Educational accountability: discursive meanings in analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7946 |
Resumo: | The paper discusses the meanings of the term accountability in education from the critical analysis of the discourse found in academic studies dedicated to researching evaluation policies in Brazil and their relationship with this term. The results revealed heterogeneous discourses regarding the translation of accountability. However, it confirmed a polarization that translates the term sometimes as accountability, sometimes as liability, the latter being found more frequently. The analyzed expression assumes a negative social representation when it is associated with the liability of education professionals for the results of large-scale assessments and linked to accountability, in a more direct and explicit way, for salary incentive programs. |
id |
FCC-2_6d9aa147c96bb894e12970b10b16b25e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7946 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational accountability: discursive meanings in analysis Accountability educativa: sentidos discursivos en análisis Accountability educacional: sentidos discursivos em análise Educational PolicyEducation EvaluationBasic EducationAccountabilityPolítica EducacionalAvaliação da EducaçãoEducação BásicaAccountabilityPolítica EducativaEvaluación de la EducaciónEducación BásicaAccountabilityThe paper discusses the meanings of the term accountability in education from the critical analysis of the discourse found in academic studies dedicated to researching evaluation policies in Brazil and their relationship with this term. The results revealed heterogeneous discourses regarding the translation of accountability. However, it confirmed a polarization that translates the term sometimes as accountability, sometimes as liability, the latter being found more frequently. The analyzed expression assumes a negative social representation when it is associated with the liability of education professionals for the results of large-scale assessments and linked to accountability, in a more direct and explicit way, for salary incentive programs.El trabajo discute los sentidos del término accountability en educación a partir del análisis crítico del discurso presente en estudios académicos que se dedicaron a investigar políticas de evaluación en Brasil y su relación con ese término. Los resultados revelaron discursos heterogéneos en lo que concierne a la traducción de accountability, pero se constató una polarización que a veces traduce el término como rendición de cuentas o como responsabilización, siendo que este último sentido se encuentra de forma más recurrente. La expresión analizada asume una representación social negativa al asociarse a la responsabilización de los profesionales de educación por los resultados de las evaluaciones en ancha escala, vinculada a su imputación, de forma más directa y explícita, a los programas de incentivos salariales.O trabalho discute os sentidos do termo accountability em educação a partir da Análise Crítica do Discurso (ACD) presente em estudos acadêmicos que se dedicaram a pesquisar políticas de avaliação no Brasil e sua relação com esse termo. Os resultados revelaram discursos heterogêneos quanto à tradução de accountability, mas constatou- -se uma polarização que traduz o termo ora como prestação de contas, ora como responsabilização, sendo este último sentido encontrado mais recorrentemente. A expressão analisada assume uma representação social negativa ao ser associada à responsabilização dos profissionais da educação pelos resultados das avaliações em larga escala e vinculada à responsabilização, de forma mais direta e explícita, aos programas de incentivos salariais. Fundação Carlos Chagas2021-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/794610.18222/eae.v32.7946Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07946Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07946Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07946Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07946Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e079461984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7946/4179Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Maria Angela Alvesdos Santos, Ana Lúcia Félix2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7946Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational accountability: discursive meanings in analysis Accountability educativa: sentidos discursivos en análisis Accountability educacional: sentidos discursivos em análise |
title |
Educational accountability: discursive meanings in analysis |
spellingShingle |
Educational accountability: discursive meanings in analysis de Oliveira, Maria Angela Alves Educational Policy Education Evaluation Basic Education Accountability Política Educacional Avaliação da Educação Educação Básica Accountability Política Educativa Evaluación de la Educación Educación Básica Accountability |
title_short |
Educational accountability: discursive meanings in analysis |
title_full |
Educational accountability: discursive meanings in analysis |
title_fullStr |
Educational accountability: discursive meanings in analysis |
title_full_unstemmed |
Educational accountability: discursive meanings in analysis |
title_sort |
Educational accountability: discursive meanings in analysis |
author |
de Oliveira, Maria Angela Alves |
author_facet |
de Oliveira, Maria Angela Alves dos Santos, Ana Lúcia Félix |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Ana Lúcia Félix |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Maria Angela Alves dos Santos, Ana Lúcia Félix |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Policy Education Evaluation Basic Education Accountability Política Educacional Avaliação da Educação Educação Básica Accountability Política Educativa Evaluación de la Educación Educación Básica Accountability |
topic |
Educational Policy Education Evaluation Basic Education Accountability Política Educacional Avaliação da Educação Educação Básica Accountability Política Educativa Evaluación de la Educación Educación Básica Accountability |
description |
The paper discusses the meanings of the term accountability in education from the critical analysis of the discourse found in academic studies dedicated to researching evaluation policies in Brazil and their relationship with this term. The results revealed heterogeneous discourses regarding the translation of accountability. However, it confirmed a polarization that translates the term sometimes as accountability, sometimes as liability, the latter being found more frequently. The analyzed expression assumes a negative social representation when it is associated with the liability of education professionals for the results of large-scale assessments and linked to accountability, in a more direct and explicit way, for salary incentive programs. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7946 10.18222/eae.v32.7946 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7946 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.7946 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7946/4179 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07946 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07946 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07946 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07946 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07946 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423185072128 |