Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011 |
Resumo: | This article aims to investigate the presence of socio-scientific aspects (SSA) in elements of the approach to chemistry questions in the evaluations of the New ENEM (2009-2014), providing a way to integrate the scientific content to be studied with elements of social relevance in the classroom. Its use would make it possible to observe what has been announced in official curricular documents, the National Curriculum Parameters (NCP), regarding the competences and skills related to the objectives of teaching chemistry. An analysis of the questions content showed that 29% of the items of the corpus had the elements necessary for the SSA approach in the classroom, based on the discussion of the issue. Despite the low result, the presence of these profile questions indicates the likelihood that teachers will adopt the teaching concept that involves this approach. |
id |
FCC-2_d2b9755fc5e445d41dd97e753571ef93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6011 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approachPreguntas de química del Nuevo Enem con potencial para abordaje sociocientificaQuestões de Química do Novo Enem com potencial para abordagem sociocientíficaEnsino de QuímicaEnemAvaliação da EducaçãoEducação BásicaEnseñanza de QuímicaEnemEvaluación de la EducaciónEducación BásicaChemistry TeachingEnemEducation EvaluationBasic EducationThis article aims to investigate the presence of socio-scientific aspects (SSA) in elements of the approach to chemistry questions in the evaluations of the New ENEM (2009-2014), providing a way to integrate the scientific content to be studied with elements of social relevance in the classroom. Its use would make it possible to observe what has been announced in official curricular documents, the National Curriculum Parameters (NCP), regarding the competences and skills related to the objectives of teaching chemistry. An analysis of the questions content showed that 29% of the items of the corpus had the elements necessary for the SSA approach in the classroom, based on the discussion of the issue. Despite the low result, the presence of these profile questions indicates the likelihood that teachers will adopt the teaching concept that involves this approach.Este artículo busca investigar la presencia de elementos en el abordaje de aspectos sociocientíficos (ASC) en preguntas de Química en las evaluaciones del Nuevo Enem (2009-2014), proporcionando de este modo una manera de integrar el contenido científico a estudiar a elementos de relevancia social en el aula. Su utilización haría posible que se observara lo que se predica en los documentos oficiales relativos al currículo – Parámetros Curriculares Nacionales (PCN) –, en lo que concierne a las competencias y habilidades relacionadas a los objetivos de la enseñanza de Química. Después de analizar el contenido de las preguntas, se observó que el 29% de los ítems del corpus presentaban los elementos necesarios para posibilitar el abordaje de ASC en el aula a partir de la discusión de la pregunta. Aunque el resultado es bajo, la presencia de preguntas de ese perfil indica la probabilidad de que los profesores pasen a adoptar la concepción de enseñanza presente en este enfoque.Este artigo busca investigar a presença de elementos na abordagem de aspectos sociocientíficos (ASC) em questões de Química nas avaliações no Novo Enem (2009-2014), proporcionando, assim, uma maneira de integrar o conteúdo científico a ser estudado a elementos de relevância social em sala de aula. Sua utilização possibilitaria observar o que vem apregoado nos documentos oficiais relativos ao currículo – Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) –, no tocante às competências e habilidades relacionadas aos objetivos do ensino de Química. Após análise de conteúdo das questões, observou-se que 29% dos itens do corpus apresentavam os elementos necessários para possibilitar a abordagem de ASC em sala de aula a partir da discussão da questão. Embora o resultado seja baixo, a presença de questões desse perfil indica a probabilidade de os professores passarem a adotar a concepção de ensino que envolve essa abordagem.Fundação Carlos Chagas2019-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/601110.18222/eae.v0ix.6011Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-7981984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011/3905Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStadler, João PauloHussein, Fabiana Roberta Gonçalves e SilvaMarques, Carlos Alberto2024-01-24T13:36:45Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6011Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:36:45Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach Preguntas de química del Nuevo Enem con potencial para abordaje sociocientifica Questões de Química do Novo Enem com potencial para abordagem sociocientífica |
title |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach |
spellingShingle |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach Stadler, João Paulo Ensino de Química Enem Avaliação da Educação Educação Básica Enseñanza de Química Enem Evaluación de la Educación Educación Básica Chemistry Teaching Enem Education Evaluation Basic Education |
title_short |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach |
title_full |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach |
title_fullStr |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach |
title_full_unstemmed |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach |
title_sort |
Chemistry questions in the New Enem with potential for socio-scientific approach |
author |
Stadler, João Paulo |
author_facet |
Stadler, João Paulo Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva Marques, Carlos Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva Marques, Carlos Alberto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stadler, João Paulo Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva Marques, Carlos Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química Enem Avaliação da Educação Educação Básica Enseñanza de Química Enem Evaluación de la Educación Educación Básica Chemistry Teaching Enem Education Evaluation Basic Education |
topic |
Ensino de Química Enem Avaliação da Educação Educação Básica Enseñanza de Química Enem Evaluación de la Educación Educación Básica Chemistry Teaching Enem Education Evaluation Basic Education |
description |
This article aims to investigate the presence of socio-scientific aspects (SSA) in elements of the approach to chemistry questions in the evaluations of the New ENEM (2009-2014), providing a way to integrate the scientific content to be studied with elements of social relevance in the classroom. Its use would make it possible to observe what has been announced in official curricular documents, the National Curriculum Parameters (NCP), regarding the competences and skills related to the objectives of teaching chemistry. An analysis of the questions content showed that 29% of the items of the corpus had the elements necessary for the SSA approach in the classroom, based on the discussion of the issue. Despite the low result, the presence of these profile questions indicates the likelihood that teachers will adopt the teaching concept that involves this approach. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011 10.18222/eae.v0ix.6011 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.6011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6011/3905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798 Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798 Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 780-798 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423027785728 |