Saerjinho: disputed meanings of evaluation
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3416 |
Resumo: | This articles aims at exploring the ambivalences created in the process of producing meanings about Saerjinho – the official evaluation comprising the Educational Evaluation System of Rio Janeiro – by the State Department of Education of Rio de Janeiro, from the Center for Public Policy and Evaluation of Education, and of teachers in the system. The approach to information and official documents on the referred evaluation and interviews with teachers is inscribed within an epistemological discursive approach operating within the post-foundational framework which leads to understanding of the process of assigning meaning as a political act. The analysis showed that there are disputes among the three agents chosen for the production of meaning about Saerjinho, and that the terms internal evaluation, external evaluation and diagnostic evaluation have their borders blurred according the political interests involved. |
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Saerjinho: disputed meanings of evaluationSaerjinho: sentidos de evaluación en disputaSaerjinho: sentidos de avaliação em disputaAvaliação da EducaçãoDiscursoSaerjinhoPolíticas EducacionaisEvaluación de la EducaciónDiscursoSaerjinhoPolíticas EducacionalesEducational evaluationDiscourseSaerjinhoEducational policiesThis articles aims at exploring the ambivalences created in the process of producing meanings about Saerjinho – the official evaluation comprising the Educational Evaluation System of Rio Janeiro – by the State Department of Education of Rio de Janeiro, from the Center for Public Policy and Evaluation of Education, and of teachers in the system. The approach to information and official documents on the referred evaluation and interviews with teachers is inscribed within an epistemological discursive approach operating within the post-foundational framework which leads to understanding of the process of assigning meaning as a political act. The analysis showed that there are disputes among the three agents chosen for the production of meaning about Saerjinho, and that the terms internal evaluation, external evaluation and diagnostic evaluation have their borders blurred according the political interests involved. El objetivo de este artículo es explorar las ambivalencias forjadas en el proceso de producción de significados sobre el Saerjinho – evaluación oficial que conforma el Sistema de Evaluación de la Educación del Estado de Rio de Janeiro – por parte de la Secretaría de Estado de Educación de Rio de Janeiro, del Centro de Políticas Públicas y Evaluación de la Educación y de docentes de la red. El abordaje de informaciones y documentos oficiales sobre la referida evaluación y de entrevistas con profesores se inserta en una postura epistémica discursiva que opera en la pauta post-fundacional que permite entender el proceso de significación como un acto político. El análisis señaló que hay disputas entre los tres agentes destacados para la producción de sentidos sobre el Saerjinho, y que las fronteras de los significantes evaluación interna, evaluación externa y evaluación diagnóstica pierden su claridad en función de los intereses políticos implicados.O objetivo deste artigo é explorar as ambivalências forjadas no processo de produção de significados sobre o Saerjinho – avaliação oficial que compõe o Sistema de Avaliação da Educação do Estado do Rio de Janeiro – por parte da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação e de docentes da rede. A abordagem de informações e documentos oficiais sobre a referida avaliação e de entrevistas com professores se inscreve em uma postura epistêmica discursiva que opera na pauta pós-fundacional que permite entender o processo de significação como um ato político. A análise apontou que há disputas entre os três agentes destacados para a produção de sentidos sobre o Saerjinho, e que os significantes avaliação interna, avaliação externa e avaliação diagnóstica têm suas fronteiras borradas de acordo com os interesses políticos envolvidos. Fundação Carlos Chagas2016-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/341610.18222/eae.v27i64.3416Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 160-186Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 64 (2016): jan./abr. 2016; 160-186Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 64 (2016): jan./abr. 2016; 160-186Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 64 (2016): jan./abr. 2016; 160-186Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 64 (2016): jan./abr. 2016; 160-1861984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3416/3165Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Marcus Leonardo BomfimGabriel, Carmen Teresa2016-05-31T15:07:46Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3416Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-05-31T15:07:46Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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