Innovative secondary school: redefining the meaning of quality education in local contexts
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2775 |
Resumo: | In this article, we present a survey carried out with teachers from two secondary public school in the State of Ceará about the meanings assigned to quality education grounded in the actions of the Programa Ensino Médio Inovador [Secondary School Innovative Program]. Based on the concept of policy cycle approach of Ball and Bowe (1998), we believe that educational policies are products of curricular meanings developed in multiple contexts. Breaking with the dichotomous polarization between policy and practice, we seek to overcome the understanding of school only as a place of policy resistance or implementation, since the documents of the Ministry of Education, even if accepted by the school, are rewritten, translated, and redefined in school culture. Thus, the redefinitions that occur in schools differ according to the degree of recognition, institution credibility and its relationship with the school community, directors and its own history. |
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Innovative secondary school: redefining the meaning of quality education in local contextsEducación media innovadora: resignificaciones de educación de calidad en contextos localesEnsino médio inovador: ressignificações de educação de qualidade em contextos locaisQuality educationSecondary schoolPrograma ensino médio inovador – proemiPublic education policiesCalidad de la enseñanzaEducación mediaPrograma ensino médio inovador – proemiPolíticas públicas en educaciónQualidade do ensinoEnsino médioPrograma ensino médio inovador – proemiPolíticas públicas em educaçãoIn this article, we present a survey carried out with teachers from two secondary public school in the State of Ceará about the meanings assigned to quality education grounded in the actions of the Programa Ensino Médio Inovador [Secondary School Innovative Program]. Based on the concept of policy cycle approach of Ball and Bowe (1998), we believe that educational policies are products of curricular meanings developed in multiple contexts. Breaking with the dichotomous polarization between policy and practice, we seek to overcome the understanding of school only as a place of policy resistance or implementation, since the documents of the Ministry of Education, even if accepted by the school, are rewritten, translated, and redefined in school culture. Thus, the redefinitions that occur in schools differ according to the degree of recognition, institution credibility and its relationship with the school community, directors and its own history. En este artículo presentamos una investigación realizada con docentes de dos escuelas públicas de educación media del estado de Ceará sobre los sentidos atribuidos a la calidad en educación a partir de las acciones del Programa Ensino Médio Inovador [Programa Educación Media Innovadora]. En base a la concepción del ciclo de políticas de Ball y Bowe (1998), entendemos que las políticas educacionales son producciones de significaciones curriculares desarrolladas en múltiples contextos. Rompiendo con la polarización dicotómica entre política y práctica, buscamos superar la comprensión de la escuela como sitio solamente de resistencia o de implementación de la política, ya que los documentos del Ministerio de Educación, aunque aceptados por la escuela, son reelaborados, traducidos, resignificados en la cultura escolar. Así, las resignificaciones efectuadas en las escuelas se diferencian de acuerdo con el grado de reconocimiento, la credibilidad de la institución y su relación con la comunidad escolar, con los órganos directivos y con su propia historia. Neste artigo, apresentamos uma pesquisa realizada com docentes de duas escolas públicas de ensino médio do estado do Ceará sobre os sentidos atribuídos à qualidade na educação a partir das ações do Programa Ensino Médio Inovador. Com base na concepção de ciclo de políticas de Ball e Bowe (1998), entendemos que as políticas educacionais são produções de significações curriculares desenvolvidas em múltiplos contextos. Rompendo com a polarização dicotômica entre política e prática, buscamos superar a compreensão da escola como local somente de resistência ou de implementação da política, já que os documentos do Ministério da Educação, mesmo que aceitos pela escola, são reelaborados, traduzidos, ressignificados na cultura escolar. Assim, as ressignificações efetivadas nas escolas se diferenciam de acordo com o grau de reconhecimento, com a credibilidade da instituição e de sua relação com a comunidade escolar, com os órgãos diretivos e com sua própria história. Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/277510.18222/eae266202775Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 448-478Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 448-478Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 448-478Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 448-478Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 448-4781984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2775/3069Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Jean Mac Cole Tavares2023-10-06T21:23:37Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2775Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:37Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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