Learning processes and learning assessment for expertise development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Gustavo Danicki Aureliano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Galvão, Afonso Celso Tanus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265
Resumo: An analysis of verbal protocols of learning processes, and their categorization based on Bloom’s et al. (1977) taxonomy of educational objectives, is developed to generate subsidies for an educational assessment of learning processes. The participants were six academics who were observed while solving problems involving domain and non-domain material. Results suggest that: i) knowledge that is relevant for the realignment of actions in situations of teaching, such as keywords that are meaningful for individuals that can be obtained even when inserted into nondomain materials; and ii) categorizations such as the ones proposed for this study can contribute to the effectiveness of students’ learning processes in situations that are appropriate for their level of development and towards the mastery of study content.  
id FCC-2_ccc02c90c5be98668bc8d9642baac7fa
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4265
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Learning processes and learning assessment for expertise developmentProcesos de estudio y evaluación del aprendizaje en el desarrollo de la expertiseProcessos de estudo e avaliação da aprendizagem no desenvolvimento da expertiseAvaliação da EducaçãoTaxonomiaResolução de ProblemasDesenvolvimento CognitivoAvaliação da aprendizagemEvaluación de la EducaciónTaxonomíaResolución de ProblemasDesarrollo CognitivoEducational AssessmentTaxonomyProblem SolvingCognitive DevelopmentAn analysis of verbal protocols of learning processes, and their categorization based on Bloom’s et al. (1977) taxonomy of educational objectives, is developed to generate subsidies for an educational assessment of learning processes. The participants were six academics who were observed while solving problems involving domain and non-domain material. Results suggest that: i) knowledge that is relevant for the realignment of actions in situations of teaching, such as keywords that are meaningful for individuals that can be obtained even when inserted into nondomain materials; and ii) categorizations such as the ones proposed for this study can contribute to the effectiveness of students’ learning processes in situations that are appropriate for their level of development and towards the mastery of study content.  Se desarrolla un análisis de protocolos verbales de procesos de estudio, cuya inspiración es la taxonomía de objetivos educacionales de Bloom et al. (1977), a fin de generar subsidios para la evaluación educacional. Los protocolos se originaron a partir de la entrevista con seis individuos que realizaron el estudio con materiales de dominio y no dominio inferido. Los resultados de la investigación sugieren que: i) se pueden obtener informaciones importantes para la realineación de las acciones en una situación de enseñanza y aprendizaje, tales como términos clave que tengan significado para los individuos y que estén insertos en materiales de no dominio; y ii)  una categorización como la propuesta en este estudio para la toma de decisión puede contribuir para el trabajo efectivo del estudiante en situaciones adecuadas a su nivel de desarrollo rumbo al dominio completo de un determinado material de estudio.   Desenvolve-se uma análise de protocolos verbais de processos de estudo, tendo como inspiração a taxonomia de objetivos educacionais de Bloom et al. (1977), para a geração de subsídios para a avaliação educacional. Os protocolos foram gerados a partir da entrevista com seis indivíduos que realizaram o estudo com materiais de domínio e não domínio inferido. Os resultados da pesquisa sugerem que: i) informações importantes para o realinhamento das ações em uma situação de ensino e aprendizagem podem ser obtidas, tais como termos-chave que tenham significado para os indivíduos e que estejam inseridos em materiais de não domínio; e ii)  uma categorização como a proposta neste estudo para a tomada de decisão pode contribuir para o trabalho efetivo do estudante em situações adequadas ao seu nível de desenvolvimento rumo ao domínio completo de determinado material de estudo.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/426510.18222/eae.v29i71.4265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-4121984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265/3637Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Gustavo Danicki AurelianoGalvão, Afonso Celso Tanus2024-01-23T13:21:21Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4265Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:21:21Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning processes and learning assessment for expertise development
Procesos de estudio y evaluación del aprendizaje en el desarrollo de la expertise
Processos de estudo e avaliação da aprendizagem no desenvolvimento da expertise
title Learning processes and learning assessment for expertise development
spellingShingle Learning processes and learning assessment for expertise development
Rosa, Gustavo Danicki Aureliano
Avaliação da Educação
Taxonomia
Resolução de Problemas
Desenvolvimento Cognitivo
Avaliação da aprendizagem
Evaluación de la Educación
Taxonomía
Resolución de Problemas
Desarrollo Cognitivo
Educational Assessment
Taxonomy
Problem Solving
Cognitive Development
title_short Learning processes and learning assessment for expertise development
title_full Learning processes and learning assessment for expertise development
title_fullStr Learning processes and learning assessment for expertise development
title_full_unstemmed Learning processes and learning assessment for expertise development
title_sort Learning processes and learning assessment for expertise development
author Rosa, Gustavo Danicki Aureliano
author_facet Rosa, Gustavo Danicki Aureliano
Galvão, Afonso Celso Tanus
author_role author
author2 Galvão, Afonso Celso Tanus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Gustavo Danicki Aureliano
Galvão, Afonso Celso Tanus
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Educação
Taxonomia
Resolução de Problemas
Desenvolvimento Cognitivo
Avaliação da aprendizagem
Evaluación de la Educación
Taxonomía
Resolución de Problemas
Desarrollo Cognitivo
Educational Assessment
Taxonomy
Problem Solving
Cognitive Development
topic Avaliação da Educação
Taxonomia
Resolução de Problemas
Desenvolvimento Cognitivo
Avaliação da aprendizagem
Evaluación de la Educación
Taxonomía
Resolución de Problemas
Desarrollo Cognitivo
Educational Assessment
Taxonomy
Problem Solving
Cognitive Development
description An analysis of verbal protocols of learning processes, and their categorization based on Bloom’s et al. (1977) taxonomy of educational objectives, is developed to generate subsidies for an educational assessment of learning processes. The participants were six academics who were observed while solving problems involving domain and non-domain material. Results suggest that: i) knowledge that is relevant for the realignment of actions in situations of teaching, such as keywords that are meaningful for individuals that can be obtained even when inserted into nondomain materials; and ii) categorizations such as the ones proposed for this study can contribute to the effectiveness of students’ learning processes in situations that are appropriate for their level of development and towards the mastery of study content.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265
10.18222/eae.v29i71.4265
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i71.4265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265/3637
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422502449152