An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mol, Solange Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Matos, Daniel Abud Seabra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593
Resumo: This study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses.
id FCC-2_73fda39bea01aec2c72a99ce558cf0d6
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6593
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluationUn análisis sobre la Taxonomía SOLO: aplicaciones en la evaluación educacionalUma análise sobre a Taxonomia SOLO: aplicações na avaliação educacionalTaxonomia SOLODesenvolvimento CognitivoAvaliação da EducaçãoTaxonomía SoloDesarrollo CognitivoEvaluación de la EducaciónSolo TaxonomyCognitive DevelopmentEvaluation of the EducationThis study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses.Los objetivos de este estudio son presentar la Taxonomía SOLO como un instrumento metodológico en la evaluación educacional y realizar una revisión de la literatura sobre su utilización en la evaluación educativa en Brasil. SOLO es una taxonomía cognitiva compuesta de cinco niveles cuya complejidad aumenta: 1) preestructural; 2) uniestructural; 3) multiestructural; 4) relacional; y 5) abstracto extendido. Tales niveles se subdividen en dos categorías de aprendizaje: superficial y profunda. SOLO presenta muchas aplicaciones: evaluación del aula, evaluación externa, formación de profesores, elaboración de preguntas, entre otras. El reducido número de investigaciones encontradas confirma el poco uso de dicha taxonomía en el escenario brasileño. Por ello, la contribución de nuestro trabajo es presentar SOLO y sus usos.Os objetivos desta pesquisa são apresentar a Taxonomia SOLO como instrumento metodológico na avaliação educacional e realizar uma revisão da literatura sobre o uso dessa na avaliação educacional no Brasil. A SOLO é uma taxonomia cognitiva composta por cinco níveis que crescem em complexidade: 1) pré-estrutural; 2) uniestrutural; 3) multiestrutural; 4) relacional; e 5) abstrato estendido. Esses níveis são subdivididos em duas categorias de aprendizagem: superficial e profunda. A SOLO apresenta muitas aplicações: avaliação de sala de aula, avaliação externa, formação de professores, elaboração de questões, entre outras. O número reduzido de pesquisas encontradas confirma o pouco uso dessa taxonomia no cenário brasileiro. Assim a contribuição do nosso trabalho é apresentar a SOLO e seus usos.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/659310.18222/eae.v30i75.6593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-7471984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593/3923Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMol, Solange MariaMatos, Daniel Abud Seabra2024-01-24T13:35:21Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6593Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:35:21Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
Un análisis sobre la Taxonomía SOLO: aplicaciones en la evaluación educacional
Uma análise sobre a Taxonomia SOLO: aplicações na avaliação educacional
title An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
spellingShingle An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
Mol, Solange Maria
Taxonomia SOLO
Desenvolvimento Cognitivo
Avaliação da Educação
Taxonomía Solo
Desarrollo Cognitivo
Evaluación de la Educación
Solo Taxonomy
Cognitive Development
Evaluation of the Education
title_short An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
title_full An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
title_fullStr An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
title_full_unstemmed An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
title_sort An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
author Mol, Solange Maria
author_facet Mol, Solange Maria
Matos, Daniel Abud Seabra
author_role author
author2 Matos, Daniel Abud Seabra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mol, Solange Maria
Matos, Daniel Abud Seabra
dc.subject.por.fl_str_mv Taxonomia SOLO
Desenvolvimento Cognitivo
Avaliação da Educação
Taxonomía Solo
Desarrollo Cognitivo
Evaluación de la Educación
Solo Taxonomy
Cognitive Development
Evaluation of the Education
topic Taxonomia SOLO
Desenvolvimento Cognitivo
Avaliação da Educação
Taxonomía Solo
Desarrollo Cognitivo
Evaluación de la Educación
Solo Taxonomy
Cognitive Development
Evaluation of the Education
description This study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593
10.18222/eae.v30i75.6593
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i75.6593
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593/3923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423060291584