Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
Texto Completo: | http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090 |
Resumo: | This study intends to analyze the violation of the right to security in the school environment by the perspective of the Broken Windows Theory. It was elaborated through hypothetical- deductive method and exploratory research. It was based on an extensive bibliographic survey, such as books, scientific articles, magazines, newspapers, current laws and also in the application of a student and teacher questionnaire responses. It aims the application of the Broken Windows Theory in school environment in order to avoid and prevent violence and to guarantee the fundamental social right to security, as recommended by the Brazilian Federal Constitutional of 1988. It briefly talks about rights and violence. It emphasizes the fundamental social right to security. It suggests the application of actions based on Broken Windows Theory in Brazilian schools. It observes the low cost to implement the actions in education establishments. Finally, it is concluded that the application of the Broken Windows Theory in education is the most accessible, simple and factual way to guarantee the right to security in Brazilian schools and, at the same time, to return to these same schools its role of preparing citizens to society. |
id |
FDV-1_19a5773eeba03fe64bf7dcf77880cc82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:191.252.194.60:fdv/1090 |
network_acronym_str |
FDV-1 |
network_name_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository_id_str |
|
spelling |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradasDireito à segurançaViolênciaTeoria das janelas quebradasEducaçãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThis study intends to analyze the violation of the right to security in the school environment by the perspective of the Broken Windows Theory. It was elaborated through hypothetical- deductive method and exploratory research. It was based on an extensive bibliographic survey, such as books, scientific articles, magazines, newspapers, current laws and also in the application of a student and teacher questionnaire responses. It aims the application of the Broken Windows Theory in school environment in order to avoid and prevent violence and to guarantee the fundamental social right to security, as recommended by the Brazilian Federal Constitutional of 1988. It briefly talks about rights and violence. It emphasizes the fundamental social right to security. It suggests the application of actions based on Broken Windows Theory in Brazilian schools. It observes the low cost to implement the actions in education establishments. Finally, it is concluded that the application of the Broken Windows Theory in education is the most accessible, simple and factual way to guarantee the right to security in Brazilian schools and, at the same time, to return to these same schools its role of preparing citizens to society.O presente estudo pretende analisar a violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da Teoria das Janelas Quebradas. Foi elaborado por meio de método hipotético-dedutivo e pesquisa exploratória. Baseou-se em extenso levantamento bibliográfico, como livros, artigos científicos, revistas, jornais, leis vigentes e também em respostas a questionários aplicados com alunos e professores, de forma aleatória. Objetiva a aplicação da Teoria das Janelas Quebradas no ambiente escolar para coibir e prevenir a violência e garantir o direito fundamental social à segurança, conforme preconiza a Constituição Federal do Brasil de 1988. Destaca o direito fundamental social à segurança. Exemplifica os tipos mais comuns de violência nas escolas. Sugere a aplicação de medidas fundamentadas na Teoria das Janelas Quebradas nas escolas brasileiras. Ressalta o baixo custo para implementação das medidas nos estabelecimentos de educação. Por fim, conclui-se que a aplicação da Teoria das Janelas Quebradas na educação é a maneira mais acessível, simples e concreta de se assegurar o direito à segurança nas escolas brasileiras e, ao mesmo tempo, devolver a estas mesmas escolas o papel de formar cidadãos dignos à sociedade.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDV2021-06-28T17:52:34Z2021-02-232021-06-28T17:52:34Z2020-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleCOIMBRA, Viviane Lima; CHAI, Cássius Guimarães. Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 12, p. 100145-100150, dez. 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-489. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/21921.10.34117/bjdv6n12-4892525-8761http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090porBrazilian Journal of DevelopmentCoimbra, Viviane LimaChai, Cássius Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2021-06-29T04:01:31Zoai:191.252.194.60:fdv/1090Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2021-06-29T04:01:31Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
title |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
spellingShingle |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas Coimbra, Viviane Lima Direito à segurança Violência Teoria das janelas quebradas Educação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
title_short |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
title_full |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
title_fullStr |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
title_full_unstemmed |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
title_sort |
Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas |
author |
Coimbra, Viviane Lima |
author_facet |
Coimbra, Viviane Lima Chai, Cássius Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Chai, Cássius Guimarães |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coimbra, Viviane Lima Chai, Cássius Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direito à segurança Violência Teoria das janelas quebradas Educação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
topic |
Direito à segurança Violência Teoria das janelas quebradas Educação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO |
description |
This study intends to analyze the violation of the right to security in the school environment by the perspective of the Broken Windows Theory. It was elaborated through hypothetical- deductive method and exploratory research. It was based on an extensive bibliographic survey, such as books, scientific articles, magazines, newspapers, current laws and also in the application of a student and teacher questionnaire responses. It aims the application of the Broken Windows Theory in school environment in order to avoid and prevent violence and to guarantee the fundamental social right to security, as recommended by the Brazilian Federal Constitutional of 1988. It briefly talks about rights and violence. It emphasizes the fundamental social right to security. It suggests the application of actions based on Broken Windows Theory in Brazilian schools. It observes the low cost to implement the actions in education establishments. Finally, it is concluded that the application of the Broken Windows Theory in education is the most accessible, simple and factual way to guarantee the right to security in Brazilian schools and, at the same time, to return to these same schools its role of preparing citizens to society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 2021-06-28T17:52:34Z 2021-02-23 2021-06-28T17:52:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COIMBRA, Viviane Lima; CHAI, Cássius Guimarães. Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 12, p. 100145-100150, dez. 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-489. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/21921. 10.34117/bjdv6n12-489 2525-8761 http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090 |
identifier_str_mv |
COIMBRA, Viviane Lima; CHAI, Cássius Guimarães. Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 12, p. 100145-100150, dez. 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-489. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/21921. 10.34117/bjdv6n12-489 2525-8761 |
url |
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Development |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Direito de Vitoria Brasil FDV |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV) instacron:FDV |
instname_str |
Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
instacron_str |
FDV |
institution |
FDV |
reponame_str |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
collection |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801226373075828736 |