Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Camila Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Herbert Massoni, Luis Fernando, da Silva Moro, Eliane Lourdes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944
Resumo: Its presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work.
id FEBAB-1_2c06c92a9ef7919a7e3451d4446bc65f
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1944
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic PlanningGestión de Bibliotecas Escolares de Instituciones Privadas y su Alineación a la Planificación EstratégicaGestão de bibliotecas escolares de instituições privadas e seu alinhamento ao planejamento estratégicoPrivate school libraryStrategic planningLibrarian competenciesLibrary managementBiblioteca de la escuela privadaPlanificación estratégicaHabilidades de bibliotecarioGestión de la bibliotecaBiblioteca escolar privadaPlanejamento estratégicoCompetências bibliotecáriasGestão de bibliotecasIts presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work.Presenta un estudio sobre la alineación entre la gestión de las bibliotecas escolares privadas y la planificación estratégica de las escuelas. Aborda el papel de la biblioteca, su público y cómo se inserta en la comunidad escolar. Conceptualiza la planificación estratégica y su importancia en el día a día de las bibliotecas. Destaca la relevancia de la competencia profesional de los bibliotecarios como gestores de las bibliotecas en las que se desempeñan. Utiliza como metodología el estudio de casos de bibliotecas escolares privadas, en una investigación cualitativa, de carácter básico y enfoque exploratorio. La recolección de datos se llevó a cabo a través de cuestionarios aplicados a los bibliotecarios de los sujetos de estudio. Concluye que algunas bibliotecas están fuera de la planificación estratégica de las instituciones, pero que los bibliotecarios buscan mejorar su formación profesional para desarrollar habilidades que les permitan ser mejores gestores y, así, alinear la biblioteca con las instituciones en las que trabajan.Apresenta um estudo sobre o alinhamento entre a gestão de bibliotecas escolares privadas e o planejamento estratégico das escolas. Aborda o papel da biblioteca, o seu público e de que forma ela está inserida na comunidade escolar. Conceitua planejamento estratégico e sua importância no dia-a-dia das bibliotecas. Destaca a relevância da competência profissional dos bibliotecários como gestores das bibliotecas em que atuam. Utiliza como metodologia o estudo de caso a partir de bibliotecas escolares privadas, em uma pesquisa qualitativa, de natureza básica e abordagem exploratória. A coleta dos dados ocorreu por meio de questionários aplicados a bibliotecários sujeitos do estudo. Conclui que algumas bibliotecas estão alheias do planejamento estratégico das instituições, mas que os bibliotecários buscam aprimorar sua formação profissional, a fim de desenvolver competências que os possibilitem serem melhores gestores e, assim, alinhar a biblioteca com as instituições em que atuam.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 19 (2023): Jubileu de ouro; 1-171980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944/1480Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Camila RodriguesHerbert Massoni, Luis Fernandoda Silva Moro, Eliane Lourdes2023-12-18T19:21:06Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1944Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2023-12-18T19:21:06RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
Gestión de Bibliotecas Escolares de Instituciones Privadas y su Alineación a la Planificación Estratégica
Gestão de bibliotecas escolares de instituições privadas e seu alinhamento ao planejamento estratégico
title Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
spellingShingle Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
Bittencourt, Camila Rodrigues
Private school library
Strategic planning
Librarian competencies
Library management
Biblioteca de la escuela privada
Planificación estratégica
Habilidades de bibliotecario
Gestión de la biblioteca
Biblioteca escolar privada
Planejamento estratégico
Competências bibliotecárias
Gestão de bibliotecas
title_short Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
title_full Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
title_fullStr Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
title_full_unstemmed Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
title_sort Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
author Bittencourt, Camila Rodrigues
author_facet Bittencourt, Camila Rodrigues
Herbert Massoni, Luis Fernando
da Silva Moro, Eliane Lourdes
author_role author
author2 Herbert Massoni, Luis Fernando
da Silva Moro, Eliane Lourdes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Camila Rodrigues
Herbert Massoni, Luis Fernando
da Silva Moro, Eliane Lourdes
dc.subject.por.fl_str_mv Private school library
Strategic planning
Librarian competencies
Library management
Biblioteca de la escuela privada
Planificación estratégica
Habilidades de bibliotecario
Gestión de la biblioteca
Biblioteca escolar privada
Planejamento estratégico
Competências bibliotecárias
Gestão de bibliotecas
topic Private school library
Strategic planning
Librarian competencies
Library management
Biblioteca de la escuela privada
Planificación estratégica
Habilidades de bibliotecario
Gestión de la biblioteca
Biblioteca escolar privada
Planejamento estratégico
Competências bibliotecárias
Gestão de bibliotecas
description Its presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944/1480
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 19 (2023): Jubileu de ouro; 1-17
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319775097552896