Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coimbra, Viviane Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Chai, Cássius Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
Texto Completo: http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090
Resumo: This study intends to analyze the violation of the right to security in the school environment by the perspective of the Broken Windows Theory. It was elaborated through hypothetical- deductive method and exploratory research. It was based on an extensive bibliographic survey, such as books, scientific articles, magazines, newspapers, current laws and also in the application of a student and teacher questionnaire responses. It aims the application of the Broken Windows Theory in school environment in order to avoid and prevent violence and to guarantee the fundamental social right to security, as recommended by the Brazilian Federal Constitutional of 1988. It briefly talks about rights and violence. It emphasizes the fundamental social right to security. It suggests the application of actions based on Broken Windows Theory in Brazilian schools. It observes the low cost to implement the actions in education establishments. Finally, it is concluded that the application of the Broken Windows Theory in education is the most accessible, simple and factual way to guarantee the right to security in Brazilian schools and, at the same time, to return to these same schools its role of preparing citizens to society.
id FDV-1_19a5773eeba03fe64bf7dcf77880cc82
oai_identifier_str oai:191.252.194.60:fdv/1090
network_acronym_str FDV-1
network_name_str Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
repository_id_str
spelling Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradasDireito à segurançaViolênciaTeoria das janelas quebradasEducaçãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITOThis study intends to analyze the violation of the right to security in the school environment by the perspective of the Broken Windows Theory. It was elaborated through hypothetical- deductive method and exploratory research. It was based on an extensive bibliographic survey, such as books, scientific articles, magazines, newspapers, current laws and also in the application of a student and teacher questionnaire responses. It aims the application of the Broken Windows Theory in school environment in order to avoid and prevent violence and to guarantee the fundamental social right to security, as recommended by the Brazilian Federal Constitutional of 1988. It briefly talks about rights and violence. It emphasizes the fundamental social right to security. It suggests the application of actions based on Broken Windows Theory in Brazilian schools. It observes the low cost to implement the actions in education establishments. Finally, it is concluded that the application of the Broken Windows Theory in education is the most accessible, simple and factual way to guarantee the right to security in Brazilian schools and, at the same time, to return to these same schools its role of preparing citizens to society.O presente estudo pretende analisar a violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da Teoria das Janelas Quebradas. Foi elaborado por meio de método hipotético-dedutivo e pesquisa exploratória. Baseou-se em extenso levantamento bibliográfico, como livros, artigos científicos, revistas, jornais, leis vigentes e também em respostas a questionários aplicados com alunos e professores, de forma aleatória. Objetiva a aplicação da Teoria das Janelas Quebradas no ambiente escolar para coibir e prevenir a violência e garantir o direito fundamental social à segurança, conforme preconiza a Constituição Federal do Brasil de 1988. Destaca o direito fundamental social à segurança. Exemplifica os tipos mais comuns de violência nas escolas. Sugere a aplicação de medidas fundamentadas na Teoria das Janelas Quebradas nas escolas brasileiras. Ressalta o baixo custo para implementação das medidas nos estabelecimentos de educação. Por fim, conclui-se que a aplicação da Teoria das Janelas Quebradas na educação é a maneira mais acessível, simples e concreta de se assegurar o direito à segurança nas escolas brasileiras e, ao mesmo tempo, devolver a estas mesmas escolas o papel de formar cidadãos dignos à sociedade.Faculdade de Direito de VitoriaBrasilFDV2021-06-28T17:52:34Z2021-02-232021-06-28T17:52:34Z2020-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleCOIMBRA, Viviane Lima; CHAI, Cássius Guimarães. Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 12, p. 100145-100150, dez. 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-489. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/21921.10.34117/bjdv6n12-4892525-8761http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090porBrazilian Journal of DevelopmentCoimbra, Viviane LimaChai, Cássius Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitóriainstname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)instacron:FDV2021-06-29T04:01:31Zoai:191.252.194.60:fdv/1090Biblioteca Digital de Teses e DissertaçõesPRIhttp://www.repositorio.fdv.br:8080/oai/requestopendoar:2021-06-29T04:01:31Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)false
dc.title.none.fl_str_mv Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
title Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
spellingShingle Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
Coimbra, Viviane Lima
Direito à segurança
Violência
Teoria das janelas quebradas
Educação
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
title_short Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
title_full Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
title_fullStr Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
title_full_unstemmed Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
title_sort Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas
author Coimbra, Viviane Lima
author_facet Coimbra, Viviane Lima
Chai, Cássius Guimarães
author_role author
author2 Chai, Cássius Guimarães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coimbra, Viviane Lima
Chai, Cássius Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv Direito à segurança
Violência
Teoria das janelas quebradas
Educação
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
topic Direito à segurança
Violência
Teoria das janelas quebradas
Educação
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DIREITO
description This study intends to analyze the violation of the right to security in the school environment by the perspective of the Broken Windows Theory. It was elaborated through hypothetical- deductive method and exploratory research. It was based on an extensive bibliographic survey, such as books, scientific articles, magazines, newspapers, current laws and also in the application of a student and teacher questionnaire responses. It aims the application of the Broken Windows Theory in school environment in order to avoid and prevent violence and to guarantee the fundamental social right to security, as recommended by the Brazilian Federal Constitutional of 1988. It briefly talks about rights and violence. It emphasizes the fundamental social right to security. It suggests the application of actions based on Broken Windows Theory in Brazilian schools. It observes the low cost to implement the actions in education establishments. Finally, it is concluded that the application of the Broken Windows Theory in education is the most accessible, simple and factual way to guarantee the right to security in Brazilian schools and, at the same time, to return to these same schools its role of preparing citizens to society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
2021-06-28T17:52:34Z
2021-02-23
2021-06-28T17:52:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COIMBRA, Viviane Lima; CHAI, Cássius Guimarães. Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 12, p. 100145-100150, dez. 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-489. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/21921.
10.34117/bjdv6n12-489
2525-8761
http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090
identifier_str_mv COIMBRA, Viviane Lima; CHAI, Cássius Guimarães. Violação do direito à segurança no ambiente escolar sob a luz da teoria das janelas quebradas. Brazilian Journal of Development, São José dos Pinhais, v. 6, n. 12, p. 100145-100150, dez. 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n12-489. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/21921.
10.34117/bjdv6n12-489
2525-8761
url http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/1090
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Development
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Direito de Vitoria
Brasil
FDV
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Direito de Vitoria
Brasil
FDV
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
instname:Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
instacron:FDV
instname_str Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
instacron_str FDV
institution FDV
reponame_str Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
collection Repositório da Faculdade de Direito de Vitória
repository.name.fl_str_mv Repositório da Faculdade de Direito de Vitória - Faculdade de Direito de Vitória (FDV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801226373075828736