Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293 |
Resumo: | The article presents an evaluation report of a Teaching Certification program in Rural Education, based on a specific training model. It uses the training triangle as a reading grid and assessment guide. To illustrate its potential for evaluation processes, it was applied to a Teaching Certification program in Rural Education, taught in 5 different cities in Pará, Brazil. The data comes from a questionnaire distributed to 182 undergraduate students and a set of interviews with 19 of them. The analysis showed an emphasis on the cognitive and socio-professional dimensions, and neglect of the psychological aspects, of the training. Even the initiatives that explicitly articulated epistemic and professional elements were criticized by the students for deviating from the local reality. |
id |
FCC-2_d0b3d623ec719b4cfbc03c7f94062ef8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7293 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report Evaluación de una Licenciatura en Educación Rural: relato de una experienciaAvaliando uma Licenciatura em Educação do Campo: relato de experiênciaFormação de ProfessoresAvaliação da EducaçãoTriângulo da FormaçãoEducação RuralTeacher TrainingEducation EvaluationTraining TriangleRural EducationFormación de ProfesoresEvaluación de la EducaciónTriángulo de FormaciónEducación RuralThe article presents an evaluation report of a Teaching Certification program in Rural Education, based on a specific training model. It uses the training triangle as a reading grid and assessment guide. To illustrate its potential for evaluation processes, it was applied to a Teaching Certification program in Rural Education, taught in 5 different cities in Pará, Brazil. The data comes from a questionnaire distributed to 182 undergraduate students and a set of interviews with 19 of them. The analysis showed an emphasis on the cognitive and socio-professional dimensions, and neglect of the psychological aspects, of the training. Even the initiatives that explicitly articulated epistemic and professional elements were criticized by the students for deviating from the local reality.El artículo presenta una evaluación de una Licenciatura en Educación Rural basada en un modelo de formación específico que propone la utilización del dispositivo de triángulo de formación como guía de lectura y de evaluación. Ilustra el potencial del dispositivo en un proceso de evaluación aplicado a una Licenciatura en Educación Rural impartida en 5 ciudades del estado de Pará, Brasil. Un cuestionario distribuido a 182 estudiantes y un conjunto de entrevistas con 19 graduandos permitieron una recogida de datos para efectuar una evaluación no docente de la formación. El análisis puso énfasis en aspectos cognitivos y socioprofesionales, dejando de lado los aspectos psicológicos de la formación. Incluso las articulaciones explícitamente diseñadas entre aspectos epistémicos y profesionales fueron criticadas por los estudiantes porque se desviaron de la realidad local.O artigo relata uma avaliação de Licenciatura em Educação do Campo a partir de um modelo específico de formação, propondo a utilização do dispositivo de triângulo da formação como grade de leitura e guia avaliativo. Ilustra o potencial do dispositivo em processos avaliativos aplicados a uma Licenciatura em Educação do Campo ministrada em 5 cidades do Pará. Um questionário distribuído a 182 alunos e um conjunto de entrevistas com 19 graduandos permitiram a coleta de dados para avaliação discente da formação. A análise mostrou uma ênfase em aspectos cognitivos e socioprofissionais, negligenciando os aspectos psicológicos da formação. Mesmo as articulações explicitamente desenhadas entre aspectos epistêmicos e profissionais foram criticadas pelos alunos, pois se desviavam da realidade local.Fundação Carlos Chagas2022-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/729310.18222/eae.v33.7293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07293Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e072931984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293/4511Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChamon, Edna Maria Querido de OliveiraSantana, Leonor M.Dias, Alesandra Cabreira2022-12-22T15:50:05Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7293Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:05Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report Evaluación de una Licenciatura en Educación Rural: relato de una experiencia Avaliando uma Licenciatura em Educação do Campo: relato de experiência |
title |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report |
spellingShingle |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira Formação de Professores Avaliação da Educação Triângulo da Formação Educação Rural Teacher Training Education Evaluation Training Triangle Rural Education Formación de Profesores Evaluación de la Educación Triángulo de Formación Educación Rural |
title_short |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report |
title_full |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report |
title_fullStr |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report |
title_full_unstemmed |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report |
title_sort |
Evaluating a Teaching Certification program in Rural Education: an experience report |
author |
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira |
author_facet |
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira Santana, Leonor M. Dias, Alesandra Cabreira |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Leonor M. Dias, Alesandra Cabreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chamon, Edna Maria Querido de Oliveira Santana, Leonor M. Dias, Alesandra Cabreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Avaliação da Educação Triângulo da Formação Educação Rural Teacher Training Education Evaluation Training Triangle Rural Education Formación de Profesores Evaluación de la Educación Triángulo de Formación Educación Rural |
topic |
Formação de Professores Avaliação da Educação Triângulo da Formação Educação Rural Teacher Training Education Evaluation Training Triangle Rural Education Formación de Profesores Evaluación de la Educación Triángulo de Formación Educación Rural |
description |
The article presents an evaluation report of a Teaching Certification program in Rural Education, based on a specific training model. It uses the training triangle as a reading grid and assessment guide. To illustrate its potential for evaluation processes, it was applied to a Teaching Certification program in Rural Education, taught in 5 different cities in Pará, Brazil. The data comes from a questionnaire distributed to 182 undergraduate students and a set of interviews with 19 of them. The analysis showed an emphasis on the cognitive and socio-professional dimensions, and neglect of the psychological aspects, of the training. Even the initiatives that explicitly articulated epistemic and professional elements were criticized by the students for deviating from the local reality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293 10.18222/eae.v33.7293 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.7293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7293/4511 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e07293 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e07293 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e07293 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423133691904 |