Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alexsandro do Nascimento
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Rodnei, Oliveira, Ana Cristina Prado de, Pato, Christy Ganzert
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
DOI: 10.18222/eae.v34.10010
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010
Resumo: This article presents the results of an investigation aimed at evaluating the existence of a relationship between variations in academic performance in Portuguese and Mathematics based on the average proficiency of students in the Prova Brasil, and the confidence and leadership indices of the school principal. The data used in the study was collected from six state public schools including students from the 5th and 9th grades of elementary school and students from the 3rd and 4th grades of secondary school. The statistical analysis carried out confirmed the hypothesis that variations in the two indices are related to variations in students’ academic performance, both in Portuguese and Mathematics, in the schools investigated.
id FCC-2_f8e92f67459acb76c8ac7a74596b813d
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10010
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
spelling Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence IndexDesempeño académico, Índice de Liderazgo del Director e Índice de Confianza del Director Desempenho acadêmico, Índice de Liderança do Diretor e Índice de Confiança do DiretorLeadershipSchool PrincipalAcademic PerformanceQuality of EducationLiderançaDiretor EscolarDesempenho AcadêmicoQualidade da EducaçãoLiderazgoDirector EscolarDesempeño AcadémicoCalidad de la EducaciónThis article presents the results of an investigation aimed at evaluating the existence of a relationship between variations in academic performance in Portuguese and Mathematics based on the average proficiency of students in the Prova Brasil, and the confidence and leadership indices of the school principal. The data used in the study was collected from six state public schools including students from the 5th and 9th grades of elementary school and students from the 3rd and 4th grades of secondary school. The statistical analysis carried out confirmed the hypothesis that variations in the two indices are related to variations in students’ academic performance, both in Portuguese and Mathematics, in the schools investigated.Este artículo presenta resultados de una investigación que se destina a evaluar la relación entre variaciones de desempeño académico en idioma portugués y matemáticas, considerando la competencia media de los estudiantes en la Prova Brasil, así como los índices de confianza y liderazgo del director. Los datos utilizados en la investigación provienen de seis redes públicas provinciales de enseñanza, considerando a los estudiantes de 5º y 9º año de educación básica y los estudiantes de 3º y 4º año de educación media. El tratamiento estadístico realizado permitió que se confirmara la hipótesis de que las variaciones en los dos índices se relacionan con la variación del desempeño académico de los estudiantes, tanto en idioma portugués como en matemáticas, en las redes de enseñanza investigadas.Este artigo apresenta resultados de investigação dedicada a avaliar a existência de relação entre variações de desempenho acadêmico em língua portuguesa e matemática, considerando a proficiência média dos estudantes na Prova Brasil, e os índices de confiança e de liderança do diretor. Os dados utilizados na pesquisa provêm de seis redes públicas estaduais de ensino, considerando os estudantes do 5º e do 9º ano do ensino fundamental e os estudantes da 3ª e 4ª série do ensino médio. O tratamento estatístico realizado permitiu a confirmação da hipótese de que as variações nos dois índices guardam relação com a variação do desempenho acadêmico dos estudantes, tanto em língua portuguesa quanto em matemática, nas redes de ensino investigadas.Fundação Carlos Chagas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1001010.18222/eae.v34.10010Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e100101984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4706https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4853Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alexsandro do NascimentoPereira, RodneiOliveira, Ana Cristina Prado dePato, Christy Ganzert2024-01-29T19:30:52Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10010Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:30:52Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
Desempeño académico, Índice de Liderazgo del Director e Índice de Confianza del Director
Desempenho acadêmico, Índice de Liderança do Diretor e Índice de Confiança do Diretor
title Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
spellingShingle Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
Santos, Alexsandro do Nascimento
Leadership
School Principal
Academic Performance
Quality of Education
Liderança
Diretor Escolar
Desempenho Acadêmico
Qualidade da Educação
Liderazgo
Director Escolar
Desempeño Académico
Calidad de la Educación
Santos, Alexsandro do Nascimento
Leadership
School Principal
Academic Performance
Quality of Education
Liderança
Diretor Escolar
Desempenho Acadêmico
Qualidade da Educação
Liderazgo
Director Escolar
Desempeño Académico
Calidad de la Educación
title_short Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
title_full Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
title_fullStr Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
title_full_unstemmed Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
title_sort Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
author Santos, Alexsandro do Nascimento
author_facet Santos, Alexsandro do Nascimento
Santos, Alexsandro do Nascimento
Pereira, Rodnei
Oliveira, Ana Cristina Prado de
Pato, Christy Ganzert
Pereira, Rodnei
Oliveira, Ana Cristina Prado de
Pato, Christy Ganzert
author_role author
author2 Pereira, Rodnei
Oliveira, Ana Cristina Prado de
Pato, Christy Ganzert
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alexsandro do Nascimento
Pereira, Rodnei
Oliveira, Ana Cristina Prado de
Pato, Christy Ganzert
dc.subject.por.fl_str_mv Leadership
School Principal
Academic Performance
Quality of Education
Liderança
Diretor Escolar
Desempenho Acadêmico
Qualidade da Educação
Liderazgo
Director Escolar
Desempeño Académico
Calidad de la Educación
topic Leadership
School Principal
Academic Performance
Quality of Education
Liderança
Diretor Escolar
Desempenho Acadêmico
Qualidade da Educação
Liderazgo
Director Escolar
Desempeño Académico
Calidad de la Educación
description This article presents the results of an investigation aimed at evaluating the existence of a relationship between variations in academic performance in Portuguese and Mathematics based on the average proficiency of students in the Prova Brasil, and the confidence and leadership indices of the school principal. The data used in the study was collected from six state public schools including students from the 5th and 9th grades of elementary school and students from the 3rd and 4th grades of secondary school. The statistical analysis carried out confirmed the hypothesis that variations in the two indices are related to variations in students’ academic performance, both in Portuguese and Mathematics, in the schools investigated.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010
10.18222/eae.v34.10010
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4706
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4853
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10010
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10010
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1822181342547279872
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18222/eae.v34.10010