution, based on the idea that they are carrying out a mediating assessment process. From the analysis of the representational anchors emerging in the interviews, it was possible to highlight some epistemic marks of the consensual field of knowledge of these teachers. These factors are anchored in the relational elements of didactics and the metaphor of “liberation”, in reference to a reflexive view of the biology curriculum, as well as their individual experiences throughout their professional development. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472 10.18222/eae.v34.10472 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.10472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4719 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4858 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10472 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10472 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423617085440 |