Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033 |
Resumo: | This paper analyzes the association between different variables of the teaching profession: professional affective engagement, job satisfaction, interactions with peers and school management, perceptions about working conditions and the desire to become a teacher. To that end, we use the answers of Portuguese (N = 1,346) and Mathematics (N = 816) teachers to the teacher questionnaire administered by the Program for International Student Assessment (Pisa 2015). The study reveals that interactions in school and teachers’ positive perception about the career are very important for job satisfaction and professional engagement. Results contribute to the discussion process about teacher recognition policies. |
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Aspects of the teaching profesion in Brazil: exploratory analysis of Pisa 2015Aspectos de la profesión docente en Brasil: análisis exploratorios del Pisa 2015Aspectos da profissão docente no Brasil: análises exploratórias do Pisa 2015Teacher practiceTeacher recognitionPisaLinear regression.Práctica docenteValorización del profesorPisaRegresión lineal.Prática DocenteValorização do ProfessorPisaRegressão LinearThis paper analyzes the association between different variables of the teaching profession: professional affective engagement, job satisfaction, interactions with peers and school management, perceptions about working conditions and the desire to become a teacher. To that end, we use the answers of Portuguese (N = 1,346) and Mathematics (N = 816) teachers to the teacher questionnaire administered by the Program for International Student Assessment (Pisa 2015). The study reveals that interactions in school and teachers’ positive perception about the career are very important for job satisfaction and professional engagement. Results contribute to the discussion process about teacher recognition policies.El presente artículo analiza la asociación existente entre distintas variables de la profesión docente: el compromiso profesional afectivo de los docentes, la satisfacción en el trabajo, las interacciones con colegas y dirección de la escuela, la percepción sobre las condiciones laborales y el deseo de convertirse en profesor. Para ello, se utilizan las respuestas de los docentes de Portugués (N=1.346) y de Matemáticas (N= 816) al cuestionario del profesor aplicado por el Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa 2015). El estudio revela cómo son importantes las interacciones establecidas en la escuela y la percepción positiva de los docentes en relación a la carrera para la satisfacción laboral y el compromiso profesional. Los resultados contribuyen para el proceso de discusión sobre las políticas de valorización del docente.O presente artigo analisa a associação existente entre diferentes variáveis da profissão docente: o engajamento profissional afetivo dos docentes, a satisfação no trabalho, as interações com colegas e direção da escola, a percepção sobre as condições de trabalho e o desejo de tornar-se professor. Para isso, utilizam-se as respostas dos docentes de Português (N = 1.346) e de Matemática (N = 816) ao questionário do professor aplicado pelo Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa 2015). O estudo revela quão importantes são as interações estabelecidas na escola e a percepção positiva dos docentes em relação à carreira para a satisfação no trabalho e o engajamento profissional. Os resultados contribuem para o processo de discussão sobre as políticas de valorização do docente.Fundação Carlos Chagas2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/603310.18222/eae.v30i74.6033Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-360Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 74 (2019): maio/ago. 2019; 338-3601984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033/3851https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6033/3809Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Carla Barroso daProttis, Marcella Laureano2024-01-24T12:29:18Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6033Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T12:29:18Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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