Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia , Maria Cláudia Zaratini
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67548
Resumo: This paper, carried out through bibliographical and documentary research, sought to analyze the importance of knowledge of the right to education in the continuing education of teachers who work in rural schools of basic education. It aimed to demonstrate the right to education in the countryside have their own guarantees for the students of the rural school and this is a necessary knowledge for the teacher. In order for education to be consolidated and effectively recognized as a right by its holders, it is essential that the basic education teacher also recognizes the student as a subject of law, is aware of the specifics of the right to rural education and is a mediator in this continuous process of realization of rights and the Escola da Terra Program offers this training.
id UFU-4_012ab4d626622d2a63b9078911e43578
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67548
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education Programa Escola da Terra: la formación docente como posibilidad de realización del derecho a la educaciónPrograma Escola da Terra: a formação de professores como possibilidade de concretização do direito à educaçãoDireito à EducaçãoEducação no CampoFormação de ProfessoresRight to EducationRural EducationTeacher trainingDerecho a la educácionEducación en el campoFormación de profesoresThis paper, carried out through bibliographical and documentary research, sought to analyze the importance of knowledge of the right to education in the continuing education of teachers who work in rural schools of basic education. It aimed to demonstrate the right to education in the countryside have their own guarantees for the students of the rural school and this is a necessary knowledge for the teacher. In order for education to be consolidated and effectively recognized as a right by its holders, it is essential that the basic education teacher also recognizes the student as a subject of law, is aware of the specifics of the right to rural education and is a mediator in this continuous process of realization of rights and the Escola da Terra Program offers this training.Este trabajo, realizado a través de una investigación bibliográfica y documental, buscó analizar la importancia del conocimiento del derecho a la educación en el campo en la formación permanente de los docentes que actúan en las escuelas rurales de educación básica. Tuvo como objetivo demostrar que el derecho a la educación en el campo tiene sus propias garantías para los alumnos de la escuela del campo y este es un conocimiento necesario para el docente. Para que la educación sea consolidada y reconocida efectivamente como un derecho por sus titulares, es fundamental que el docente de educación básica también reconozca al estudiante como sujeto de derecho, conozca las especificidades del derecho a la educación rural y sea un mediador. en este proceso continuo de realización de derechos y el Programa Escola da Terra ofrece esta formación.Este trabalho, realizado por meio de pesquisa bibliográfica e documental buscou analisar qual a importância do conhecimento do direito à educação do campo na formação continuada dos professores que atuam em escolas rurais da educação básica. Teve como objetivo demonstrar que o direito à educação do campo tem garantias próprias para os educandos da escola do campo e este é um saber necessário ao professor. Para que a educação se consolide e seja efetivamente reconhecida como direito pelos seus titulares é indispensável que o professor da educação básica também reconheça o educando como sujeito de direito, tenha conhecimento das especificidades do direito à educação do campo e seja um mediador nesse processo contínuo de concretização de direitos e, o Programa Escola da Terra oferece essa formação.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754810.14393/REPOD-v12n1a2023-67548Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-3122238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67548/35141Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia , Maria Cláudia Zaratini2023-01-26T20:33:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67548Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:33:50Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
Programa Escola da Terra: la formación docente como posibilidad de realización del derecho a la educación
Programa Escola da Terra: a formação de professores como possibilidade de concretização do direito à educação
title Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
spellingShingle Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
Maia , Maria Cláudia Zaratini
Direito à Educação
Educação no Campo
Formação de Professores
Right to Education
Rural Education
Teacher training
Derecho a la educácion
Educación en el campo
Formación de profesores
title_short Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
title_full Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
title_fullStr Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
title_full_unstemmed Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
title_sort Escola da Terra Program: teacher training as a possibility of realizing the right to education
author Maia , Maria Cláudia Zaratini
author_facet Maia , Maria Cláudia Zaratini
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia , Maria Cláudia Zaratini
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à Educação
Educação no Campo
Formação de Professores
Right to Education
Rural Education
Teacher training
Derecho a la educácion
Educación en el campo
Formación de profesores
topic Direito à Educação
Educação no Campo
Formação de Professores
Right to Education
Rural Education
Teacher training
Derecho a la educácion
Educación en el campo
Formación de profesores
description This paper, carried out through bibliographical and documentary research, sought to analyze the importance of knowledge of the right to education in the continuing education of teachers who work in rural schools of basic education. It aimed to demonstrate the right to education in the countryside have their own guarantees for the students of the rural school and this is a necessary knowledge for the teacher. In order for education to be consolidated and effectively recognized as a right by its holders, it is essential that the basic education teacher also recognizes the student as a subject of law, is aware of the specifics of the right to rural education and is a mediator in this continuous process of realization of rights and the Escola da Terra Program offers this training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67548
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67548
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67548
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67548/35141
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 298-312
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961624707072