Research on evaluation portfolios in teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antiqueira, Liliane Silva de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Elaine Correa, Galiazzi, Maria do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575
Resumo: This article presents the analysis of the category “Teacher Evaluation Portfolios”, resulting from the Discursive Textual Analysis carried out from the mapping of the use of portfolios in teacher training, and has 11 scientific articles as a corpus. The aim was to understand what is shown in studies on the use of evaluation portfolios in teacher training. The concept of evaluation is found only in qualitative studies, although there is no occurrence in some of them. The summaries of the articles and the hermeneutic exercise for understanding formative assessment are described. As a result, the need for conceptual clarity about evaluation, in proposals for evaluation portfolios, is highlighted.
id FCC-2_b65d30d37cd6ef6edea33ea4f7dc2d55
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8575
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Research on evaluation portfolios in teacher trainingInvestigaciones sobre portafolios de evaluación en la formación de professoresPesquisas sobre portfólios de avaliação na formação de professoresPortafolioEvaluación FormativaFormación de ProfesoresPortfólioAvaliação FormativaFormação de ProfessoresPortfolioFormative EvaluationTeacher EducationThis article presents the analysis of the category “Teacher Evaluation Portfolios”, resulting from the Discursive Textual Analysis carried out from the mapping of the use of portfolios in teacher training, and has 11 scientific articles as a corpus. The aim was to understand what is shown in studies on the use of evaluation portfolios in teacher training. The concept of evaluation is found only in qualitative studies, although there is no occurrence in some of them. The summaries of the articles and the hermeneutic exercise for understanding formative assessment are described. As a result, the need for conceptual clarity about evaluation, in proposals for evaluation portfolios, is highlighted.Este artículo presenta el análisis de la categoría “Portafolios de evaluación por profesores” – resultante del Análisis Textual Discursivo realizado a partir del mapeo sobre el uso de los portafolios en la formación de profesores –, cuyo corpus son 11 artículos científicos. El objetivo fue comprender qué se muestra en las investigaciones sobre el uso de portafolios de evaluación en la formación de profesores. Se constata la conceptualización de la evaluación solamente en los estudios cualitativos, aunque no hay ocurrencia en algunas de ellas. Se describen las síntesis de los artículos y el ejercicio hermenéutico para la comprensión de la evaluación formativa. En función de ello, se destaca la necesidad de claridad conceptual sobre la evaluación en las propuestas de portafolios de evaluación.Este artigo apresenta a análise da categoria “Portfólios de avaliação por professores” – resultante da Análise Textual Discursiva realizada a partir do mapeamento sobre o uso dos portfólios na formação de professores –, e tem como corpus 11 artigos científicos. O objetivo foi compreender o que se mostra nas pesquisas sobre o uso de portfólios de avaliação na formação de professores. Constatam-se conceituação de avaliação apenas nas pesquisas qualitativas, embora não havendo ocorrência em algumas delas. Descrevem-se as sínteses dos artigos e o exercício hermenêutico para a compreensão da avaliação formativa. Como resultado, destaca-se a necessidade de clareza conceitual sobre avaliação nas propostas de portfólios de avaliação.Fundação Carlos Chagas2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/857510.18222/eae.v32.8575Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e085751984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575/4315Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntiqueira, Liliane Silva de Pereira, Elaine CorreaGaliazzi, Maria do Carmo2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8575Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Research on evaluation portfolios in teacher training
Investigaciones sobre portafolios de evaluación en la formación de professores
Pesquisas sobre portfólios de avaliação na formação de professores
title Research on evaluation portfolios in teacher training
spellingShingle Research on evaluation portfolios in teacher training
Antiqueira, Liliane Silva de
Portafolio
Evaluación Formativa
Formación de Profesores
Portfólio
Avaliação Formativa
Formação de Professores
Portfolio
Formative Evaluation
Teacher Education
title_short Research on evaluation portfolios in teacher training
title_full Research on evaluation portfolios in teacher training
title_fullStr Research on evaluation portfolios in teacher training
title_full_unstemmed Research on evaluation portfolios in teacher training
title_sort Research on evaluation portfolios in teacher training
author Antiqueira, Liliane Silva de
author_facet Antiqueira, Liliane Silva de
Pereira, Elaine Correa
Galiazzi, Maria do Carmo
author_role author
author2 Pereira, Elaine Correa
Galiazzi, Maria do Carmo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antiqueira, Liliane Silva de
Pereira, Elaine Correa
Galiazzi, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Portafolio
Evaluación Formativa
Formación de Profesores
Portfólio
Avaliação Formativa
Formação de Professores
Portfolio
Formative Evaluation
Teacher Education
topic Portafolio
Evaluación Formativa
Formación de Profesores
Portfólio
Avaliação Formativa
Formação de Professores
Portfolio
Formative Evaluation
Teacher Education
description This article presents the analysis of the category “Teacher Evaluation Portfolios”, resulting from the Discursive Textual Analysis carried out from the mapping of the use of portfolios in teacher training, and has 11 scientific articles as a corpus. The aim was to understand what is shown in studies on the use of evaluation portfolios in teacher training. The concept of evaluation is found only in qualitative studies, although there is no occurrence in some of them. The summaries of the articles and the hermeneutic exercise for understanding formative assessment are described. As a result, the need for conceptual clarity about evaluation, in proposals for evaluation portfolios, is highlighted.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575
10.18222/eae.v32.8575
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.8575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575/4315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08575
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08575
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423489159168