Does it make a difference? Evaluating professional development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guskey, Thomas R.
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106
Resumo: In this article, Thomas R. Guskey presents a proposal to evaluate teacher professional development. This topic is relevant to the Brazilian context where several initiatives of this type are implemented, and are rarely evaluated. Guskey’s proposal, the object of the book Evaluating professional development, addresses five evaluation levels: participants’ reaction; participants’ learning; organization support and change; participants’ use of new knowledge and skills; and, students’ learning outcomes. For the author, it is important to start professional development with a clear definition of the intended goals, making it possible to obtain good evidence about its contributions through the collection and analysis of information at each of the evaluation levels.
id FCC-2_87eb24b073084ffd71ab195a98c76273
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10106
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Does it make a difference? Evaluating professional developmentHace diferencia? La evaluación de la formación contínuaFaz diferença? Avaliando a formação continuadaProfessoresFormação ContinuadaAvaliaçãoTeachersProfessional DevelopmentEvaluationProfesoresFormación ContínuaEvaluaciónIn this article, Thomas R. Guskey presents a proposal to evaluate teacher professional development. This topic is relevant to the Brazilian context where several initiatives of this type are implemented, and are rarely evaluated. Guskey’s proposal, the object of the book Evaluating professional development, addresses five evaluation levels: participants’ reaction; participants’ learning; organization support and change; participants’ use of new knowledge and skills; and, students’ learning outcomes. For the author, it is important to start professional development with a clear definition of the intended goals, making it possible to obtain good evidence about its contributions through the collection and analysis of information at each of the evaluation levels. En este artículo, Thomas R. Guskey presenta una propuesta para evaluar la formación contínua docente. Se trata de una temática relevante para el contexto brasileño, en lo que se implementan diversas iniciativas de este tipo, que raramente se evalúan. La propuesta de Guskey – objeto del libro Evaluating professional development – abrange cinco niveles que evalúan: la reacción de los participantes; el aprendizaje de los estudiantes; el apoyo y el cambio institucional; el uso de nuevos conocimientos y habilidades por los estudiantes; y los resultados de aprendizaje de los participantes. Para el autor, es importante iniciar la formación contínua con una nítida definición de los objetivos pretendidos, siendo posible obtener buenas evidencias sobre sus aportes por medio de la recolección y el análisis de información en cada uno de los niveles de la evaluación. Neste artigo, Thomas R. Guskey apresenta uma proposta para avaliar a formação continuada docente. Trata-se de temática relevante para o contexto brasileiro, onde são implementadas diversas iniciativas desse tipo, as quais raramente são avaliadas. A proposta de Guskey – objeto do livro Evaluating professional development – contempla cinco níveis que avaliam: a reação dos participantes; a aprendizagem dos participantes; o apoio e mudança institucional; o uso de novos conhecimentos e habilidades pelos participantes; e os resultados de aprendizagem dos estudantes. Para o autor, é importante iniciar a formação continuada com uma nítida definição dos objetivos pretendidos, sendo possível obter boas evidências sobre suas contribuições por meio da coleta e análise de informações em cada um dos níveis da avaliação.  Fundação Carlos Chagas2023-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1010610.18222/eae.v34.10106Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e101061984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4560https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4581Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuskey, Thomas R.2024-01-29T19:59:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10106Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:59:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Does it make a difference? Evaluating professional development
Hace diferencia? La evaluación de la formación contínua
Faz diferença? Avaliando a formação continuada
title Does it make a difference? Evaluating professional development
spellingShingle Does it make a difference? Evaluating professional development
Guskey, Thomas R.
Professores
Formação Continuada
Avaliação
Teachers
Professional Development
Evaluation
Profesores
Formación Contínua
Evaluación
title_short Does it make a difference? Evaluating professional development
title_full Does it make a difference? Evaluating professional development
title_fullStr Does it make a difference? Evaluating professional development
title_full_unstemmed Does it make a difference? Evaluating professional development
title_sort Does it make a difference? Evaluating professional development
author Guskey, Thomas R.
author_facet Guskey, Thomas R.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guskey, Thomas R.
dc.subject.por.fl_str_mv Professores
Formação Continuada
Avaliação
Teachers
Professional Development
Evaluation
Profesores
Formación Contínua
Evaluación
topic Professores
Formação Continuada
Avaliação
Teachers
Professional Development
Evaluation
Profesores
Formación Contínua
Evaluación
description In this article, Thomas R. Guskey presents a proposal to evaluate teacher professional development. This topic is relevant to the Brazilian context where several initiatives of this type are implemented, and are rarely evaluated. Guskey’s proposal, the object of the book Evaluating professional development, addresses five evaluation levels: participants’ reaction; participants’ learning; organization support and change; participants’ use of new knowledge and skills; and, students’ learning outcomes. For the author, it is important to start professional development with a clear definition of the intended goals, making it possible to obtain good evidence about its contributions through the collection and analysis of information at each of the evaluation levels.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106
10.18222/eae.v34.10106
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4560
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4581
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10106
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10106
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423602405376