The relationship between summative and formative assessment: Impossibility or challenge?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Leonor
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/262
Resumo: In many countries, summative assessment of students’ achievement is imperative. Formative assessment, although recommended by the curricular documents and research, only takes place in the classroom sporadically. The relationship between these two types of assessment is sparse studied until the present. The purpose of this article is to discuss and confront answers that will lead to a possible articulation. I will use the mathematics education to illustrate certain practice situations. Based on these situations and the reflection about the theoretical framework, I will propose a set of principles that will guide the relationship between summative and formative assessment, here understood as a process in complementarity, in relation, rather than simultaneity.
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spelling The relationship between summative and formative assessment: Impossibility or challenge?La articulacion entre la evaluacion sumativa y formativa: ¿una imposibilidad o un reto?A articulação entre a avaliação somativa e a formativa, na pratica pedagogica: uma impossibilidade ou um desafio?Summative assessment; Formative assessment; Articulation; Mathematical learningEvaluacion somativa; La evaluacion formativa; La articulacion; El aprendizaje de matematicasEducação; Avaliação das aprendizagensAvaliação sumativa, avaliação formativa, articulação, aprendizagens matematicasIn many countries, summative assessment of students’ achievement is imperative. Formative assessment, although recommended by the curricular documents and research, only takes place in the classroom sporadically. The relationship between these two types of assessment is sparse studied until the present. The purpose of this article is to discuss and confront answers that will lead to a possible articulation. I will use the mathematics education to illustrate certain practice situations. Based on these situations and the reflection about the theoretical framework, I will propose a set of principles that will guide the relationship between summative and formative assessment, here understood as a process in complementarity, in relation, rather than simultaneity.La evaluacion sumativa del aprendizaje de los estudiantes es, en muchos paises, un imperativo. La evaluacion formativa, aunque es recomendada por los documentos curriculares y por los estudios en esta materia, sucede de forma esporadica en las aulas. La relacion entre ambos tipos de evaluacion es hoy, todavia, poco estudiada. El proposito de este artículo es discutir y debatir las respuestas que conducen a una posible articulacion entre ambas. Recurrire a la educacion matematica para ilustrar ciertas situaciones en la practica. A partir de estas y la reflexion sobre las teorias utilizadas, voy a proponer una serie de principios que guiaran la relacion entre la evaluacion sumativa y formativa, aqui entendida como un proceso de complementariedad y no de simultaneidad.A avaliação sumativa das aprendizagens dos alunos e, em muitos paises, um imperativo. A avaliação formativa, embora recomendada pelos documentos curriculares e pela investigação, acontece de forma esporadica na sala de aula. A articulação entre estas duas modalidades de avaliação e nos dias de hoje ainda pouco estudada. O proposito deste artigo e o de problematizar e discutir respostas conducentes a uma possivel articulação. Recorrerei à educação matematica para ilustrar certas situacoes de pratica. A partir destas e da reflexão sobre os aportes teoricos usados, proporei um conjunto de principios orientadores que nortearao a articulação entre a avaliação sumativa e formativa, aqui entendida como um processo em complementaridade, em relação, e nao em simultaneidade.Fundação CesgranrioSantos, Leonor2016-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/26210.1590/S0104-40362016000300006Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 24, n. 92 (2016): Revista Ensaio Jul./Set.; 637-6691809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/262/551https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/262/552https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/262/553EuropaDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-27T13:58:48Zoai:ojs.localhost:article/262Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2016-09-27T13:58:48Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
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