Research on evaluation portfolios in teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575 |
Resumo: | This article presents the analysis of the category “Teacher Evaluation Portfolios”, resulting from the Discursive Textual Analysis carried out from the mapping of the use of portfolios in teacher training, and has 11 scientific articles as a corpus. The aim was to understand what is shown in studies on the use of evaluation portfolios in teacher training. The concept of evaluation is found only in qualitative studies, although there is no occurrence in some of them. The summaries of the articles and the hermeneutic exercise for understanding formative assessment are described. As a result, the need for conceptual clarity about evaluation, in proposals for evaluation portfolios, is highlighted. |
id |
FCC-2_b65d30d37cd6ef6edea33ea4f7dc2d55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8575 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Research on evaluation portfolios in teacher trainingInvestigaciones sobre portafolios de evaluación en la formación de professoresPesquisas sobre portfólios de avaliação na formação de professoresPortafolioEvaluación FormativaFormación de ProfesoresPortfólioAvaliação FormativaFormação de ProfessoresPortfolioFormative EvaluationTeacher EducationThis article presents the analysis of the category “Teacher Evaluation Portfolios”, resulting from the Discursive Textual Analysis carried out from the mapping of the use of portfolios in teacher training, and has 11 scientific articles as a corpus. The aim was to understand what is shown in studies on the use of evaluation portfolios in teacher training. The concept of evaluation is found only in qualitative studies, although there is no occurrence in some of them. The summaries of the articles and the hermeneutic exercise for understanding formative assessment are described. As a result, the need for conceptual clarity about evaluation, in proposals for evaluation portfolios, is highlighted.Este artículo presenta el análisis de la categoría “Portafolios de evaluación por profesores” – resultante del Análisis Textual Discursivo realizado a partir del mapeo sobre el uso de los portafolios en la formación de profesores –, cuyo corpus son 11 artículos científicos. El objetivo fue comprender qué se muestra en las investigaciones sobre el uso de portafolios de evaluación en la formación de profesores. Se constata la conceptualización de la evaluación solamente en los estudios cualitativos, aunque no hay ocurrencia en algunas de ellas. Se describen las síntesis de los artículos y el ejercicio hermenéutico para la comprensión de la evaluación formativa. En función de ello, se destaca la necesidad de claridad conceptual sobre la evaluación en las propuestas de portafolios de evaluación.Este artigo apresenta a análise da categoria “Portfólios de avaliação por professores” – resultante da Análise Textual Discursiva realizada a partir do mapeamento sobre o uso dos portfólios na formação de professores –, e tem como corpus 11 artigos científicos. O objetivo foi compreender o que se mostra nas pesquisas sobre o uso de portfólios de avaliação na formação de professores. Constatam-se conceituação de avaliação apenas nas pesquisas qualitativas, embora não havendo ocorrência em algumas delas. Descrevem-se as sínteses dos artigos e o exercício hermenêutico para a compreensão da avaliação formativa. Como resultado, destaca-se a necessidade de clareza conceitual sobre avaliação nas propostas de portfólios de avaliação.Fundação Carlos Chagas2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/857510.18222/eae.v32.8575Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08575Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e085751984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575/4315Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAntiqueira, Liliane Silva de Pereira, Elaine CorreaGaliazzi, Maria do Carmo2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8575Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research on evaluation portfolios in teacher training Investigaciones sobre portafolios de evaluación en la formación de professores Pesquisas sobre portfólios de avaliação na formação de professores |
title |
Research on evaluation portfolios in teacher training |
spellingShingle |
Research on evaluation portfolios in teacher training Antiqueira, Liliane Silva de Portafolio Evaluación Formativa Formación de Profesores Portfólio Avaliação Formativa Formação de Professores Portfolio Formative Evaluation Teacher Education |
title_short |
Research on evaluation portfolios in teacher training |
title_full |
Research on evaluation portfolios in teacher training |
title_fullStr |
Research on evaluation portfolios in teacher training |
title_full_unstemmed |
Research on evaluation portfolios in teacher training |
title_sort |
Research on evaluation portfolios in teacher training |
author |
Antiqueira, Liliane Silva de |
author_facet |
Antiqueira, Liliane Silva de Pereira, Elaine Correa Galiazzi, Maria do Carmo |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Elaine Correa Galiazzi, Maria do Carmo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antiqueira, Liliane Silva de Pereira, Elaine Correa Galiazzi, Maria do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portafolio Evaluación Formativa Formación de Profesores Portfólio Avaliação Formativa Formação de Professores Portfolio Formative Evaluation Teacher Education |
topic |
Portafolio Evaluación Formativa Formación de Profesores Portfólio Avaliação Formativa Formação de Professores Portfolio Formative Evaluation Teacher Education |
description |
This article presents the analysis of the category “Teacher Evaluation Portfolios”, resulting from the Discursive Textual Analysis carried out from the mapping of the use of portfolios in teacher training, and has 11 scientific articles as a corpus. The aim was to understand what is shown in studies on the use of evaluation portfolios in teacher training. The concept of evaluation is found only in qualitative studies, although there is no occurrence in some of them. The summaries of the articles and the hermeneutic exercise for understanding formative assessment are described. As a result, the need for conceptual clarity about evaluation, in proposals for evaluation portfolios, is highlighted. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575 10.18222/eae.v32.8575 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.8575 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8575/4315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08575 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08575 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e08575 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423489159168 |