Learning processes and learning assessment for expertise development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265 |
Resumo: | An analysis of verbal protocols of learning processes, and their categorization based on Bloom’s et al. (1977) taxonomy of educational objectives, is developed to generate subsidies for an educational assessment of learning processes. The participants were six academics who were observed while solving problems involving domain and non-domain material. Results suggest that: i) knowledge that is relevant for the realignment of actions in situations of teaching, such as keywords that are meaningful for individuals that can be obtained even when inserted into nondomain materials; and ii) categorizations such as the ones proposed for this study can contribute to the effectiveness of students’ learning processes in situations that are appropriate for their level of development and towards the mastery of study content. |
id |
FCC-2_ccc02c90c5be98668bc8d9642baac7fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4265 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning processes and learning assessment for expertise developmentProcesos de estudio y evaluación del aprendizaje en el desarrollo de la expertiseProcessos de estudo e avaliação da aprendizagem no desenvolvimento da expertiseAvaliação da EducaçãoTaxonomiaResolução de ProblemasDesenvolvimento CognitivoAvaliação da aprendizagemEvaluación de la EducaciónTaxonomíaResolución de ProblemasDesarrollo CognitivoEducational AssessmentTaxonomyProblem SolvingCognitive DevelopmentAn analysis of verbal protocols of learning processes, and their categorization based on Bloom’s et al. (1977) taxonomy of educational objectives, is developed to generate subsidies for an educational assessment of learning processes. The participants were six academics who were observed while solving problems involving domain and non-domain material. Results suggest that: i) knowledge that is relevant for the realignment of actions in situations of teaching, such as keywords that are meaningful for individuals that can be obtained even when inserted into nondomain materials; and ii) categorizations such as the ones proposed for this study can contribute to the effectiveness of students’ learning processes in situations that are appropriate for their level of development and towards the mastery of study content. Se desarrolla un análisis de protocolos verbales de procesos de estudio, cuya inspiración es la taxonomía de objetivos educacionales de Bloom et al. (1977), a fin de generar subsidios para la evaluación educacional. Los protocolos se originaron a partir de la entrevista con seis individuos que realizaron el estudio con materiales de dominio y no dominio inferido. Los resultados de la investigación sugieren que: i) se pueden obtener informaciones importantes para la realineación de las acciones en una situación de enseñanza y aprendizaje, tales como términos clave que tengan significado para los individuos y que estén insertos en materiales de no dominio; y ii) una categorización como la propuesta en este estudio para la toma de decisión puede contribuir para el trabajo efectivo del estudiante en situaciones adecuadas a su nivel de desarrollo rumbo al dominio completo de un determinado material de estudio. Desenvolve-se uma análise de protocolos verbais de processos de estudo, tendo como inspiração a taxonomia de objetivos educacionais de Bloom et al. (1977), para a geração de subsídios para a avaliação educacional. Os protocolos foram gerados a partir da entrevista com seis indivíduos que realizaram o estudo com materiais de domínio e não domínio inferido. Os resultados da pesquisa sugerem que: i) informações importantes para o realinhamento das ações em uma situação de ensino e aprendizagem podem ser obtidas, tais como termos-chave que tenham significado para os indivíduos e que estejam inseridos em materiais de não domínio; e ii) uma categorização como a proposta neste estudo para a tomada de decisão pode contribuir para o trabalho efetivo do estudante em situações adequadas ao seu nível de desenvolvimento rumo ao domínio completo de determinado material de estudo.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/426510.18222/eae.v29i71.4265Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-4121984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265/3637Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Gustavo Danicki AurelianoGalvão, Afonso Celso Tanus2024-01-23T13:21:21Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4265Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:21:21Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning processes and learning assessment for expertise development Procesos de estudio y evaluación del aprendizaje en el desarrollo de la expertise Processos de estudo e avaliação da aprendizagem no desenvolvimento da expertise |
title |
Learning processes and learning assessment for expertise development |
spellingShingle |
Learning processes and learning assessment for expertise development Rosa, Gustavo Danicki Aureliano Avaliação da Educação Taxonomia Resolução de Problemas Desenvolvimento Cognitivo Avaliação da aprendizagem Evaluación de la Educación Taxonomía Resolución de Problemas Desarrollo Cognitivo Educational Assessment Taxonomy Problem Solving Cognitive Development |
title_short |
Learning processes and learning assessment for expertise development |
title_full |
Learning processes and learning assessment for expertise development |
title_fullStr |
Learning processes and learning assessment for expertise development |
title_full_unstemmed |
Learning processes and learning assessment for expertise development |
title_sort |
Learning processes and learning assessment for expertise development |
author |
Rosa, Gustavo Danicki Aureliano |
author_facet |
Rosa, Gustavo Danicki Aureliano Galvão, Afonso Celso Tanus |
author_role |
author |
author2 |
Galvão, Afonso Celso Tanus |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Gustavo Danicki Aureliano Galvão, Afonso Celso Tanus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Educação Taxonomia Resolução de Problemas Desenvolvimento Cognitivo Avaliação da aprendizagem Evaluación de la Educación Taxonomía Resolución de Problemas Desarrollo Cognitivo Educational Assessment Taxonomy Problem Solving Cognitive Development |
topic |
Avaliação da Educação Taxonomia Resolução de Problemas Desenvolvimento Cognitivo Avaliação da aprendizagem Evaluación de la Educación Taxonomía Resolución de Problemas Desarrollo Cognitivo Educational Assessment Taxonomy Problem Solving Cognitive Development |
description |
An analysis of verbal protocols of learning processes, and their categorization based on Bloom’s et al. (1977) taxonomy of educational objectives, is developed to generate subsidies for an educational assessment of learning processes. The participants were six academics who were observed while solving problems involving domain and non-domain material. Results suggest that: i) knowledge that is relevant for the realignment of actions in situations of teaching, such as keywords that are meaningful for individuals that can be obtained even when inserted into nondomain materials; and ii) categorizations such as the ones proposed for this study can contribute to the effectiveness of students’ learning processes in situations that are appropriate for their level of development and towards the mastery of study content. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265 10.18222/eae.v29i71.4265 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v29i71.4265 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4265/3637 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 386-412 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422502449152 |