The hidden face of assessment in Angola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Isabel, Miguel Boa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Lucíola Licínio, Ferenc, Alvanize Valente Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816
Resumo: The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons. 
id FCC-2_97895a0c46a2943163c61429d92b18fb
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6816
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The hidden face of assessment in AngolaLa cara oculta de la evaluación en AngolaA face oculta da avaliação em AngolaAvaliação da AprendizagemAngolaAvaliação Somativa.Evaluación del AprendizajeAngolaEvaluación Sumativa.Learning AssessmentAngolaSummative Assessment.The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons. El objetivo de este artículo es analizar y comprender las prácticas presentes en los procesos de evaluación del aprendizaje en Angola. La encuesta se realizó con maestros y estudiantes de dos escuelas secundarias en la provincia de Cabinda. Para la recolección de datos, se utilizaron cuestionarios, entrevistas, observaciones y análisis de documentos. La investigación muestra que, aunque los maestros adoptan conceptos más contemporáneos sobre la evaluación, en la práctica diaria predominan las evaluaciones sumativas, en las que las pruebas también se utilizan como una forma de control de la materia. Los datos muestran que las prácticas de evaluación, que implican el intercambio de calificaciones por dinero, permanecen en las escuelas encuestadas, aunque estas prácticas, por diferentes razones, están disminuyendo. O objetivo deste artigo é analisar e compreender as práticas presentes nos processos da avaliação da aprendizagem em Angola. A pesquisa foi realizada com professores e alunos de duas escolas secundárias da província de Cabinda. Para a coleta de dados foram utilizados questionários, entrevistas, observações e análise de documentos. A pesquisa evidencia que, apesar de os professores adotarem conceitos mais contemporâneos sobre avaliação, predominam na prática cotidiana as avaliações somativas em que as provas são também utilizadas como forma de controle da disciplina. Os dados mostram a permanência, nas escolas pesquisadas, de práticas de avaliação que envolvem a troca de notas por dinheiro, embora, por diferentes razões, essas práticas estejam diminuindo.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/681610.18222/eae.v31i77.6816Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-4711984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816/4076Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIsabel, Miguel BoaSantos, Lucíola LicínioFerenc, Alvanize Valente Fernandes2024-01-24T14:02:39Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6816Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:02:39Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The hidden face of assessment in Angola
La cara oculta de la evaluación en Angola
A face oculta da avaliação em Angola
title The hidden face of assessment in Angola
spellingShingle The hidden face of assessment in Angola
Isabel, Miguel Boa
Avaliação da Aprendizagem
Angola
Avaliação Somativa.
Evaluación del Aprendizaje
Angola
Evaluación Sumativa.
Learning Assessment
Angola
Summative Assessment.
title_short The hidden face of assessment in Angola
title_full The hidden face of assessment in Angola
title_fullStr The hidden face of assessment in Angola
title_full_unstemmed The hidden face of assessment in Angola
title_sort The hidden face of assessment in Angola
author Isabel, Miguel Boa
author_facet Isabel, Miguel Boa
Santos, Lucíola Licínio
Ferenc, Alvanize Valente Fernandes
author_role author
author2 Santos, Lucíola Licínio
Ferenc, Alvanize Valente Fernandes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Isabel, Miguel Boa
Santos, Lucíola Licínio
Ferenc, Alvanize Valente Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Aprendizagem
Angola
Avaliação Somativa.
Evaluación del Aprendizaje
Angola
Evaluación Sumativa.
Learning Assessment
Angola
Summative Assessment.
topic Avaliação da Aprendizagem
Angola
Avaliação Somativa.
Evaluación del Aprendizaje
Angola
Evaluación Sumativa.
Learning Assessment
Angola
Summative Assessment.
description The aim of this article is to analyze and understand the practices present in the learning assessment processes in Angola. The research was conducted with teachers and students from two secondary schools in the Cabinda province. Questionnaires, interviews, observations and document analysis were used for data collection. The research shows that, although teachers adopt more contemporary assessment concepts, summative assessments in which tests are also used as a form of discipline control predominate in their daily practice. The data show the continuity of assessment practices involving the exchange of grades for money in the surveyed schools, although these practices are on decline for different reasons. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816
10.18222/eae.v31i77.6816
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i77.6816
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6816/4076
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 446-471
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423081263104