Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santana, Leonor M., Dias, Alesandra Cabreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293
Resumo: The article presents an evaluation report of a Teaching Certification program in Rural Education, based on a specific training model. It uses the training triangle as a reading grid and assessment guide. To illustrate its potential for evaluation processes, it was applied to a Teaching Certification program in Rural Education, taught in 5 different cities in Pará, Brazil. The data comes from a questionnaire distributed to 182 undergraduate students and a set of interviews with 19 of them. The analysis showed an emphasis on the cognitive and socio-professional dimensions, and neglect of the psychological aspects, of the training. Even the initiatives that explicitly articulated epistemic and professional elements were criticized by the students for deviating from the local reality.
id FCC-2_d0b3d623ec719b4cfbc03c7f94062ef8
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7293
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report Evaluación de una Licenciatura en Educación Rural: relato de una experienciaAvaliando uma Licenciatura em Educação do Campo: relato de experiênciaFormação de ProfessoresAvaliação da EducaçãoTriângulo da FormaçãoEducação RuralTeacher TrainingEducation EvaluationTraining TriangleRural EducationFormación de ProfesoresEvaluación de la EducaciónTriángulo de FormaciónEducación RuralThe article presents an evaluation report of a Teaching Certification program in Rural Education, based on a specific training model. It uses the training triangle as a reading grid and assessment guide. To illustrate its potential for evaluation processes, it was applied to a Teaching Certification program in Rural Education, taught in 5 different cities in Pará, Brazil. The data comes from a questionnaire distributed to 182 undergraduate students and a set of interviews with 19 of them. The analysis showed an emphasis on the cognitive and socio-professional dimensions, and neglect of the psychological aspects, of the training. Even the initiatives that explicitly articulated epistemic and professional elements were criticized by the students for deviating from the local reality.El artículo presenta una evaluación de una Licenciatura en Educación Rural basada en un modelo de formación específico que propone la utilización del dispositivo de triángulo de formación como guía de lectura y de evaluación. Ilustra el potencial del dispositivo en un proceso de evaluación aplicado a una Licenciatura en Educación Rural impartida en 5 ciudades del estado de Pará, Brasil. Un cuestionario distribuido a 182 estudiantes y un conjunto de entrevistas con 19 graduandos permitieron una recogida de datos para efectuar una evaluación no docente de la formación. El análisis puso énfasis en aspectos cognitivos y socioprofesionales, dejando de lado los aspectos psicológicos de la formación. Incluso las articulaciones explícitamente diseñadas entre aspectos epistémicos y profesionales fueron criticadas por los estudiantes porque se desviaron de la realidad local.O artigo relata uma avaliação de Licenciatura em Educação do Campo a partir de um modelo específico de formação, propondo a utilização do dispositivo de triângulo da formação como grade de leitura e guia avaliativo. Ilustra o potencial do dispositivo em processos avaliativos aplicados a uma Licenciatura em Educação do Campo ministrada em 5 cidades do Pará. Um questionário distribuído a 182 alunos e um conjunto de entrevistas com 19 graduandos permitiram a coleta de dados para avaliação discente da formação. A análise mostrou uma ênfase em aspectos cognitivos e socioprofissionais, negligenciando os aspectos psicológicos da formação. Mesmo as articulações explicitamente desenhadas entre aspectos epistêmicos e profissionais foram criticadas pelos alunos, pois se desviavam da realidade local.Fundação Carlos Chagas2022-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/729310.18222/eae.v33.7293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e072931984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293/4511Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChamon, Edna Maria Querido de OliveiraSantana, Leonor M.Dias, Alesandra Cabreira2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7293Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
Evaluación de una Licenciatura en Educación Rural: relato de una experiencia
Avaliando uma Licenciatura em Educação do Campo: relato de experiência
title Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
spellingShingle Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Formação de Professores
Avaliação da Educação
Triângulo da Formação
Educação Rural
Teacher Training
Education Evaluation
Training Triangle
Rural Education
Formación de Profesores
Evaluación de la Educación
Triángulo de Formación
Educación Rural
title_short Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
title_full Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
title_fullStr Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
title_full_unstemmed Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
title_sort Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
author Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
author_facet Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Santana, Leonor M.
Dias, Alesandra Cabreira
author_role author
author2 Santana, Leonor M.
Dias, Alesandra Cabreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira
Santana, Leonor M.
Dias, Alesandra Cabreira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Avaliação da Educação
Triângulo da Formação
Educação Rural
Teacher Training
Education Evaluation
Training Triangle
Rural Education
Formación de Profesores
Evaluación de la Educación
Triángulo de Formación
Educación Rural
topic Formação de Professores
Avaliação da Educação
Triângulo da Formação
Educação Rural
Teacher Training
Education Evaluation
Training Triangle
Rural Education
Formación de Profesores
Evaluación de la Educación
Triángulo de Formación
Educación Rural
description The article presents an evaluation report of a Teaching Certification program in Rural Education, based on a specific training model. It uses the training triangle as a reading grid and assessment guide. To illustrate its potential for evaluation processes, it was applied to a Teaching Certification program in Rural Education, taught in 5 different cities in Pará, Brazil. The data comes from a questionnaire distributed to 182 undergraduate students and a set of interviews with 19 of them. The analysis showed an emphasis on the cognitive and socio-professional dimensions, and neglect of the psychological aspects, of the training. Even the initiatives that explicitly articulated epistemic and professional elements were criticized by the students for deviating from the local reality.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293
10.18222/eae.v33.7293
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.7293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293/4511
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07293
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e07293
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423133691904