Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184 |
Resumo: | With the objective of mapping scientific dissertations, theses and articles, having the theme of the Plano de Desenvolvimento Institucional [Institutional Development Plan] using a descriptive methodology, a qualitative approach and a bibliographical strategy, we sought to answer the following question: what is the relevant academic and scientific production on the subject, from 2012 to 2021, in the context of Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Institutional Assessment in Federal Higher Education Institutions] in Brazil? A lack of up-to-date publications was noted, so we hope this research will foster reflections and discussions that favor multiple approaches and diverse and unprecedented perspectives about the evaluation planning for higher education in Brazil. |
id |
FCC-2_ddd5290eba4dd0d2ed6d8e97f20d94c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10184 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in BrazilPlano de Desarrollo Institucional: Producción académica y científica en BrasilPlano de Desenvolvimento Institucional: Produção acadêmica e científica no BrasilEnseñanza SuperiorMétodo de EvaluaciónPolítica GubernamentalPlanificación de la EducaciónEducação SuperiorMétodos de AvaliaçãoPolítica GovernamentalPlanejamento EducacionalHigher EducationMethods of EvaluationGovernment PolicyEducational PlanningWith the objective of mapping scientific dissertations, theses and articles, having the theme of the Plano de Desenvolvimento Institucional [Institutional Development Plan] using a descriptive methodology, a qualitative approach and a bibliographical strategy, we sought to answer the following question: what is the relevant academic and scientific production on the subject, from 2012 to 2021, in the context of Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Institutional Assessment in Federal Higher Education Institutions] in Brazil? A lack of up-to-date publications was noted, so we hope this research will foster reflections and discussions that favor multiple approaches and diverse and unprecedented perspectives about the evaluation planning for higher education in Brazil. Con el objetivo de mapear disertaciones, tesis y artículos científicos teniendo como tema el Plano de Desenvolvimento Institucional [Plan de Desarrollo Institucional] a través de una metodología descriptiva, un enfoque cualitativo y una estrategia bibliográfica, se buscó responder a la pregunta: ¿cuál es la producción académica y científica relevante sobre la temática, del 2012 al 2021, en el marco de la Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Evaluación Institucional en Instituciones Federales de Educación Superior], en Brasil? Se notó la falta de publicaciones actualizadas, por lo que se espera que esta investigación estimule reflexiones y discusiones que favorezcan múltiples enfoques y perspectivas diversas e inéditas sobre la planificación en el área de evaluación de la educación superior en Brasil.Com o objetivo de mapear, elaborar dissertações, teses e artigos científicos, cuja temática seja o Plano de Desenvolvimento Institucional através de metodologia descritiva, abordagem qualitativa e estratégia bibliográfica, buscou-se responder à seguinte pergunta: qual é a produção acadêmica e científica relevante sobre o tema, no período de 2012 a 2021 e no contexto da Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior no Brasil? Constatou-se a falta de publicações atualizadas, de forma que se espera com esta pesquisa estimular reflexões e discussões que favoreçam múltiplas abordagens e olhares diversos e inéditos sobre o planejamento avaliativo da educação superior no Brasil.Fundação Carlos Chagas2023-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1018410.18222/eae.v34.10184Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10184Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e101841984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCspahttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4707https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4857Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Lourdes Maria RodriguesGuerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira2024-01-29T19:36:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10184Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:36:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil Plano de Desarrollo Institucional: Producción académica y científica en Brasil Plano de Desenvolvimento Institucional: Produção acadêmica e científica no Brasil |
title |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil |
spellingShingle |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues Enseñanza Superior Método de Evaluación Política Gubernamental Planificación de la Educación Educação Superior Métodos de Avaliação Política Governamental Planejamento Educacional Higher Education Methods of Evaluation Government Policy Educational Planning |
title_short |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil |
title_full |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil |
title_fullStr |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil |
title_full_unstemmed |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil |
title_sort |
Institutional Development Plan: Academic and scientific production in Brazil |
author |
Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues |
author_facet |
Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enseñanza Superior Método de Evaluación Política Gubernamental Planificación de la Educación Educação Superior Métodos de Avaliação Política Governamental Planejamento Educacional Higher Education Methods of Evaluation Government Policy Educational Planning |
topic |
Enseñanza Superior Método de Evaluación Política Gubernamental Planificación de la Educación Educação Superior Métodos de Avaliação Política Governamental Planejamento Educacional Higher Education Methods of Evaluation Government Policy Educational Planning |
description |
With the objective of mapping scientific dissertations, theses and articles, having the theme of the Plano de Desenvolvimento Institucional [Institutional Development Plan] using a descriptive methodology, a qualitative approach and a bibliographical strategy, we sought to answer the following question: what is the relevant academic and scientific production on the subject, from 2012 to 2021, in the context of Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior [Institutional Assessment in Federal Higher Education Institutions] in Brazil? A lack of up-to-date publications was noted, so we hope this research will foster reflections and discussions that favor multiple approaches and diverse and unprecedented perspectives about the evaluation planning for higher education in Brazil. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184 10.18222/eae.v34.10184 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.10184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4707 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10184/4857 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10184 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10184 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10184 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423609745408 |