AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Alexandre de Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Aragão, Wilson Honorato, Andrade, Wellingta Magnólia L.L.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686
Resumo: This article aims to reflect through the documentary analysis and literature the policies for teacher training at the core of what we have achieved and what we have receded in the legal framework of civil society, seeking to punctuate the dynamics which the legislation is established. Still, it focuses the reflection based on the decade of the Plano de Educação Nacional / 2001-2010, in the second PNE 2014-2024 and the Guidelines for initial training, which has pointed out the possibility of an organic initial teacher training. As well, as the reform of the Middle School generated changes in the formative level. Thus, we present a discussion regarding the policies for initial formation, with the intention of thinking valorization and professional devaluation in the contradictions of the legal plan.
id UESB-7_09283ded254bb33e7aadcab4774d4bd5
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5686
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?LAS POLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO ¿LO QUÉ CONSQUISTAMOS?AS POLÍTICAS PARA FORMAÇÃO DOCENTE: O QUE CONQUISTAMOS?Documento legalFormação inicialPolíticaLegalidadeFormación inicialPolíticasLegalityInitial trainingPolicies This article aims to reflect through the documentary analysis and literature the policies for teacher training at the core of what we have achieved and what we have receded in the legal framework of civil society, seeking to punctuate the dynamics which the legislation is established. Still, it focuses the reflection based on the decade of the Plano de Educação Nacional / 2001-2010, in the second PNE 2014-2024 and the Guidelines for initial training, which has pointed out the possibility of an organic initial teacher training. As well, as the reform of the Middle School generated changes in the formative level. Thus, we present a discussion regarding the policies for initial formation, with the intention of thinking valorization and professional devaluation in the contradictions of the legal plan. El presente artículo tiene como objetivo reflejar por medio del análisis documental y de la literatura las políticas para la formación del profesorado en el centro de lo que conquistamos y de lo que retrocedemos en el plano legal de la sociedad civil, buscando puntuar la dinámica en que se instituye la legislación. Por otro lado, se concentra la reflexión con base en el decenio del primer Plano de Educação Nacional 2001-2010, en el segundo PNE 2014-2024 y las Directrices para la formación inicial, que ha apuntado la posibilidad de una organización de la formación inicial de profesores. Como también, cómo la reforma de la enseñanza media engendró modificaciones de la formación del profesorado. Así, presentamos una discusión referente a las políticas para la formación inicial, con el propósito de pensar la valorización y la desvalorización profesional en las contradicciones del plan legal. O presente artigo tem como objetivo refletir por meio da análise documental e da literatura as políticas para a formação docente no cerne do que foi conquistado e do que retrocedeu no plano legal da sociedade civil, buscando pontuar a dinâmica em que se institui a legislação. Por outro lado, se concentra a reflexão com base no decênio do primeiro Plano de Educação Nacional 2001-2010, no segundo PNE 2014-2024 e as Diretrizes para a Formação Inicial, que tem apontado a possibilidade de uma organicidade da formação inicial de docentes. E neste cenário, como a Reforma do Ensino Médio engendrou modificações no plano formativo. Apresenta-se ainda, uma discussão referente as Políticas para a Formação Inicial, com intuito de pensar a valorização e a desvalorização profissional nas contradições do plano legal. Edições UESB2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/568610.22481/praxisedu.v15i35.5686Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-3712178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686/4297Ferreira, Alexandre de OliveiraAragão, Wilson HonoratoAndrade, Wellingta Magnólia L.L.info:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:19:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5686Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:19:33Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
LAS POLÍTICAS PARA LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO ¿LO QUÉ CONSQUISTAMOS?
AS POLÍTICAS PARA FORMAÇÃO DOCENTE: O QUE CONQUISTAMOS?
title AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
spellingShingle AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
Ferreira, Alexandre de Oliveira
Documento legal
Formação inicial
Política
Legalidade
Formación inicial
Políticas
Legality
Initial training
Policies
title_short AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
title_full AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
title_fullStr AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
title_full_unstemmed AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
title_sort AS POLICES FOR TEACHER EDUCATION: WHAT HAVVE ACHIEVED?
author Ferreira, Alexandre de Oliveira
author_facet Ferreira, Alexandre de Oliveira
Aragão, Wilson Honorato
Andrade, Wellingta Magnólia L.L.
author_role author
author2 Aragão, Wilson Honorato
Andrade, Wellingta Magnólia L.L.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Alexandre de Oliveira
Aragão, Wilson Honorato
Andrade, Wellingta Magnólia L.L.
dc.subject.por.fl_str_mv Documento legal
Formação inicial
Política
Legalidade
Formación inicial
Políticas
Legality
Initial training
Policies
topic Documento legal
Formação inicial
Política
Legalidade
Formación inicial
Políticas
Legality
Initial training
Policies
description This article aims to reflect through the documentary analysis and literature the policies for teacher training at the core of what we have achieved and what we have receded in the legal framework of civil society, seeking to punctuate the dynamics which the legislation is established. Still, it focuses the reflection based on the decade of the Plano de Educação Nacional / 2001-2010, in the second PNE 2014-2024 and the Guidelines for initial training, which has pointed out the possibility of an organic initial teacher training. As well, as the reform of the Middle School generated changes in the formative level. Thus, we present a discussion regarding the policies for initial formation, with the intention of thinking valorization and professional devaluation in the contradictions of the legal plan.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686
10.22481/praxisedu.v15i35.5686
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i35.5686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5686/4297
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 352-371
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818087936000