Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
DOI: | 10.18222/eae.v34.10010 |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010 |
Resumo: | This article presents the results of an investigation aimed at evaluating the existence of a relationship between variations in academic performance in Portuguese and Mathematics based on the average proficiency of students in the Prova Brasil, and the confidence and leadership indices of the school principal. The data used in the study was collected from six state public schools including students from the 5th and 9th grades of elementary school and students from the 3rd and 4th grades of secondary school. The statistical analysis carried out confirmed the hypothesis that variations in the two indices are related to variations in students’ academic performance, both in Portuguese and Mathematics, in the schools investigated. |
id |
FCC-2_f8e92f67459acb76c8ac7a74596b813d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10010 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
spelling |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence IndexDesempeño académico, Índice de Liderazgo del Director e Índice de Confianza del Director Desempenho acadêmico, Índice de Liderança do Diretor e Índice de Confiança do DiretorLeadershipSchool PrincipalAcademic PerformanceQuality of EducationLiderançaDiretor EscolarDesempenho AcadêmicoQualidade da EducaçãoLiderazgoDirector EscolarDesempeño AcadémicoCalidad de la EducaciónThis article presents the results of an investigation aimed at evaluating the existence of a relationship between variations in academic performance in Portuguese and Mathematics based on the average proficiency of students in the Prova Brasil, and the confidence and leadership indices of the school principal. The data used in the study was collected from six state public schools including students from the 5th and 9th grades of elementary school and students from the 3rd and 4th grades of secondary school. The statistical analysis carried out confirmed the hypothesis that variations in the two indices are related to variations in students’ academic performance, both in Portuguese and Mathematics, in the schools investigated.Este artículo presenta resultados de una investigación que se destina a evaluar la relación entre variaciones de desempeño académico en idioma portugués y matemáticas, considerando la competencia media de los estudiantes en la Prova Brasil, así como los índices de confianza y liderazgo del director. Los datos utilizados en la investigación provienen de seis redes públicas provinciales de enseñanza, considerando a los estudiantes de 5º y 9º año de educación básica y los estudiantes de 3º y 4º año de educación media. El tratamiento estadístico realizado permitió que se confirmara la hipótesis de que las variaciones en los dos índices se relacionan con la variación del desempeño académico de los estudiantes, tanto en idioma portugués como en matemáticas, en las redes de enseñanza investigadas.Este artigo apresenta resultados de investigação dedicada a avaliar a existência de relação entre variações de desempenho acadêmico em língua portuguesa e matemática, considerando a proficiência média dos estudantes na Prova Brasil, e os índices de confiança e de liderança do diretor. Os dados utilizados na pesquisa provêm de seis redes públicas estaduais de ensino, considerando os estudantes do 5º e do 9º ano do ensino fundamental e os estudantes da 3ª e 4ª série do ensino médio. O tratamento estatístico realizado permitiu a confirmação da hipótese de que as variações nos dois índices guardam relação com a variação do desempenho acadêmico dos estudantes, tanto em língua portuguesa quanto em matemática, nas redes de ensino investigadas.Fundação Carlos Chagas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1001010.18222/eae.v34.10010Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10010Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e100101984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4706https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4853Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alexsandro do NascimentoPereira, RodneiOliveira, Ana Cristina Prado dePato, Christy Ganzert2024-01-29T19:30:52Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10010Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:30:52Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index Desempeño académico, Índice de Liderazgo del Director e Índice de Confianza del Director Desempenho acadêmico, Índice de Liderança do Diretor e Índice de Confiança do Diretor |
title |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index |
spellingShingle |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index Santos, Alexsandro do Nascimento Leadership School Principal Academic Performance Quality of Education Liderança Diretor Escolar Desempenho Acadêmico Qualidade da Educação Liderazgo Director Escolar Desempeño Académico Calidad de la Educación Santos, Alexsandro do Nascimento Leadership School Principal Academic Performance Quality of Education Liderança Diretor Escolar Desempenho Acadêmico Qualidade da Educação Liderazgo Director Escolar Desempeño Académico Calidad de la Educación |
title_short |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index |
title_full |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index |
title_fullStr |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index |
title_full_unstemmed |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index |
title_sort |
Academic performance, Principal’s Leadership Index and Principal’s Confidence Index |
author |
Santos, Alexsandro do Nascimento |
author_facet |
Santos, Alexsandro do Nascimento Santos, Alexsandro do Nascimento Pereira, Rodnei Oliveira, Ana Cristina Prado de Pato, Christy Ganzert Pereira, Rodnei Oliveira, Ana Cristina Prado de Pato, Christy Ganzert |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Rodnei Oliveira, Ana Cristina Prado de Pato, Christy Ganzert |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alexsandro do Nascimento Pereira, Rodnei Oliveira, Ana Cristina Prado de Pato, Christy Ganzert |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leadership School Principal Academic Performance Quality of Education Liderança Diretor Escolar Desempenho Acadêmico Qualidade da Educação Liderazgo Director Escolar Desempeño Académico Calidad de la Educación |
topic |
Leadership School Principal Academic Performance Quality of Education Liderança Diretor Escolar Desempenho Acadêmico Qualidade da Educação Liderazgo Director Escolar Desempeño Académico Calidad de la Educación |
description |
This article presents the results of an investigation aimed at evaluating the existence of a relationship between variations in academic performance in Portuguese and Mathematics based on the average proficiency of students in the Prova Brasil, and the confidence and leadership indices of the school principal. The data used in the study was collected from six state public schools including students from the 5th and 9th grades of elementary school and students from the 3rd and 4th grades of secondary school. The statistical analysis carried out confirmed the hypothesis that variations in the two indices are related to variations in students’ academic performance, both in Portuguese and Mathematics, in the schools investigated. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010 10.18222/eae.v34.10010 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.10010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4706 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10010/4853 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10010 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10010 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10010 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1822181342547279872 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18222/eae.v34.10010 |