Does it make a difference? Evaluating professional development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106 |
Resumo: | In this article, Thomas R. Guskey presents a proposal to evaluate teacher professional development. This topic is relevant to the Brazilian context where several initiatives of this type are implemented, and are rarely evaluated. Guskey’s proposal, the object of the book Evaluating professional development, addresses five evaluation levels: participants’ reaction; participants’ learning; organization support and change; participants’ use of new knowledge and skills; and, students’ learning outcomes. For the author, it is important to start professional development with a clear definition of the intended goals, making it possible to obtain good evidence about its contributions through the collection and analysis of information at each of the evaluation levels. |
id |
FCC-2_87eb24b073084ffd71ab195a98c76273 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10106 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Does it make a difference? Evaluating professional developmentHace diferencia? La evaluación de la formación contínuaFaz diferença? Avaliando a formação continuadaProfessoresFormação ContinuadaAvaliaçãoTeachersProfessional DevelopmentEvaluationProfesoresFormación ContínuaEvaluaciónIn this article, Thomas R. Guskey presents a proposal to evaluate teacher professional development. This topic is relevant to the Brazilian context where several initiatives of this type are implemented, and are rarely evaluated. Guskey’s proposal, the object of the book Evaluating professional development, addresses five evaluation levels: participants’ reaction; participants’ learning; organization support and change; participants’ use of new knowledge and skills; and, students’ learning outcomes. For the author, it is important to start professional development with a clear definition of the intended goals, making it possible to obtain good evidence about its contributions through the collection and analysis of information at each of the evaluation levels. En este artículo, Thomas R. Guskey presenta una propuesta para evaluar la formación contínua docente. Se trata de una temática relevante para el contexto brasileño, en lo que se implementan diversas iniciativas de este tipo, que raramente se evalúan. La propuesta de Guskey – objeto del libro Evaluating professional development – abrange cinco niveles que evalúan: la reacción de los participantes; el aprendizaje de los estudiantes; el apoyo y el cambio institucional; el uso de nuevos conocimientos y habilidades por los estudiantes; y los resultados de aprendizaje de los participantes. Para el autor, es importante iniciar la formación contínua con una nítida definición de los objetivos pretendidos, siendo posible obtener buenas evidencias sobre sus aportes por medio de la recolección y el análisis de información en cada uno de los niveles de la evaluación. Neste artigo, Thomas R. Guskey apresenta uma proposta para avaliar a formação continuada docente. Trata-se de temática relevante para o contexto brasileiro, onde são implementadas diversas iniciativas desse tipo, as quais raramente são avaliadas. A proposta de Guskey – objeto do livro Evaluating professional development – contempla cinco níveis que avaliam: a reação dos participantes; a aprendizagem dos participantes; o apoio e mudança institucional; o uso de novos conhecimentos e habilidades pelos participantes; e os resultados de aprendizagem dos estudantes. Para o autor, é importante iniciar a formação continuada com uma nítida definição dos objetivos pretendidos, sendo possível obter boas evidências sobre suas contribuições por meio da coleta e análise de informações em cada um dos níveis da avaliação. Fundação Carlos Chagas2023-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1010610.18222/eae.v34.10106Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10106Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e101061984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4560https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4581Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuskey, Thomas R.2024-01-29T19:59:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10106Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:59:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Does it make a difference? Evaluating professional development Hace diferencia? La evaluación de la formación contínua Faz diferença? Avaliando a formação continuada |
title |
Does it make a difference? Evaluating professional development |
spellingShingle |
Does it make a difference? Evaluating professional development Guskey, Thomas R. Professores Formação Continuada Avaliação Teachers Professional Development Evaluation Profesores Formación Contínua Evaluación |
title_short |
Does it make a difference? Evaluating professional development |
title_full |
Does it make a difference? Evaluating professional development |
title_fullStr |
Does it make a difference? Evaluating professional development |
title_full_unstemmed |
Does it make a difference? Evaluating professional development |
title_sort |
Does it make a difference? Evaluating professional development |
author |
Guskey, Thomas R. |
author_facet |
Guskey, Thomas R. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guskey, Thomas R. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores Formação Continuada Avaliação Teachers Professional Development Evaluation Profesores Formación Contínua Evaluación |
topic |
Professores Formação Continuada Avaliação Teachers Professional Development Evaluation Profesores Formación Contínua Evaluación |
description |
In this article, Thomas R. Guskey presents a proposal to evaluate teacher professional development. This topic is relevant to the Brazilian context where several initiatives of this type are implemented, and are rarely evaluated. Guskey’s proposal, the object of the book Evaluating professional development, addresses five evaluation levels: participants’ reaction; participants’ learning; organization support and change; participants’ use of new knowledge and skills; and, students’ learning outcomes. For the author, it is important to start professional development with a clear definition of the intended goals, making it possible to obtain good evidence about its contributions through the collection and analysis of information at each of the evaluation levels. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106 10.18222/eae.v34.10106 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.10106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4560 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10106/4581 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10106 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10106 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10106 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423602405376 |