Evaluation of educational projects, programs and policies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673 |
Resumo: | The purpose of this study is to analyze the articles published in the journal Estudos em Avaliação Educacional (EAE) that deal with the program evaluation and policy analysis in educational settings. The selection of the manuscripts was carried out between 1990 and 2019 and the analysis of the studies was based on a theoretical-conceptual framework previously defined on program evaluation and policy analysis. As a result, the following were identified: a) studies in the policy analysis area showed difficulties related to the lack of consensus on specific concepts and theoretical frameworks that support the investigations carried out; b) research in the field of evaluation had significant growth from 2012, although it wasn’t followed by greater investment in the theoretical- -methodological development of the area; and c) most evaluations use qualitative approaches and, as in the case of policy analysis papers, focus on some cases which are the basis of statements about the effectiveness of the programs. |
id |
FCC-2_e026123230beb3f293a997861af96cac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8673 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of educational projects, programs and policies Evaluación de proyectos, programas y políticas educativas Avaliação de projetos, programas e políticas educacionaisAvaliação da Educação Avaliação de Programas Educacionais Avaliação de Políticas Educacionais Análise de Implementação de Políticas EducacionaisEvaluación de La Educación Evaluación de Programas Educativos Evaluación de Políticas EducativasAnálisis de La Implementación de Políticas EducativasEvaluation of Education Evaluation of Educational Programs Evaluation of Educational Policies Analysis of Implementation of Educational PoliciesThe purpose of this study is to analyze the articles published in the journal Estudos em Avaliação Educacional (EAE) that deal with the program evaluation and policy analysis in educational settings. The selection of the manuscripts was carried out between 1990 and 2019 and the analysis of the studies was based on a theoretical-conceptual framework previously defined on program evaluation and policy analysis. As a result, the following were identified: a) studies in the policy analysis area showed difficulties related to the lack of consensus on specific concepts and theoretical frameworks that support the investigations carried out; b) research in the field of evaluation had significant growth from 2012, although it wasn’t followed by greater investment in the theoretical- -methodological development of the area; and c) most evaluations use qualitative approaches and, as in the case of policy analysis papers, focus on some cases which are the basis of statements about the effectiveness of the programs.La propuesta de este estudio es analizar los artículos publicados en la revista Estudos em Avaliação Educacional (EAE), que tratan de la evaluación y el análisis de políticas y programas educativos. La selección de los manuscritos ha sido realizada en el periodo de 1990 a 2019 y el análisis de los trabajos se llevó a cabo con la orientación de un esquema teórico-conceptual definido previamente sobre la evaluación y el análisis de políticas y programas. Como resultado, se identificó lo que sigue: a) estudios del área de la política mostraron dificultades relativas a la falta de consenso sobre conceptos específicos y marcos de referencia teórica que ofrezcan soporte a las investigaciones realizadas; b) producciones del campo de la evaluación tuvieron un crecimiento significativo desde 2012, aunque no acompañado por una mayor inversión en el desarrollo teórico- -metodológico del área; y c) predominan evaluaciones que utilizan abordajes cualitativos y que, como en el caso de los artículos de análisis de políticas, se dedican más a algunos casos desde los cuales se efectúan afirmaciones sobre la eficiencia de los programas.A proposta deste estudo é analisar os artigos publicados no periódico Estudos em Avaliação Educacional (EAE) que tratam da avaliação e da análise de políticas e programas educacionais. A seleção dos manuscritos foi realizada no período de 1990 a 2019 e a análise dos trabalhos foi feita tendo como orientação um arcabouço teórico-conceitual definido previamente sobre avaliação e análise de políticas e programas. Como resultados, foram identificados: a) estudos da área da política mostraram dificuldades relativas à falta de consenso sobre conceitos específicos e quadros de referência teórica que ofereçam suporte às investigações realizadas; b) produções do campo da avaliação tiveram crescimento significativo a partir de 2012, embora não acompanhado de maior investimento no desenvolvimento teórico-metodológico da área; e c) predominam avaliações que utilizam abordagens qualitativas e que, como no caso dos artigos de análise de políticas, debruçam- -se sobre alguns casos com base nos quais são feitas afirmações sobre a efetividade dos programas.Fundação Carlos Chagas2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/867310.18222/eae.v33.8673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08673Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e086731984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673/4472Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBauer, AdrianaFernandes, Fabiana Silva2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8673Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of educational projects, programs and policies Evaluación de proyectos, programas y políticas educativas Avaliação de projetos, programas e políticas educacionais |
title |
Evaluation of educational projects, programs and policies |
spellingShingle |
Evaluation of educational projects, programs and policies Bauer, Adriana Avaliação da Educação Avaliação de Programas Educacionais Avaliação de Políticas Educacionais Análise de Implementação de Políticas Educacionais Evaluación de La Educación Evaluación de Programas Educativos Evaluación de Políticas Educativas Análisis de La Implementación de Políticas Educativas Evaluation of Education Evaluation of Educational Programs Evaluation of Educational Policies Analysis of Implementation of Educational Policies |
title_short |
Evaluation of educational projects, programs and policies |
title_full |
Evaluation of educational projects, programs and policies |
title_fullStr |
Evaluation of educational projects, programs and policies |
title_full_unstemmed |
Evaluation of educational projects, programs and policies |
title_sort |
Evaluation of educational projects, programs and policies |
author |
Bauer, Adriana |
author_facet |
Bauer, Adriana Fernandes, Fabiana Silva |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Fabiana Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bauer, Adriana Fernandes, Fabiana Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Educação Avaliação de Programas Educacionais Avaliação de Políticas Educacionais Análise de Implementação de Políticas Educacionais Evaluación de La Educación Evaluación de Programas Educativos Evaluación de Políticas Educativas Análisis de La Implementación de Políticas Educativas Evaluation of Education Evaluation of Educational Programs Evaluation of Educational Policies Analysis of Implementation of Educational Policies |
topic |
Avaliação da Educação Avaliação de Programas Educacionais Avaliação de Políticas Educacionais Análise de Implementação de Políticas Educacionais Evaluación de La Educación Evaluación de Programas Educativos Evaluación de Políticas Educativas Análisis de La Implementación de Políticas Educativas Evaluation of Education Evaluation of Educational Programs Evaluation of Educational Policies Analysis of Implementation of Educational Policies |
description |
The purpose of this study is to analyze the articles published in the journal Estudos em Avaliação Educacional (EAE) that deal with the program evaluation and policy analysis in educational settings. The selection of the manuscripts was carried out between 1990 and 2019 and the analysis of the studies was based on a theoretical-conceptual framework previously defined on program evaluation and policy analysis. As a result, the following were identified: a) studies in the policy analysis area showed difficulties related to the lack of consensus on specific concepts and theoretical frameworks that support the investigations carried out; b) research in the field of evaluation had significant growth from 2012, although it wasn’t followed by greater investment in the theoretical- -methodological development of the area; and c) most evaluations use qualitative approaches and, as in the case of policy analysis papers, focus on some cases which are the basis of statements about the effectiveness of the programs. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673 10.18222/eae.v33.8673 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8673 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8673/4472 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08673 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08673 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08673 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423493353472 |