The right to education in times of pandemics: challenges of the emancipatory evaluation:
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8212 |
Resumo: | In the text, we aim to discuss the right to education in dialogue with perceptions about teaching and evaluation procedures in the context of the pandemic. The work, with a qualitative approach, dialogues with bibliographical, documentary and empirical arguments. The data come from five countries in Latin America, with 512 students and 157 educators in basic education. The results demonstrate the fragility of the guarantee of the right to education, which is highlighted in the conservative conceptions, with an emphasis on regulatory strategies, instead of emancipation possibilities. Emancipation is developed as a result of participatory processes, which are still practically absent when it comes to evaluation in basic education. |
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The right to education in times of pandemics: challenges of the emancipatory evaluation: El derecho a la educación en tiempos de pandemia: desafíos en la evaluación para la emancipación: O direito à educação em tempos de pandemia: desafios da avaliação emancipatória: Educación Básica Derecho a la Educación Evaluación del Aprendizaje Covid-19Keywords Basic Education Right to Education Learning Evaluation Covid-19Educação Básica Direito À Educação Avaliação Da Aprendizagem Covid-19In the text, we aim to discuss the right to education in dialogue with perceptions about teaching and evaluation procedures in the context of the pandemic. The work, with a qualitative approach, dialogues with bibliographical, documentary and empirical arguments. The data come from five countries in Latin America, with 512 students and 157 educators in basic education. The results demonstrate the fragility of the guarantee of the right to education, which is highlighted in the conservative conceptions, with an emphasis on regulatory strategies, instead of emancipation possibilities. Emancipation is developed as a result of participatory processes, which are still practically absent when it comes to evaluation in basic education.En el texto, pretendemos discutir el derecho a la educación en diálogo con las percepciones sobre los procedimientos de enseñanza y evaluación en el contexto de la pandemia. El trabajo, con un enfoque cualitativo, dialoga con argumentos bibliográficos, documentales y empíricos. Los datos reúnen a participantes de cinco países de América Latina, con 512 estudiantes y 157 educadores de la educación básica. Los resultados muestran la fragilidad de la garantía del derecho a la educación que se destaca en las concepciones conservadoras, con énfasis en las estrategias regulatorias, en lugar de las posibilidades emancipadoras. La emancipación se desarrolla como resultado de procesos participativos, que aún están prácticamente ausentes en lo que respecta a la evaluación en la educación básica.No texto, objetivamos discutir o direito à educação em diálogo com percepções sobre procedimentos de ensino e avaliação no contexto da pandemia. O trabalho, com abordagem qualitativa, dialoga com argumentos bibliográficos, documentais e empíricos. Os dados procedem de cinco países da América Latina, com a participação de 512 estudantes e 157 educadores da educação básica. Os resultados demonstram a fragilidade da garantia do direito à educação, que se evidencia nas concepções conservadoras, com ênfase em estratégias regulatórias, em detrimento das possibilidades de emancipação. A emancipação se desenvolve como resultante de processos participativos, ainda praticamente ausentes quando o assunto é a avaliação na educação básica.Fundação Carlos Chagas2022-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/821210.18222/eae.v32.8212Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08212Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08212Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e08212Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e08212Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e082121984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8212/4340Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEyng, Ana MariaPianezzola da Silva, Jéssica AdrianeQuinsler Veloso, TalitaRamos Passos, Ana Carolina2022-04-12T17:08:03Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8212Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-04-12T17:08:03Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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