Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stadler, João Paulo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva, Marques, Carlos Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011
Resumo: This article aims to investigate the presence of socio-scientific aspects (SSA) in elements of the approach to chemistry questions in the evaluations of the New ENEM (2009-2014), providing a way to integrate the scientific content to be studied with elements of social relevance in the classroom. Its use would make it possible to observe what has been announced in official curricular documents, the National Curriculum Parameters (NCP), regarding the competences and skills related to the objectives of teaching chemistry. An analysis of the questions content showed that 29% of the items of the corpus had the elements necessary for the SSA approach in the classroom, based on the discussion of the issue. Despite the low result, the presence of these profile questions indicates the likelihood that teachers will adopt the teaching concept that involves this approach.
id FCC-2_d2b9755fc5e445d41dd97e753571ef93
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6011
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approachPreguntas de química del Nuevo Enem con potencial para abordaje sociocientificaQuestões de Química do Novo Enem com potencial para abordagem sociocientíficaEnsino de QuímicaEnemAvaliação da EducaçãoEducação BásicaEnseñanza de QuímicaEnemEvaluación de la EducaciónEducación BásicaChemistry TeachingEnemEducation EvaluationBasic EducationThis article aims to investigate the presence of socio-scientific aspects (SSA) in elements of the approach to chemistry questions in the evaluations of the New ENEM (2009-2014), providing a way to integrate the scientific content to be studied with elements of social relevance in the classroom. Its use would make it possible to observe what has been announced in official curricular documents, the National Curriculum Parameters (NCP), regarding the competences and skills related to the objectives of teaching chemistry. An analysis of the questions content showed that 29% of the items of the corpus had the elements necessary for the SSA approach in the classroom, based on the discussion of the issue. Despite the low result, the presence of these profile questions indicates the likelihood that teachers will adopt the teaching concept that involves this approach.Este artículo busca investigar la presencia de elementos en el abordaje de aspectos sociocientíficos (ASC) en preguntas de Química en las evaluaciones del Nuevo Enem (2009-2014), proporcionando de este modo una manera de integrar el contenido científico a estudiar a elementos de relevancia social en el aula. Su utilización haría posible que se observara lo que se predica en los documentos oficiales relativos al currículo – Parámetros Curriculares Nacionales (PCN) –, en lo que concierne a las competencias y habilidades relacionadas a los objetivos de la enseñanza de Química. Después de analizar el contenido de las preguntas, se observó que el 29% de los ítems del corpus presentaban los elementos necesarios para posibilitar el abordaje de ASC en el aula a partir de la discusión de la pregunta. Aunque el resultado es bajo, la presencia de preguntas de ese perfil indica la probabilidad de que los profesores pasen a adoptar la concepción de enseñanza presente en este enfoque.Este artigo busca investigar a presença de elementos na abordagem de aspectos sociocientíficos (ASC) em questões de Química nas avaliações no Novo Enem (2009-2014), proporcionando, assim, uma maneira de integrar o conteúdo científico a ser estudado a elementos de relevância social em sala de aula. Sua utilização possibilitaria observar o que vem apregoado nos documentos oficiais relativos ao currículo – Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) –, no tocante às competências e habilidades relacionadas aos objetivos do ensino de Química. Após análise de conteúdo das questões, observou-se que 29% dos itens do corpus apresentavam os elementos necessários para possibilitar a abordagem de ASC em sala de aula a partir da discussão da questão. Embora o resultado seja baixo, a presença de questões desse perfil indica a probabilidade de os professores passarem a adotar a concepção de ensino que envolve essa abordagem.Fundação Carlos Chagas2019-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/601110.18222/eae.v0ix.6011Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-7981984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011/3905Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStadler, João PauloHussein, Fabiana Roberta Gonçalves e SilvaMarques, Carlos Alberto2024-01-24T13:36:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6011Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:36:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
Preguntas de química del Nuevo Enem con potencial para abordaje sociocientifica
Questões de Química do Novo Enem com potencial para abordagem sociocientífica
title Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
spellingShingle Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
Stadler, João Paulo
Ensino de Química
Enem
Avaliação da Educação
Educação Básica
Enseñanza de Química
Enem
Evaluación de la Educación
Educación Básica
Chemistry Teaching
Enem
Education Evaluation
Basic Education
title_short Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
title_full Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
title_fullStr Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
title_full_unstemmed Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
title_sort Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
author Stadler, João Paulo
author_facet Stadler, João Paulo
Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva
Marques, Carlos Alberto
author_role author
author2 Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva
Marques, Carlos Alberto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stadler, João Paulo
Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva
Marques, Carlos Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Enem
Avaliação da Educação
Educação Básica
Enseñanza de Química
Enem
Evaluación de la Educación
Educación Básica
Chemistry Teaching
Enem
Education Evaluation
Basic Education
topic Ensino de Química
Enem
Avaliação da Educação
Educação Básica
Enseñanza de Química
Enem
Evaluación de la Educación
Educación Básica
Chemistry Teaching
Enem
Education Evaluation
Basic Education
description This article aims to investigate the presence of socio-scientific aspects (SSA) in elements of the approach to chemistry questions in the evaluations of the New ENEM (2009-2014), providing a way to integrate the scientific content to be studied with elements of social relevance in the classroom. Its use would make it possible to observe what has been announced in official curricular documents, the National Curriculum Parameters (NCP), regarding the competences and skills related to the objectives of teaching chemistry. An analysis of the questions content showed that 29% of the items of the corpus had the elements necessary for the SSA approach in the classroom, based on the discussion of the issue. Despite the low result, the presence of these profile questions indicates the likelihood that teachers will adopt the teaching concept that involves this approach.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011
10.18222/eae.v0ix.6011
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.6011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011/3905
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423027785728