Evaluation of Educational Programs: two issues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vianna, Heraldo Marelim
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5
Resumo: The problem of program assessment is seen against the backdrop of Brazil's tardy development in educational assessment. This article proposes essentially two questions, one related to the overall assessment process in general, the other related to the structure of a program assessment. First, as a team, assessment is viewed in a democratic perspective and enhances the binding function of the evaluator in a team. The text recognizes the existence of numerous assessment models but focuses on Robert L. Stake's (1973) ideas and analyzes in detail the importance of meeting the diversity of interests of each and all people involved or affected by the assessment.    
id CESGRAN-1_899475fa1224a64a8d6d67ea34c561f2
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/5
network_acronym_str CESGRAN-1
network_name_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling Evaluation of Educational Programs: two issuesEvaluacion de Programas Educativos: dos preguntasAvaliação de Programas Educacionais: duas questõesEvaluation; Educational Evaluation; Program Evaluation; Project Evaluation; ModelsEvaluacion; Evaluacion Educativa; Evaluacion de Programas; Evaluacion de Proyectos; Modelosavaliação, avaliação educacional, avaliação de programas, avaliação de projetos, modelos.The problem of program assessment is seen against the backdrop of Brazil's tardy development in educational assessment. This article proposes essentially two questions, one related to the overall assessment process in general, the other related to the structure of a program assessment. First, as a team, assessment is viewed in a democratic perspective and enhances the binding function of the evaluator in a team. The text recognizes the existence of numerous assessment models but focuses on Robert L. Stake's (1973) ideas and analyzes in detail the importance of meeting the diversity of interests of each and all people involved or affected by the assessment.    El problema de la evaluacion de programas se presenta con relacion al retraso habido en el desarrollo de la evaluacion educativa en el Brasil. El texto considera basicamente dos cuestiones: una, unida al proceso de la evaluacion en general; y la otra, relacionada con la estructura de una evaluacion de programas. Inicialmente, por tratarse de un trabajo en equipo, la evaluacion es vista según una perspectiva democratica y realza la funcion unitiva del evaluador en un trabajo en equipo. El texto reconoce la existencia de innumerables modelos de evaluacion; aunque centra su desarrollo en el pensamiento de Robert L. Stake (1973) y considera con detalle la importancia de atender a la diversidad de los intereses de toda y cualquier persona envuelta o afectada por la evaluacion.    O problema da avaliação de programas e colocado em relação ao tardio desenvolvimento da avaliação educacional no Brasil. O texto  propoe basicamente duas indagacoes: uma, ligada ao processo de avaliação em geral; outra, relacionada com a estrutura de uma avaliação de programas. Inicialmente, por ser um trabalho de equipe, a avaliação  e vista segundo uma perspectiva democrática e realça a função aglutinante do avaliador em um trabalho de equipe. O texto reconhece a existência de inúmeros modelos de avaliação; centra, porem, o seu desenvolvimento no pensamento de Robert L. Stake  (1973)  e considera em detalhes a importância de atender à diversidade dos interesses de todas e quaisquer pessoas envolvidas ou afetadas pela avaliação.Fundação CesgranrioVianna, Heraldo Marelim2010-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/510.22347/2175-2753v2i4.5Revista Meta: Avaliação; v. 2, n. 4 (2010): Revista Meta: Avaliacao; 1-122175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5/61Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2010-05-06T12:09:03Zoai:ojs.localhost:article/5Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2010-05-06T12:09:03Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of Educational Programs: two issues
Evaluacion de Programas Educativos: dos preguntas
Avaliação de Programas Educacionais: duas questões
title Evaluation of Educational Programs: two issues
spellingShingle Evaluation of Educational Programs: two issues
Vianna, Heraldo Marelim
Evaluation; Educational Evaluation; Program Evaluation; Project Evaluation; Models
Evaluacion; Evaluacion Educativa; Evaluacion de Programas; Evaluacion de Proyectos; Modelos
avaliação, avaliação educacional, avaliação de programas, avaliação de projetos, modelos.
title_short Evaluation of Educational Programs: two issues
title_full Evaluation of Educational Programs: two issues
title_fullStr Evaluation of Educational Programs: two issues
title_full_unstemmed Evaluation of Educational Programs: two issues
title_sort Evaluation of Educational Programs: two issues
author Vianna, Heraldo Marelim
author_facet Vianna, Heraldo Marelim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Vianna, Heraldo Marelim
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation; Educational Evaluation; Program Evaluation; Project Evaluation; Models
Evaluacion; Evaluacion Educativa; Evaluacion de Programas; Evaluacion de Proyectos; Modelos
avaliação, avaliação educacional, avaliação de programas, avaliação de projetos, modelos.
topic Evaluation; Educational Evaluation; Program Evaluation; Project Evaluation; Models
Evaluacion; Evaluacion Educativa; Evaluacion de Programas; Evaluacion de Proyectos; Modelos
avaliação, avaliação educacional, avaliação de programas, avaliação de projetos, modelos.
description The problem of program assessment is seen against the backdrop of Brazil's tardy development in educational assessment. This article proposes essentially two questions, one related to the overall assessment process in general, the other related to the structure of a program assessment. First, as a team, assessment is viewed in a democratic perspective and enhances the binding function of the evaluator in a team. The text recognizes the existence of numerous assessment models but focuses on Robert L. Stake's (1973) ideas and analyzes in detail the importance of meeting the diversity of interests of each and all people involved or affected by the assessment.    
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-31
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5
10.22347/2175-2753v2i4.5
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5
identifier_str_mv 10.22347/2175-2753v2i4.5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5/61
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv





dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Revista Meta: Avaliação; v. 2, n. 4 (2010): Revista Meta: Avaliacao; 1-12
2175-2753
reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO
institution CESGRANRIO
reponame_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
collection Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv metaavaliacao@cesgranrio.org.br
_version_ 1754845672714010624