Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa-Pereira, Fátima
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Leite, Carlinda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3889
Resumo: Political changes introduced in Portugal by the Bologna Process accentuated the complexity of the challenges in higher education and teachers’ initial training. The commitment assumed for the creation of the European Space for Higher Education justified the reliance on comparable criteria to guarantee quality (SANTOS, 2011) and the introduction of procedures to promote improvement. The article analyzes the role of institutional evaluation in guaranteeing the desired quality. Therefore, we used either the data from the Portuguese legislation, or other documents, to place it in the transnational context. The opinions of professors directly involved in the organization of courses for the initial teacher education, obtained using a questionnaire, were also used. Analysis of these data allowed the conclusion that there is a relationship between evaluation and the improvement of the training offered to students, the future teachers.  
id FCC-2_b2934516e6570a25d0035b62e30e6277
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3889
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in PortugalEvaluación institucional y calidad educativa en la formación inicial de profesores en PortugalAvaliação institucional e qualidade educativa na formação inicial de professores em PortugalAvaliação InstitucionalQualidade da EducaçãoFormação de ProfessoresPolíticas EducacionaisInstitutional EvaluationEducational QualityInitial Teacher EducationEducational PoliciesEvaluación InstitucionalCalidad de la EducaciónFormación de ProfesoresPolíticas EducacionalesPolitical changes introduced in Portugal by the Bologna Process accentuated the complexity of the challenges in higher education and teachers’ initial training. The commitment assumed for the creation of the European Space for Higher Education justified the reliance on comparable criteria to guarantee quality (SANTOS, 2011) and the introduction of procedures to promote improvement. The article analyzes the role of institutional evaluation in guaranteeing the desired quality. Therefore, we used either the data from the Portuguese legislation, or other documents, to place it in the transnational context. The opinions of professors directly involved in the organization of courses for the initial teacher education, obtained using a questionnaire, were also used. Analysis of these data allowed the conclusion that there is a relationship between evaluation and the improvement of the training offered to students, the future teachers.  Los cambios políticos introducidos en Portugal por el Proceso de Boloña acentuaron la complejidad de los desafíos a la educación superior y a la formación inicial de profesores. El compromiso asumido para la creación del Espacio Europeo de la Educación Superior justificó el recurso a criterios comparables de garantía de la calidad (SANTOS, 2011) y la introducción de procesos que se destinan a promover mejoras. El artículo analiza el papel de la evaluación institucional en la garantía de la calidad deseada. Para ello se recurrió a datos de la legislación portuguesa, así como a otros documentos que permiten situarla en el contexto transnacional. También se utilizaron opiniones de profesores directamente involucrados en la organización de cursos de formación inicial de docentes obtenidas por medio de cuestionario. El análisis de dichos datos permite concluir que existe una relación entre la evaluación y la mejora de la formación ofrecida a los estudiantes, futuros profesores.   As mudanças políticas introduzidas em Portugal pelo Processo de Bolonha acentuaram a complexidade dos desafios ao ensino superior e à formação inicial de professores. O compromisso assumido para a criação do Espaço Europeu do Ensino Superior justificou o recurso a critérios comparáveis de garantia da qualidade (SANTOS, 2011) e a introdução de processos promotores de melhoria. O artigo analisa o papel da avaliação institucional na garantia da qualidade desejada. Para tanto, recorreu-se a dados quer da legislação portuguesa, quer de outros documentos que permitem situá-la no contexto transnacional. Recorreu-se também a opiniões de professores diretamente envolvidos na organização de cursos de formação inicial de professores obtidas por meio de questionário. A análise desses dados permite concluir que existe uma relação entre a avaliação e a melhoria da formação oferecida aos estudantes, futuros professores.   Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/388910.18222/eae.v27i65.3889Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-4661984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3889/3196Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa-Pereira, FátimaLeite, Carlinda2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3889Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
Evaluación institucional y calidad educativa en la formación inicial de profesores en Portugal
Avaliação institucional e qualidade educativa na formação inicial de professores em Portugal
title Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
spellingShingle Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
Sousa-Pereira, Fátima
Avaliação Institucional
Qualidade da Educação
Formação de Professores
Políticas Educacionais
Institutional Evaluation
Educational Quality
Initial Teacher Education
Educational Policies
Evaluación Institucional
Calidad de la Educación
Formación de Profesores
Políticas Educacionales
title_short Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
title_full Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
title_fullStr Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
title_full_unstemmed Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
title_sort Institutional evaluation and educational quality in the initial teacher education in Portugal
author Sousa-Pereira, Fátima
author_facet Sousa-Pereira, Fátima
Leite, Carlinda
author_role author
author2 Leite, Carlinda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa-Pereira, Fátima
Leite, Carlinda
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Institucional
Qualidade da Educação
Formação de Professores
Políticas Educacionais
Institutional Evaluation
Educational Quality
Initial Teacher Education
Educational Policies
Evaluación Institucional
Calidad de la Educación
Formación de Profesores
Políticas Educacionales
topic Avaliação Institucional
Qualidade da Educação
Formação de Professores
Políticas Educacionais
Institutional Evaluation
Educational Quality
Initial Teacher Education
Educational Policies
Evaluación Institucional
Calidad de la Educación
Formación de Profesores
Políticas Educacionales
description Political changes introduced in Portugal by the Bologna Process accentuated the complexity of the challenges in higher education and teachers’ initial training. The commitment assumed for the creation of the European Space for Higher Education justified the reliance on comparable criteria to guarantee quality (SANTOS, 2011) and the introduction of procedures to promote improvement. The article analyzes the role of institutional evaluation in guaranteeing the desired quality. Therefore, we used either the data from the Portuguese legislation, or other documents, to place it in the transnational context. The opinions of professors directly involved in the organization of courses for the initial teacher education, obtained using a questionnaire, were also used. Analysis of these data allowed the conclusion that there is a relationship between evaluation and the improvement of the training offered to students, the future teachers.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3889
10.18222/eae.v27i65.3889
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3889
identifier_str_mv 10.18222/eae.v27i65.3889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3889/3196
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 440-466
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422417514496