An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593 |
Resumo: | This study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses. |
id |
FCC-2_73fda39bea01aec2c72a99ce558cf0d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6593 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluationUn análisis sobre la Taxonomía SOLO: aplicaciones en la evaluación educacionalUma análise sobre a Taxonomia SOLO: aplicações na avaliação educacionalTaxonomia SOLODesenvolvimento CognitivoAvaliação da EducaçãoTaxonomía SoloDesarrollo CognitivoEvaluación de la EducaciónSolo TaxonomyCognitive DevelopmentEvaluation of the EducationThis study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses.Los objetivos de este estudio son presentar la Taxonomía SOLO como un instrumento metodológico en la evaluación educacional y realizar una revisión de la literatura sobre su utilización en la evaluación educativa en Brasil. SOLO es una taxonomía cognitiva compuesta de cinco niveles cuya complejidad aumenta: 1) preestructural; 2) uniestructural; 3) multiestructural; 4) relacional; y 5) abstracto extendido. Tales niveles se subdividen en dos categorías de aprendizaje: superficial y profunda. SOLO presenta muchas aplicaciones: evaluación del aula, evaluación externa, formación de profesores, elaboración de preguntas, entre otras. El reducido número de investigaciones encontradas confirma el poco uso de dicha taxonomía en el escenario brasileño. Por ello, la contribución de nuestro trabajo es presentar SOLO y sus usos.Os objetivos desta pesquisa são apresentar a Taxonomia SOLO como instrumento metodológico na avaliação educacional e realizar uma revisão da literatura sobre o uso dessa na avaliação educacional no Brasil. A SOLO é uma taxonomia cognitiva composta por cinco níveis que crescem em complexidade: 1) pré-estrutural; 2) uniestrutural; 3) multiestrutural; 4) relacional; e 5) abstrato estendido. Esses níveis são subdivididos em duas categorias de aprendizagem: superficial e profunda. A SOLO apresenta muitas aplicações: avaliação de sala de aula, avaliação externa, formação de professores, elaboração de questões, entre outras. O número reduzido de pesquisas encontradas confirma o pouco uso dessa taxonomia no cenário brasileiro. Assim a contribuição do nosso trabalho é apresentar a SOLO e seus usos.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/659310.18222/eae.v30i75.6593Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-7471984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593/3923Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMol, Solange MariaMatos, Daniel Abud Seabra2024-01-24T13:35:21Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6593Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:35:21Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation Un análisis sobre la Taxonomía SOLO: aplicaciones en la evaluación educacional Uma análise sobre a Taxonomia SOLO: aplicações na avaliação educacional |
title |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation |
spellingShingle |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation Mol, Solange Maria Taxonomia SOLO Desenvolvimento Cognitivo Avaliação da Educação Taxonomía Solo Desarrollo Cognitivo Evaluación de la Educación Solo Taxonomy Cognitive Development Evaluation of the Education |
title_short |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation |
title_full |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation |
title_fullStr |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation |
title_full_unstemmed |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation |
title_sort |
An analysis of SOLO Taxonomy: applications in educational evaluation |
author |
Mol, Solange Maria |
author_facet |
Mol, Solange Maria Matos, Daniel Abud Seabra |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Daniel Abud Seabra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mol, Solange Maria Matos, Daniel Abud Seabra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Taxonomia SOLO Desenvolvimento Cognitivo Avaliação da Educação Taxonomía Solo Desarrollo Cognitivo Evaluación de la Educación Solo Taxonomy Cognitive Development Evaluation of the Education |
topic |
Taxonomia SOLO Desenvolvimento Cognitivo Avaliação da Educação Taxonomía Solo Desarrollo Cognitivo Evaluación de la Educación Solo Taxonomy Cognitive Development Evaluation of the Education |
description |
This study aimed to present the SOLO Taxonomy as a methodological tool in educational assessment and to conduct a review of the literature about its use in educational assessment in Brazil. SOLO is a taxonomy comprised of five hierarchical levels of cognitive complexity:1) prestructural; 2) unistructural; 3) multistructural; 4) relational; and 5) extended abstract. These levels are divided into two categories of learning: surface and deep. The SOLO presents many applications: classroom assessment, large scale assessment, teacher training, item formulation, among others. The reduced number of studies confirms the little use of this taxonomy in Brazil. Thus, our study contribution is to present SOLO and its uses. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593 10.18222/eae.v30i75.6593 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v30i75.6593 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6593/3923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 722-747 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423060291584 |