The hidden face of assessment in Angola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons. |
id |
FCC-2_97895a0c46a2943163c61429d92b18fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6816 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The hidden face of assessment in AngolaLa cara oculta de la evaluación en AngolaA face oculta da avaliação em AngolaAvaliação da AprendizagemAngolaAvaliação Somativa.Evaluación del AprendizajeAngolaEvaluación Sumativa.Learning AssessmentAngolaSummative Assessment.The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons. El objetivo de este artículo es analizar y comprender las prácticas presentes en los procesos de evaluación del aprendizaje en Angola. La encuesta se realizó con maestros y estudiantes de dos escuelas secundarias en la provincia de Cabinda. Para la recolección de datos, se utilizaron cuestionarios, entrevistas, observaciones y análisis de documentos. La investigación muestra que, aunque los maestros adoptan conceptos más contemporáneos sobre la evaluación, en la práctica diaria predominan las evaluaciones sumativas, en las que las pruebas también se utilizan como una forma de control de la materia. Los datos muestran que las prácticas de evaluación, que implican el intercambio de calificaciones por dinero, permanecen en las escuelas encuestadas, aunque estas prácticas, por diferentes razones, están disminuyendo. O objetivo deste artigo é analisar e compreender as práticas presentes nos processos da avaliação da aprendizagem em Angola. A pesquisa foi realizada com professores e alunos de duas escolas secundárias da província de Cabinda. Para a coleta de dados foram utilizados questionários, entrevistas, observações e análise de documentos. A pesquisa evidencia que, apesar de os professores adotarem conceitos mais contemporâneos sobre avaliação, predominam na prática cotidiana as avaliações somativas em que as provas são também utilizadas como forma de controle da disciplina. Os dados mostram a permanência, nas escolas pesquisadas, de práticas de avaliação que envolvem a troca de notas por dinheiro, embora, por diferentes razões, essas práticas estejam diminuindo.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/681610.18222/eae.v31i77.6816Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-4711984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816/4076Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIsabel, Miguel BoaSantos, Lucíola LicínioFerenc, Alvanize Valente Fernandes2024-01-24T14:02:39Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6816Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:02:39Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The hidden face of assessment in Angola La cara oculta de la evaluación en Angola A face oculta da avaliação em Angola |
title |
The hidden face of assessment in Angola |
spellingShingle |
The hidden face of assessment in Angola Isabel, Miguel Boa Avaliação da Aprendizagem Angola Avaliação Somativa. Evaluación del Aprendizaje Angola Evaluación Sumativa. Learning Assessment Angola Summative Assessment. |
title_short |
The hidden face of assessment in Angola |
title_full |
The hidden face of assessment in Angola |
title_fullStr |
The hidden face of assessment in Angola |
title_full_unstemmed |
The hidden face of assessment in Angola |
title_sort |
The hidden face of assessment in Angola |
author |
Isabel, Miguel Boa |
author_facet |
Isabel, Miguel Boa Santos, Lucíola Licínio Ferenc, Alvanize Valente Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Lucíola Licínio Ferenc, Alvanize Valente Fernandes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Isabel, Miguel Boa Santos, Lucíola Licínio Ferenc, Alvanize Valente Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Aprendizagem Angola Avaliação Somativa. Evaluación del Aprendizaje Angola Evaluación Sumativa. Learning Assessment Angola Summative Assessment. |
topic |
Avaliação da Aprendizagem Angola Avaliação Somativa. Evaluación del Aprendizaje Angola Evaluación Sumativa. Learning Assessment Angola Summative Assessment. |
description |
The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816 10.18222/eae.v31i77.6816 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v31i77.6816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816/4076 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471 Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471 Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423081263104 |