Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Carla Barroso da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Prottis, Marcella Laureano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033
Resumo: This paper analyzes the association between different variables of the teaching profession: professional affective engagement, job satisfaction, interactions with peers and school management, perceptions about working conditions and the desire to become a teacher. To that end, we use the answers of Portuguese (N = 1,346) and Mathematics (N = 816) teachers to the teacher questionnaire administered by the Program for International Student Assessment (Pisa 2015). The study reveals that interactions in school and teachers’ positive perception about the career are very important for job satisfaction and professional engagement. Results contribute to the discussion process about teacher recognition policies.
id FCC-2_ec40881465aaf271a7e34b53941a057a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6033
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015Aspectos de la profesión docente en Brasil: análisis exploratorios del Pisa 2015Aspectos da profissão docente no Brasil: análises exploratórias do Pisa 2015Teacher practiceTeacher recognitionPisaLinear regression.Práctica docenteValorización del profesorPisaRegresión lineal.Prática DocenteValorização do ProfessorPisaRegressão LinearThis paper analyzes the association between different variables of the teaching profession: professional affective engagement, job satisfaction, interactions with peers and school management, perceptions about working conditions and the desire to become a teacher. To that end, we use the answers of Portuguese (N = 1,346) and Mathematics (N = 816) teachers to the teacher questionnaire administered by the Program for International Student Assessment (Pisa 2015). The study reveals that interactions in school and teachers’ positive perception about the career are very important for job satisfaction and professional engagement. Results contribute to the discussion process about teacher recognition policies.El presente artículo analiza la asociación existente entre distintas variables de la profesión docente: el compromiso profesional afectivo de los docentes, la satisfacción en el trabajo, las interacciones con colegas y dirección de la escuela, la percepción sobre las condiciones laborales y el deseo de convertirse en profesor. Para ello, se utilizan las respuestas de los docentes de Portugués (N=1.346) y de Matemáticas (N= 816) al cuestionario del profesor aplicado por el Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa 2015). El estudio revela cómo son importantes las interacciones establecidas en la escuela y la percepción positiva de los docentes en relación a la carrera para la satisfacción laboral y el compromiso profesional. Los resultados contribuyen para el proceso de discusión sobre las políticas de valorización del docente.O presente artigo analisa a associação existente entre diferentes variáveis da profissão docente: o engajamento profissional afetivo dos docentes, a satisfação no trabalho, as interações com colegas e direção da escola, a percepção sobre as condições de trabalho e o desejo de tornar-se professor. Para isso, utilizam-se as respostas dos docentes de Português (N = 1.346) e de Matemática (N = 816) ao questionário do professor aplicado pelo Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa 2015). O estudo revela quão importantes são as interações estabelecidas na escola e a percepção positiva dos docentes em relação à carreira para a satisfação no trabalho e o engajamento profissional. Os resultados contribuem para o processo de discussão sobre as políticas de valorização do docente.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/603310.18222/eae.v30i74.6033Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-3601984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033/3851https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033/3809Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Carla Barroso daProttis, Marcella Laureano2024-01-24T12:29:18Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6033Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T12:29:18Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
Aspectos de la profesión docente en Brasil: análisis exploratorios del Pisa 2015
Aspectos da profissão docente no Brasil: análises exploratórias do Pisa 2015
title Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
spellingShingle Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
Costa, Carla Barroso da
Teacher practice
Teacher recognition
Pisa
Linear regression.
Práctica docente
Valorización del profesor
Pisa
Regresión lineal.
Prática Docente
Valorização do Professor
Pisa
Regressão Linear
title_short Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
title_full Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
title_fullStr Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
title_full_unstemmed Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
title_sort Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
author Costa, Carla Barroso da
author_facet Costa, Carla Barroso da
Prottis, Marcella Laureano
author_role author
author2 Prottis, Marcella Laureano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Carla Barroso da
Prottis, Marcella Laureano
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher practice
Teacher recognition
Pisa
Linear regression.
Práctica docente
Valorización del profesor
Pisa
Regresión lineal.
Prática Docente
Valorização do Professor
Pisa
Regressão Linear
topic Teacher practice
Teacher recognition
Pisa
Linear regression.
Práctica docente
Valorización del profesor
Pisa
Regresión lineal.
Prática Docente
Valorização do Professor
Pisa
Regressão Linear
description This paper analyzes the association between different variables of the teaching profession: professional affective engagement, job satisfaction, interactions with peers and school management, perceptions about working conditions and the desire to become a teacher. To that end, we use the answers of Portuguese (N = 1,346) and Mathematics (N = 816) teachers to the teacher questionnaire administered by the Program for International Student Assessment (Pisa 2015). The study reveals that interactions in school and teachers’ positive perception about the career are very important for job satisfaction and professional engagement. Results contribute to the discussion process about teacher recognition policies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033
10.18222/eae.v30i74.6033
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i74.6033
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033/3851
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033/3809
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423030931456