The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051 |
Resumo: | This is a case study aiming to test suspected characteristics of high ability/giftedness (HA/G) in a 12-year-old male adolescent, comprising ten psycho-pedagogical assessment sessions. After a detailed anamnesis with the mother and the adolescent, a collaborating psychologist applied psycho-pedagogical tests and one of intellectual efficiency as a form of multi-referential and multimethod assessment. The adolescent was evaluated as having good intellectual resources. However, HA/G characteristics were seen only by the mother, and not by the participating teachers. Assisted monitoring of activities and offering of curricular enrichment in the areas of interest (inside or outside the classroom) and at the level of his performance were prescribed. |
id |
FCC-2_fddc1925664f6fe89661c1f4f3afe592 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7051 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluationAdolescente en el contexto de las altas habilidades/superdotación: evaluación psicopedagógicaAdolescente no contexto das altas habilidades/superdotação: avaliação psicopedagógicaAvaliação AssistidaAluno com Altas Habilidades/SuperdotaçãoInteração Professor-aluno.Evaluación AsistidaAlumno con Altas Habilidades/SuperdotaciónInteracción Profesor-alumno.Assisted AssessmentStudent with High Ability/GiftednessTeacher-student Interaction.This is a case study aiming to test suspected characteristics of high ability/giftedness (HA/G) in a 12-year-old male adolescent, comprising ten psycho-pedagogical assessment sessions. After a detailed anamnesis with the mother and the adolescent, a collaborating psychologist applied psycho-pedagogical tests and one of intellectual efficiency as a form of multi-referential and multimethod assessment. The adolescent was evaluated as having good intellectual resources. However, HA/G characteristics were seen only by the mother, and not by the participating teachers. Assisted monitoring of activities and offering of curricular enrichment in the areas of interest (inside or outside the classroom) and at the level of his performance were prescribed. Se trata de un estudio de caso, que tuvo el objetivo de poner a prueba la sospecha de características de altas habilidades/superdotación (AH/SD) en un adolescente de 12 años, del sexo masculino; se realizaron diez sesiones de evaluación psicopedagógica. Después de anamnesis detallada con la madre y el adolescente, se realizaron tests psicopedagógicos y uno de eficiencia intelectual, aplicado por una psicóloga colaboradora, como forma de evaluación multirreferencial y multimétodos. El adolescente fue evaluado como teniendo buenos recursos intelectuales; aun considerando esto, características de AH/SD fueron vistas solo por la madre y no por los profesores participantes. Se prescribió acompañamiento asistido en actividades y ofrecimiento de enriquecimiento del plan de estudios en las áreas de interés del adolescente (dentro o fuera del aula) y en el nivel de su desempeño.Trata-se de estudo de caso, objetivando-se pôr à prova a suspeita de características de altas habilidades/superdotação (AH/SD) em um adolescente de 12 anos, do sexo masculino, realizando-se dez sessões de avaliação psicopedagógica. Após anamnese detalhada com a mãe e com o adolescente, foram empreendidos testes psicopedagógicos e um de eficiência intelectual, aplicado por uma psicóloga colaboradora, como forma de avaliação multirreferencial e multimétodos. O adolescente foi avaliado com bons recursos intelectuais; todavia, características de AH/SD foram vistas apenas pela mãe, e não pelos professores participantes. Acompanhamento assistido em atividades e oferecimento de enriquecimento curricular nas áreas de seu interesse (dentro ou fora da sala de aula) e no nível de seu desempenho foram prescritos.Fundação Carlos Chagas2020-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/705110.18222/eae.v31i77.7051Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-5181984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051/4078Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRondini, Carina Alexandra2024-01-24T14:04:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7051Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T14:04:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation Adolescente en el contexto de las altas habilidades/superdotación: evaluación psicopedagógica Adolescente no contexto das altas habilidades/superdotação: avaliação psicopedagógica |
title |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation |
spellingShingle |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation Rondini, Carina Alexandra Avaliação Assistida Aluno com Altas Habilidades/Superdotação Interação Professor-aluno. Evaluación Asistida Alumno con Altas Habilidades/Superdotación Interacción Profesor-alumno. Assisted Assessment Student with High Ability/Giftedness Teacher-student Interaction. |
title_short |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation |
title_full |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation |
title_fullStr |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation |
title_full_unstemmed |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation |
title_sort |
The adolescent in the context of high ability/giftedness: psycho-pedagogical evaluation |
author |
Rondini, Carina Alexandra |
author_facet |
Rondini, Carina Alexandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rondini, Carina Alexandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Assistida Aluno com Altas Habilidades/Superdotação Interação Professor-aluno. Evaluación Asistida Alumno con Altas Habilidades/Superdotación Interacción Profesor-alumno. Assisted Assessment Student with High Ability/Giftedness Teacher-student Interaction. |
topic |
Avaliação Assistida Aluno com Altas Habilidades/Superdotação Interação Professor-aluno. Evaluación Asistida Alumno con Altas Habilidades/Superdotación Interacción Profesor-alumno. Assisted Assessment Student with High Ability/Giftedness Teacher-student Interaction. |
description |
This is a case study aiming to test suspected characteristics of high ability/giftedness (HA/G) in a 12-year-old male adolescent, comprising ten psycho-pedagogical assessment sessions. After a detailed anamnesis with the mother and the adolescent, a collaborating psychologist applied psycho-pedagogical tests and one of intellectual efficiency as a form of multi-referential and multimethod assessment. The adolescent was evaluated as having good intellectual resources. However, HA/G characteristics were seen only by the mother, and not by the participating teachers. Assisted monitoring of activities and offering of curricular enrichment in the areas of interest (inside or outside the classroom) and at the level of his performance were prescribed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051 10.18222/eae.v31i77.7051 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v31i77.7051 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7051/4078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518 Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518 Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 77 (2020): maio/ago. 2020; 496-518 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423108526080 |