The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rondini, Carina Alexandra
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051
Resumo: This is a case study aiming to test suspected characteristics of high ability/giftedness (HA/G) in a 12-year-old male adolescent, comprising ten psycho-pedagogical assessment sessions. After a detailed anamnesis with the mother and the adolescent, a collaborating psychologist applied psycho-pedagogical tests and one of intellectual efficiency as a form of multi-referential and multimethod assessment. The adolescent was evaluated as having good intellectual resources. However, HA/G characteristics were seen only by the mother, and not by the participating teachers. Assisted monitoring of activities and offering of curricular enrichment in the areas of interest (inside or outside the classroom) and at the level of his performance were prescribed. 
id FCC-2_fddc1925664f6fe89661c1f4f3afe592
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7051
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluationAdolescente en el contexto de las altas habilidades/superdotación: evaluación psicopedagógicaAdolescente no contexto das altas habilidades/superdotação: avaliação psicopedagógicaAvaliação AssistidaAluno com Altas Habilidades/SuperdotaçãoInteração Professor-aluno.Evaluación AsistidaAlumno con Altas Habilidades/SuperdotaciónInteracción Profesor-alumno.Assisted AssessmentStudent with High Ability/GiftednessTeacher-student Interaction.This is a case study aiming to test suspected characteristics of high ability/giftedness (HA/G) in a 12-year-old male adolescent, comprising ten psycho-pedagogical assessment sessions. After a detailed anamnesis with the mother and the adolescent, a collaborating psychologist applied psycho-pedagogical tests and one of intellectual efficiency as a form of multi-referential and multimethod assessment. The adolescent was evaluated as having good intellectual resources. However, HA/G characteristics were seen only by the mother, and not by the participating teachers. Assisted monitoring of activities and offering of curricular enrichment in the areas of interest (inside or outside the classroom) and at the level of his performance were prescribed. Se trata de un estudio de caso, que tuvo el objetivo de poner a prueba la sospecha de características de altas habilidades/superdotación (AH/SD) en un adolescente de 12 años, del sexo masculino; se realizaron diez sesiones de evaluación psicopedagógica. Después de anamnesis detallada con la madre y el adolescente, se realizaron tests psicopedagógicos y uno de eficiencia intelectual, aplicado por una psicóloga colaboradora, como forma de evaluación multirreferencial y multimétodos. El adolescente fue evaluado como teniendo buenos recursos intelectuales; aun considerando esto, características de AH/SD fueron vistas solo por la madre y no por los profesores participantes. Se prescribió acompañamiento asistido en actividades y ofrecimiento de enriquecimiento del plan de estudios en las áreas de interés del adolescente (dentro o fuera del aula) y en el nivel de su desempeño.Trata-se de estudo de caso, objetivando-se pôr à prova a suspeita de características de altas habilidades/superdotação (AH/SD) em um adolescente de 12 anos, do sexo masculino, realizando-se dez sessões de avaliação psicopedagógica. Após anamnese detalhada com a mãe e com o adolescente, foram empreendidos testes psicopedagógicos e um de eficiência intelectual, aplicado por uma psicóloga colaboradora, como forma de avaliação multirreferencial e multimétodos. O adolescente foi avaliado com bons recursos intelectuais; todavia, características de AH/SD foram vistas apenas pela mãe, e não pelos professores participantes. Acompanhamento assistido em atividades e oferecimento de enriquecimento curricular nas áreas de seu interesse (dentro ou fora da sala de aula) e no nível de seu desempenho foram prescritos.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/705110.18222/eae.v31i77.7051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-5181984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051/4078Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRondini, Carina Alexandra2024-01-24T14:04:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7051Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:04:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
Adolescente en el contexto de las altas habilidades/superdotación: evaluación psicopedagógica
Adolescente no contexto das altas habilidades/superdotação: avaliação psicopedagógica
title The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
spellingShingle The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
Rondini, Carina Alexandra
Avaliação Assistida
Aluno com Altas Habilidades/Superdotação
Interação Professor-aluno.
Evaluación Asistida
Alumno con Altas Habilidades/Superdotación
Interacción Profesor-alumno.
Assisted Assessment
Student with High Ability/Giftedness
Teacher-student Interaction.
title_short The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
title_full The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
title_fullStr The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
title_full_unstemmed The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
title_sort The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
author Rondini, Carina Alexandra
author_facet Rondini, Carina Alexandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rondini, Carina Alexandra
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Assistida
Aluno com Altas Habilidades/Superdotação
Interação Professor-aluno.
Evaluación Asistida
Alumno con Altas Habilidades/Superdotación
Interacción Profesor-alumno.
Assisted Assessment
Student with High Ability/Giftedness
Teacher-student Interaction.
topic Avaliação Assistida
Aluno com Altas Habilidades/Superdotação
Interação Professor-aluno.
Evaluación Asistida
Alumno con Altas Habilidades/Superdotación
Interacción Profesor-alumno.
Assisted Assessment
Student with High Ability/Giftedness
Teacher-student Interaction.
description This is a case study aiming to test suspected characteristics of high ability/giftedness (HA/G) in a 12-year-old male adolescent, comprising ten psycho-pedagogical assessment sessions. After a detailed anamnesis with the mother and the adolescent, a collaborating psychologist applied psycho-pedagogical tests and one of intellectual efficiency as a form of multi-referential and multimethod assessment. The adolescent was evaluated as having good intellectual resources. However, HA/G characteristics were seen only by the mother, and not by the participating teachers. Assisted monitoring of activities and offering of curricular enrichment in the areas of interest (inside or outside the classroom) and at the level of his performance were prescribed. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051
10.18222/eae.v31i77.7051
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051
identifier_str_mv 10.18222/eae.v31i77.7051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051/4078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423108526080