Evaluation of educational projects, programs and policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bauer, Adriana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fernandes, Fabiana Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673
Resumo: The purpose of this study is to analyze the articles published in the journal Estudos em Avaliação Educacional (EAE) that deal with the program evaluation and policy analysis in educational settings. The selection of the manuscripts was carried out between 1990 and 2019 and the analysis of the studies was based on a theoretical-conceptual framework previously defined on program evaluation and policy analysis. As a result, the following were identified: a) studies in the policy analysis area showed difficulties related to the lack of consensus on specific concepts and theoretical frameworks that support the investigations carried out; b) research in the field of evaluation had significant growth from 2012, although it wasn’t followed by greater investment in the theoretical- -methodological development of the area; and c) most evaluations use qualitative approaches and, as in the case of policy analysis papers, focus on some cases which are the basis of statements about the effectiveness of the programs.
id FCC-2_e026123230beb3f293a997861af96cac
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8673
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation of educational projects, programs and policies Evaluación de proyectos, programas y políticas educativas Avaliação de projetos, programas e políticas educacionaisAvaliação da Educação Avaliação de Programas Educacionais Avaliação de Políticas Educacionais Análise de Implementação de Políticas EducacionaisEvaluación de La Educación Evaluación de Programas Educativos Evaluación de Políticas EducativasAnálisis de La Implementación de Políticas EducativasEvaluation of Education Evaluation of Educational Programs Evaluation of Educational Policies Analysis of Implementation of Educational PoliciesThe purpose of this study is to analyze the articles published in the journal Estudos em Avaliação Educacional (EAE) that deal with the program evaluation and policy analysis in educational settings. The selection of the manuscripts was carried out between 1990 and 2019 and the analysis of the studies was based on a theoretical-conceptual framework previously defined on program evaluation and policy analysis. As a result, the following were identified: a) studies in the policy analysis area showed difficulties related to the lack of consensus on specific concepts and theoretical frameworks that support the investigations carried out; b) research in the field of evaluation had significant growth from 2012, although it wasn’t followed by greater investment in the theoretical- -methodological development of the area; and c) most evaluations use qualitative approaches and, as in the case of policy analysis papers, focus on some cases which are the basis of statements about the effectiveness of the programs.La propuesta de este estudio es analizar los artículos publicados en la revista Estudos em Avaliação Educacional (EAE), que tratan de la evaluación y el análisis de políticas y programas educativos. La selección de los manuscritos ha sido realizada en el periodo de 1990 a 2019 y el análisis de los trabajos se llevó a cabo con la orientación de un esquema teórico-conceptual definido previamente sobre la evaluación y el análisis de políticas y programas. Como resultado, se identificó lo que sigue: a) estudios del área de la política mostraron dificultades relativas a la falta de consenso sobre conceptos específicos y marcos de referencia teórica que ofrezcan soporte a las investigaciones realizadas; b) producciones del campo de la evaluación tuvieron un crecimiento significativo desde 2012, aunque no acompañado por una mayor inversión en el desarrollo teórico- -metodológico del área; y c) predominan evaluaciones que utilizan abordajes cualitativos y que, como en el caso de los artículos de análisis de políticas, se dedican más a algunos casos desde los cuales se efectúan afirmaciones sobre la eficiencia de los programas.A proposta deste estudo é analisar os artigos publicados no periódico Estudos em Avaliação Educacional (EAE) que tratam da avaliação e da análise de políticas e programas educacionais. A seleção dos manuscritos foi realizada no período de 1990 a 2019 e a análise dos trabalhos foi feita tendo como orientação um arcabouço teórico-conceitual definido previamente sobre avaliação e análise de políticas e programas. Como resultados, foram identificados: a) estudos da área da política mostraram dificuldades relativas à falta de consenso sobre conceitos específicos e quadros de referência teórica que ofereçam suporte às investigações realizadas; b) produções do campo da avaliação tiveram crescimento significativo a partir de 2012, embora não acompanhado de maior investimento no desenvolvimento teórico-metodológico da área; e c) predominam avaliações que utilizam abordagens qualitativas e que, como no caso dos artigos de análise de políticas, debruçam- -se sobre alguns casos com base nos quais são feitas afirmações sobre a efetividade dos programas.Fundação Carlos Chagas2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/867310.18222/eae.v33.8673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e086731984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673/4472Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBauer, AdrianaFernandes, Fabiana Silva2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8673Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of educational projects, programs and policies
Evaluación de proyectos, programas y políticas educativas
Avaliação de projetos, programas e políticas educacionais
title Evaluation of educational projects, programs and policies
spellingShingle Evaluation of educational projects, programs and policies
Bauer, Adriana
Avaliação da Educação
Avaliação de Programas Educacionais
Avaliação de Políticas Educacionais
Análise de Implementação de Políticas Educacionais
Evaluación de La Educación
Evaluación de Programas Educativos
Evaluación de Políticas Educativas
Análisis de La Implementación de Políticas Educativas
Evaluation of Education
Evaluation of Educational Programs
Evaluation of Educational Policies
Analysis of Implementation of Educational Policies
title_short Evaluation of educational projects, programs and policies
title_full Evaluation of educational projects, programs and policies
title_fullStr Evaluation of educational projects, programs and policies
title_full_unstemmed Evaluation of educational projects, programs and policies
title_sort Evaluation of educational projects, programs and policies
author Bauer, Adriana
author_facet Bauer, Adriana
Fernandes, Fabiana Silva
author_role author
author2 Fernandes, Fabiana Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bauer, Adriana
Fernandes, Fabiana Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Educação
Avaliação de Programas Educacionais
Avaliação de Políticas Educacionais
Análise de Implementação de Políticas Educacionais
Evaluación de La Educación
Evaluación de Programas Educativos
Evaluación de Políticas Educativas
Análisis de La Implementación de Políticas Educativas
Evaluation of Education
Evaluation of Educational Programs
Evaluation of Educational Policies
Analysis of Implementation of Educational Policies
topic Avaliação da Educação
Avaliação de Programas Educacionais
Avaliação de Políticas Educacionais
Análise de Implementação de Políticas Educacionais
Evaluación de La Educación
Evaluación de Programas Educativos
Evaluación de Políticas Educativas
Análisis de La Implementación de Políticas Educativas
Evaluation of Education
Evaluation of Educational Programs
Evaluation of Educational Policies
Analysis of Implementation of Educational Policies
description The purpose of this study is to analyze the articles published in the journal Estudos em Avaliação Educacional (EAE) that deal with the program evaluation and policy analysis in educational settings. The selection of the manuscripts was carried out between 1990 and 2019 and the analysis of the studies was based on a theoretical-conceptual framework previously defined on program evaluation and policy analysis. As a result, the following were identified: a) studies in the policy analysis area showed difficulties related to the lack of consensus on specific concepts and theoretical frameworks that support the investigations carried out; b) research in the field of evaluation had significant growth from 2012, although it wasn’t followed by greater investment in the theoretical- -methodological development of the area; and c) most evaluations use qualitative approaches and, as in the case of policy analysis papers, focus on some cases which are the basis of statements about the effectiveness of the programs.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673
10.18222/eae.v33.8673
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673
identifier_str_mv 10.18222/eae.v33.8673
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673/4472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673
Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08673
Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08673
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423493353472