Student perception of learning evaluation in democratic municipal management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Cristiane
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Martins, Angela Maria, Fernandez, Gilne Gardesani, Assis, Adriana Cristina Reis de, Batista, Dulcilene Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5236
Resumo: This article aims to analyze student perception of learning evaluation regarding the educational policy implemented in the municipal school network of Santo André (SP). It is a qualitative study that used analytical triangulation to assess aspects of the educational policy of the municipality, grounded in a democratic management perspective, based on official documents. It discusses the literature in the field of learning evaluation, and presents information collected through focus groups with 5th grade students from two municipal schools. The interviews were analyzed using content analysis. The data show that students see the evaluation positively, as an instrument that promotes and supports advances in classroom learning, indicating possible reflections of democratic management principles implemented in municipal education.
id FCC-2_6344de28d15ef4e9becc9ca02877064b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5236
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Student perception of learning evaluation in democratic municipal managementPercepciones estudiantiles sobre la evaluación del aprendizaje en una gestión municipal democráticaPercepções discentes sobre avaliação da aprendizagem em uma gestão municipal democráticaAvaliação da AprendizagemEnsino FundamentalGestão DemocráticaPolíticas Educacionais.Avaliação da aprendizagemEvaluación del AprendizajeEducación BásicaGestión DemocráticaPolíticas Educacionales.Learning EvaluationElementary SchoolDemocratic ManagementEducational Policies.This article aims to analyze student perception of learning evaluation regarding the educational policy implemented in the municipal school network of Santo André (SP). It is a qualitative study that used analytical triangulation to assess aspects of the educational policy of the municipality, grounded in a democratic management perspective, based on official documents. It discusses the literature in the field of learning evaluation, and presents information collected through focus groups with 5th grade students from two municipal schools. The interviews were analyzed using content analysis. The data show that students see the evaluation positively, as an instrument that promotes and supports advances in classroom learning, indicating possible reflections of democratic management principles implemented in municipal education.Este artículo tiene el objetivo de analizar las percepciones de los alumnos sobre la evaluación del aprendizaje en el marco de la política educacional implementada en la red municipal de Santo André (SP). Presenta un estudio cualitativo que elaboró una triangulación analítica entre aspectos del contexto de la política educacional del municipio desde la perspectiva de la gestión democrática, en base a documentos oficiales; discute la literatura del área de los estudios sobre evaluación de aprendizaje; y presenta informaciones recogidas por medio de grupos focales junto a los alumnos del 5º año de Educación Básica I de dos escuelas municipales. Las entrevistas se examinaron en base al análisis de contenido. Los datos demuestran que los alumnos perciben la evaluación de forma positiva, como un instrumento que estimula y colabora con avances en el aprendizaje en el aula, indicando posibles reflejos de los principios de la gestión democrática instaurada en la educación municipal.Este artigo tem o objetivo de analisar as percepções de alunos sobre avaliação da aprendizagem no âmbito da política educacional implementada na rede municipal de Santo André (SP). Apresenta um estudo qualitativo que elaborou uma triangulação analítica entre aspectos do contexto da política educacional do município pautada na perspectiva de gestão democrática, com base em documentos oficiais; discute a literatura da área dos estudos sobre avaliação de aprendizagem; e apresenta informações colhidas, por meio de grupos focais, junto aos alunos do 5º ano do Ensino Fundamental I de duas escolas municipais. As entrevistas foram examinadas com base na análise de conteúdo. Os dados demonstram que os alunos percebem a avaliação de forma positiva, como um instrumento que estimula e colabora com avanços na aprendizagem em sala de aula, indicando possíveis reflexos dos princípios da gestão democrática instaurada na educação municipal.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/523610.18222/eae.v0ix.5236Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-4371984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5236/3638Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, CristianeMartins, Angela MariaFernandez, Gilne GardesaniAssis, Adriana Cristina Reis deBatista, Dulcilene Aparecida2024-01-23T13:22:01Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5236Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:22:01Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
Percepciones estudiantiles sobre la evaluación del aprendizaje en una gestión municipal democrática
Percepções discentes sobre avaliação da aprendizagem em uma gestão municipal democrática
title Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
spellingShingle Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
Machado, Cristiane
Avaliação da Aprendizagem
Ensino Fundamental
Gestão Democrática
Políticas Educacionais.
Avaliação da aprendizagem
Evaluación del Aprendizaje
Educación Básica
Gestión Democrática
Políticas Educacionales.
Learning Evaluation
Elementary School
Democratic Management
Educational Policies.
title_short Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
title_full Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
title_fullStr Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
title_full_unstemmed Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
title_sort Student perception of learning evaluation in democratic municipal management
author Machado, Cristiane
author_facet Machado, Cristiane
Martins, Angela Maria
Fernandez, Gilne Gardesani
Assis, Adriana Cristina Reis de
Batista, Dulcilene Aparecida
author_role author
author2 Martins, Angela Maria
Fernandez, Gilne Gardesani
Assis, Adriana Cristina Reis de
Batista, Dulcilene Aparecida
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Cristiane
Martins, Angela Maria
Fernandez, Gilne Gardesani
Assis, Adriana Cristina Reis de
Batista, Dulcilene Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Aprendizagem
Ensino Fundamental
Gestão Democrática
Políticas Educacionais.
Avaliação da aprendizagem
Evaluación del Aprendizaje
Educación Básica
Gestión Democrática
Políticas Educacionales.
Learning Evaluation
Elementary School
Democratic Management
Educational Policies.
topic Avaliação da Aprendizagem
Ensino Fundamental
Gestão Democrática
Políticas Educacionais.
Avaliação da aprendizagem
Evaluación del Aprendizaje
Educación Básica
Gestión Democrática
Políticas Educacionales.
Learning Evaluation
Elementary School
Democratic Management
Educational Policies.
description This article aims to analyze student perception of learning evaluation regarding the educational policy implemented in the municipal school network of Santo André (SP). It is a qualitative study that used analytical triangulation to assess aspects of the educational policy of the municipality, grounded in a democratic management perspective, based on official documents. It discusses the literature in the field of learning evaluation, and presents information collected through focus groups with 5th grade students from two municipal schools. The interviews were analyzed using content analysis. The data show that students see the evaluation positively, as an instrument that promotes and supports advances in classroom learning, indicating possible reflections of democratic management principles implemented in municipal education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5236
10.18222/eae.v0ix.5236
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5236
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.5236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5236/3638
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 414-437
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422918733824