Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184
Resumo: With the objective of mapping scientific dissertations, theses and articles, having the theme of the Plano de Desenvolvimento Institucional [Institutional Development Plan] using a descriptive methodology, a qualitative approach and a bibliographical strategy, we sought to answer the following question: what is the relevant academic and scientific production on the subject, from 2012 to 2021, in the context of Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Institutional Assessment in Federal Higher Education Institutions] in Brazil? A lack of up-to-date publications was noted, so we hope this research will foster reflections and discussions that favor multiple approaches and diverse and unprecedented perspectives about the evaluation planning for higher education in Brazil.
id FCC-2_ddd5290eba4dd0d2ed6d8e97f20d94c7
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10184
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Institutional Development Plan: Academic and scientific production in BrazilPlano de Desarrollo Institucional: Producción académica y científica en BrasilPlano de Desenvolvimento Institucional: Produção acadêmica e científica no BrasilEnseñanza SuperiorMétodo de EvaluaciónPolítica GubernamentalPlanificación de la EducaciónEducação SuperiorMétodos de AvaliaçãoPolítica GovernamentalPlanejamento EducacionalHigher EducationMethods of EvaluationGovernment PolicyEducational PlanningWith the objective of mapping scientific dissertations, theses and articles, having the theme of the Plano de Desenvolvimento Institucional [Institutional Development Plan] using a descriptive methodology, a qualitative approach and a bibliographical strategy, we sought to answer the following question: what is the relevant academic and scientific production on the subject, from 2012 to 2021, in the context of Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Institutional Assessment in Federal Higher Education Institutions] in Brazil? A lack of up-to-date publications was noted, so we hope this research will foster reflections and discussions that favor multiple approaches and diverse and unprecedented perspectives about the evaluation planning for higher education in Brazil. Con el objetivo de mapear disertaciones, tesis y artículos científicos teniendo como tema el Plano de Desenvolvimento Institucional [Plan de Desarrollo Institucional] a través de una metodología descriptiva, un enfoque cualitativo y una estrategia bibliográfica, se buscó responder a la pregunta: ¿cuál es la producción académica y científica relevante sobre la temática, del 2012 al 2021, en el marco de la Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Evaluación Institucional en Instituciones Federales de Educación Superior], en Brasil? Se notó la falta de publicaciones actualizadas, por lo que se espera que esta investigación estimule reflexiones y discusiones que favorezcan múltiples enfoques y perspectivas diversas e inéditas sobre la planificación en el área de evaluación de la educación superior en Brasil.Com o objetivo de mapear, elaborar dissertações, teses e artigos científicos, cuja temática seja o Plano de Desenvolvimento Institucional através de metodologia descritiva, abordagem qualitativa e estratégia bibliográfica, buscou-se responder à seguinte pergunta: qual é a produção acadêmica e científica relevante sobre o tema, no período de 2012 a 2021 e no contexto da Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior no Brasil? Constatou-se a falta de publicações atualizadas, de forma que se espera com esta pesquisa estimular reflexões e discussões que favoreçam múltiplas abordagens e olhares diversos e inéditos sobre o planejamento avaliativo da educação superior no Brasil.Fundação Carlos Chagas2023-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1018410.18222/eae.v34.10184Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e101841984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspahttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4707https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4857Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Lourdes Maria RodriguesGuerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira2024-01-29T19:36:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10184Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:36:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
Plano de Desarrollo Institucional: Producción académica y científica en Brasil
Plano de Desenvolvimento Institucional: Produção acadêmica e científica no Brasil
title Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
spellingShingle Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues
Enseñanza Superior
Método de Evaluación
Política Gubernamental
Planificación de la Educación
Educação Superior
Métodos de Avaliação
Política Governamental
Planejamento Educacional
Higher Education
Methods of Evaluation
Government Policy
Educational Planning
title_short Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
title_full Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
title_fullStr Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
title_full_unstemmed Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
title_sort Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
author Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues
author_facet Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
author_role author
author2 Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Enseñanza Superior
Método de Evaluación
Política Gubernamental
Planificación de la Educación
Educação Superior
Métodos de Avaliação
Política Governamental
Planejamento Educacional
Higher Education
Methods of Evaluation
Government Policy
Educational Planning
topic Enseñanza Superior
Método de Evaluación
Política Gubernamental
Planificación de la Educación
Educação Superior
Métodos de Avaliação
Política Governamental
Planejamento Educacional
Higher Education
Methods of Evaluation
Government Policy
Educational Planning
description With the objective of mapping scientific dissertations, theses and articles, having the theme of the Plano de Desenvolvimento Institucional [Institutional Development Plan] using a descriptive methodology, a qualitative approach and a bibliographical strategy, we sought to answer the following question: what is the relevant academic and scientific production on the subject, from 2012 to 2021, in the context of Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Institutional Assessment in Federal Higher Education Institutions] in Brazil? A lack of up-to-date publications was noted, so we hope this research will foster reflections and discussions that favor multiple approaches and diverse and unprecedented perspectives about the evaluation planning for higher education in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184
10.18222/eae.v34.10184
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10184
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4707
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4857
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10184
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10184
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423609745408