Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
Texto Completo: | https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944 |
Resumo: | Its presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work. |
id |
FEBAB-1_2c06c92a9ef7919a7e3451d4446bc65f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1944 |
network_acronym_str |
FEBAB-1 |
network_name_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic PlanningGestión de Bibliotecas Escolares de Instituciones Privadas y su Alineación a la Planificación EstratégicaGestão de bibliotecas escolares de instituições privadas e seu alinhamento ao planejamento estratégicoPrivate school libraryStrategic planningLibrarian competenciesLibrary managementBiblioteca de la escuela privadaPlanificación estratégicaHabilidades de bibliotecarioGestión de la bibliotecaBiblioteca escolar privadaPlanejamento estratégicoCompetências bibliotecáriasGestão de bibliotecasIts presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work.Presenta un estudio sobre la alineación entre la gestión de las bibliotecas escolares privadas y la planificación estratégica de las escuelas. Aborda el papel de la biblioteca, su público y cómo se inserta en la comunidad escolar. Conceptualiza la planificación estratégica y su importancia en el día a día de las bibliotecas. Destaca la relevancia de la competencia profesional de los bibliotecarios como gestores de las bibliotecas en las que se desempeñan. Utiliza como metodología el estudio de casos de bibliotecas escolares privadas, en una investigación cualitativa, de carácter básico y enfoque exploratorio. La recolección de datos se llevó a cabo a través de cuestionarios aplicados a los bibliotecarios de los sujetos de estudio. Concluye que algunas bibliotecas están fuera de la planificación estratégica de las instituciones, pero que los bibliotecarios buscan mejorar su formación profesional para desarrollar habilidades que les permitan ser mejores gestores y, así, alinear la biblioteca con las instituciones en las que trabajan.Apresenta um estudo sobre o alinhamento entre a gestão de bibliotecas escolares privadas e o planejamento estratégico das escolas. Aborda o papel da biblioteca, o seu público e de que forma ela está inserida na comunidade escolar. Conceitua planejamento estratégico e sua importância no dia-a-dia das bibliotecas. Destaca a relevância da competência profissional dos bibliotecários como gestores das bibliotecas em que atuam. Utiliza como metodologia o estudo de caso a partir de bibliotecas escolares privadas, em uma pesquisa qualitativa, de natureza básica e abordagem exploratória. A coleta dos dados ocorreu por meio de questionários aplicados a bibliotecários sujeitos do estudo. Conclui que algumas bibliotecas estão alheias do planejamento estratégico das instituições, mas que os bibliotecários buscam aprimorar sua formação profissional, a fim de desenvolver competências que os possibilitem serem melhores gestores e, assim, alinhar a biblioteca com as instituições em que atuam.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 19 (2023): Jubileu de ouro; 1-171980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944/1480Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Camila RodriguesHerbert Massoni, Luis Fernandoda Silva Moro, Eliane Lourdes2023-12-18T19:21:06Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1944Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2023-12-18T19:21:06RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning Gestión de Bibliotecas Escolares de Instituciones Privadas y su Alineación a la Planificación Estratégica Gestão de bibliotecas escolares de instituições privadas e seu alinhamento ao planejamento estratégico |
title |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning |
spellingShingle |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning Bittencourt, Camila Rodrigues Private school library Strategic planning Librarian competencies Library management Biblioteca de la escuela privada Planificación estratégica Habilidades de bibliotecario Gestión de la biblioteca Biblioteca escolar privada Planejamento estratégico Competências bibliotecárias Gestão de bibliotecas |
title_short |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning |
title_full |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning |
title_fullStr |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning |
title_full_unstemmed |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning |
title_sort |
Management of School Libraries of Private Institutions and their Alignment to Strategic Planning |
author |
Bittencourt, Camila Rodrigues |
author_facet |
Bittencourt, Camila Rodrigues Herbert Massoni, Luis Fernando da Silva Moro, Eliane Lourdes |
author_role |
author |
author2 |
Herbert Massoni, Luis Fernando da Silva Moro, Eliane Lourdes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bittencourt, Camila Rodrigues Herbert Massoni, Luis Fernando da Silva Moro, Eliane Lourdes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Private school library Strategic planning Librarian competencies Library management Biblioteca de la escuela privada Planificación estratégica Habilidades de bibliotecario Gestión de la biblioteca Biblioteca escolar privada Planejamento estratégico Competências bibliotecárias Gestão de bibliotecas |
topic |
Private school library Strategic planning Librarian competencies Library management Biblioteca de la escuela privada Planificación estratégica Habilidades de bibliotecario Gestión de la biblioteca Biblioteca escolar privada Planejamento estratégico Competências bibliotecárias Gestão de bibliotecas |
description |
Its presents a study on private school libraries management and their alignment with strategic planning. It addresses the library’s role, its users and how it is inserted in the school community. It conceptualizes strategic planning and its importance in libraries day-to-day. It highlights the relevance of the professional competence of librarians as managers of the libraries in which they work. It uses the case study methodology, from the private school libraries perspective, and the qualitative research comes from basic nature, with an exploratory approach. The data was collected through the questionnaire with librarians, subjects of the study. It concludes that some libraries are still scrapped from the institutions' strategic planning, but that librarians are improving their professional training in order to develop skills that enable them to be better managers and therefore align the library with the institutions in which they work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944 |
url |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1944/1480 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
publisher.none.fl_str_mv |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 19 (2023): Jubileu de ouro; 1-17 1980-6949 0100-0691 reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) instacron:FEBAB |
instname_str |
Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
instacron_str |
FEBAB |
institution |
FEBAB |
reponame_str |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
collection |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com |
_version_ |
1798319775097552896 |