Black students’s access to higher education: The case of UFCSPA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Edmilson Santos dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Reis, Maria da Conceição dos, Silva, Yure Gonçalves da, Resende, Mário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9938
Resumo: The present study seeks to understand the impact of affirmative action policies on higher education. In this sense, three objectives guided the study: to evaluate the distribution of black students per course at the Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre; to compare the percentage of black students enrolled per course with the group’s proportion in the state of Rio Grande do Sul; and to analyze the distribution of black students per course in wide competition. Data were submitted to descriptive statistics and revealed an increase in participation of black students in all courses and at levels higher than the participation of this population in the state and that the end of Law n. 12.711/2012 will have an immediate impact of reducing enrollments of black students.
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spelling Black students’s access to higher education: The case of UFCSPAAcceso de estudiantes negros a la educación superior: El caso de UFCSPA O acesso dos estudantes negros ao ensino superior: O caso da UFCSPAAffirmative ActionQuota SystemHigher EducationAção AfirmativaSistema de CotasEnsino SuperiorAcción AfirmativaSistema de CuotasEducación SuperiorThe present study seeks to understand the impact of affirmative action policies on higher education. In this sense, three objectives guided the study: to evaluate the distribution of black students per course at the Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre; to compare the percentage of black students enrolled per course with the group’s proportion in the state of Rio Grande do Sul; and to analyze the distribution of black students per course in wide competition. Data were submitted to descriptive statistics and revealed an increase in participation of black students in all courses and at levels higher than the participation of this population in the state and that the end of Law n. 12.711/2012 will have an immediate impact of reducing enrollments of black students.Este trabajo buscó comprender el impacto de las políticas de acción afirmativa en la educación superior. En ese sentido, tres objetivos orientaron el estudio: evaluar la distribución de estudiantes negros por curso en la Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre; comparar el porcentaje de alumnos negros matriculados por curso con la representación proporcional del grupo en el estado de Rio Grande do Sul; analizar la distribución de estudiantes negros por curso en competencia amplia. Los datos fueron sometidos a estadística descriptiva. Los datos revelaron: expansión de la participación de estudiantes negros en todos los cursos y en niveles superiores a la participación de esta población en el estado y que el fin de la Ley n. 12.711/2012 tendrá un impacto inmediato en la retracción de matrículas de estudiantes negros.Este trabalho busca compreender o impacto das políticas de ações afirmativas no ensino superior. Nesse sentido, três objetivos orientaram o estudo: avaliar a distribuição dos estudantes negros por curso da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre; comparar o percentual de estudantes negros matriculados por curso com a representação proporcional do grupo no estado do Rio Grande do Sul; analisar a distribuição dos estudantes negros por curso na ampla concorrência. Os dados foram submetidos à estatística descritiva e revelaram a ampliação da participação de estudantes negros em todos os cursos e em patamares superiores à participação dessa população no estado e que o fim da Lei n. 12.711/2012 terá como impacto imediato a retração de matrículas de estudantes negros.Fundação Carlos Chagas2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/993810.18222/eae.v34.9938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09938Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09938Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09938Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e099381984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9938/4718https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9938/4848Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Edmilson Santos dosReis, Maria da Conceição dosSilva, Yure Gonçalves daResende, Mário2024-01-29T19:19:00Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9938Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:19Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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