Guidelines for training assessment among biology teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Diego
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mesquita, Silvana Soares de Araújo, Campos, Pedro Humberto Faria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472
Resumo: The present study aims to investigate the knowledge that indicates training assessment in the discourses produced by biology teachers about their school practices. Grounded in the theory of social representations, the study focuses on the narratives of six teachers from an educational institution, based on the idea that they are carrying out a mediating assessment process. From the analysis of the representational anchors emerging in the interviews, it was possible to highlight some epistemic marks of the consensual field of knowledge of these teachers. These factors are anchored in the relational elements of didactics and the metaphor of “liberation”, in reference to a reflexive view of the biology curriculum, as well as their individual experiences throughout their professional development.
id FCC-2_5f3b07fd82de0915f70f4075f2257634
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10472
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Guidelines for training assessment among biology teachersIndicativos para una evaluación formativa entre profesores de biología Indicativos para uma avaliação formativa entre professores de biologiaLearning AssessmentScience TeachingTeaching PracticeSocial RepresentationAvaliação da AprendizagemEnsino de CiênciasPrática DocenteRepresentação SocialEvaluación del AprendizajeEnseñanza de CienciasPráctica DocenteRepresentación SocialThe present study aims to investigate the knowledge that indicates training assessment in the discourses produced by biology teachers about their school practices. Grounded in the theory of social representations, the study focuses on the narratives of six teachers from an educational institution, based on the idea that they are carrying out a mediating assessment process. From the analysis of the representational anchors emerging in the interviews, it was possible to highlight some epistemic marks of the consensual field of knowledge of these teachers. These factors are anchored in the relational elements of didactics and the metaphor of “liberation”, in reference to a reflexive view of the biology curriculum, as well as their individual experiences throughout their professional development.Este estudio propone investigar los saberes que anuncian una evaluación formativa en los discursos elaborados por profesores de biología sobre sus prácticas escolares. En base a la teoría de las representaciones sociales, la investigación abarca las narrativas de seis docentes de una institución que se basa en el indicativo de realizar un proceso evaluativo mediador. A partir del análisis de los anclajes representativos emergentes en las entrevistas, se hizo posible poner en evidencia algunas marcas epistémicas del campo consensual de los saberes de dichos docentes. Tales factores se basan en los elementos relacionales de la didáctica y en la metáfora de la “liberación” en lo que concierne a una visión reflexiva del currículo de biología, así como a sus experiencias individuales a lo largo de su desarrollo profesional.Este estudo propõe investigar os saberes que anunciam uma avaliação formativa nos discursos elaborados por professores de biologia sobre suas práticas escolares. Embasada na teoria das representações sociais, a pesquisa se debruça sobre as narrativas de seis docentes de uma instituição de ensino com base no indicativo de realizarem um processo avaliativo mediador. A partir da análise das ancoragens representacionais emergentes nas entrevistas, foi possível evidenciar algumas marcas epistêmicas do campo consensual dos saberes desses professores. Esses fatores se ancoram nos elementos relacionais da didática e na metáfora da “libertação”, em referência a uma visão reflexiva do currículo de biologia, bem como às suas experiências individuais ao longo de seu desenvolvimento profissional.Fundação Carlos Chagas2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1047210.18222/eae.v34.10472Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10472Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e104721984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4719https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4858Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, DiegoMesquita, Silvana Soares de AraújoCampos, Pedro Humberto Faria2024-01-29T19:37:37Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10472Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:37:37Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Guidelines for training assessment among biology teachers
Indicativos para una evaluación formativa entre profesores de biología
Indicativos para uma avaliação formativa entre professores de biologia
title Guidelines for training assessment among biology teachers
spellingShingle Guidelines for training assessment among biology teachers
Mota, Diego
Learning Assessment
Science Teaching
Teaching Practice
Social Representation
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Ciências
Prática Docente
Representação Social
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Ciencias
Práctica Docente
Representación Social
title_short Guidelines for training assessment among biology teachers
title_full Guidelines for training assessment among biology teachers
title_fullStr Guidelines for training assessment among biology teachers
title_full_unstemmed Guidelines for training assessment among biology teachers
title_sort Guidelines for training assessment among biology teachers
author Mota, Diego
author_facet Mota, Diego
Mesquita, Silvana Soares de Araújo
Campos, Pedro Humberto Faria
author_role author
author2 Mesquita, Silvana Soares de Araújo
Campos, Pedro Humberto Faria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Diego
Mesquita, Silvana Soares de Araújo
Campos, Pedro Humberto Faria
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Assessment
Science Teaching
Teaching Practice
Social Representation
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Ciências
Prática Docente
Representação Social
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Ciencias
Práctica Docente
Representación Social
topic Learning Assessment
Science Teaching
Teaching Practice
Social Representation
Avaliação da Aprendizagem
Ensino de Ciências
Prática Docente
Representação Social
Evaluación del Aprendizaje
Enseñanza de Ciencias
Práctica Docente
Representación Social
description The present study aims to investigate the knowledge that indicates training assessment in the discourses produced by biology teachers about their school practices. Grounded in the theory of social representations, the study focuses on the narratives of six teachers from an educational institution, based on the idea that they are carrying out a mediating assessment process. From the analysis of the representational anchors emerging in the interviews, it was possible to highlight some epistemic marks of the consensual field of knowledge of these teachers. These factors are anchored in the relational elements of didactics and the metaphor of “liberation”, in reference to a reflexive view of the biology curriculum, as well as their individual experiences throughout their professional development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472
10.18222/eae.v34.10472
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4719
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10472/4858
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10472
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10472
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10472
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423617085440