Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitorino, Elizete Vieira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Johann, Andréia Letícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1922
Resumo: In this paper, the literature recommendations are presented as to "virtues" (characteristics and qualities of the parameters) and, as to "trends" (possibilities of applications and possible innovations to indicators), according to the dimensions of Information Literacy (technical, aesthetic, ethical and political). The contents obtained in the searches are grouped according to the technical dimension (results linked to Information and Communication Technology (ICT); the aesthetic dimension (results linked to emotion and innovation); the ethical dimension (results linked to critical reflection); and the political dimension (results linked to the collective, the social). Considering the data obtained from the bibliographic research carried out in the Scopus, Web of Science, ISTA and LISTA databases, some historical aspects were identified, as well as possibilities, virtues, and trends for indicators to evaluate Information Literacy. This is part of a research and some specific aspects, but they may be useful for the definition of parameters, guidelines, and frameworks. The opportunity and the responsibility to structure indicators for the evaluation of Information Literacy that integrate in a balanced way the technical, aesthetic, ethical and political dimensions, to produce subsidies for government public policies, presents itself - more than deserved - in times of profound misinformation.
id FEBAB-1_3335c6ceb91fe7c602ff6d88c6c87a9d
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1922
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensionsVirtudes e tendências para indicadores de avaliação da Competência em Informação, segundo as dimensões técnica, estética, ética e políticaCompetência em informação - IndicadoresCompetência em informação - AvaliaçãoCompetência em informação - DimensõesCompetência em informação - VirtudesCompetência em informação - TendênciasIn this paper, the literature recommendations are presented as to "virtues" (characteristics and qualities of the parameters) and, as to "trends" (possibilities of applications and possible innovations to indicators), according to the dimensions of Information Literacy (technical, aesthetic, ethical and political). The contents obtained in the searches are grouped according to the technical dimension (results linked to Information and Communication Technology (ICT); the aesthetic dimension (results linked to emotion and innovation); the ethical dimension (results linked to critical reflection); and the political dimension (results linked to the collective, the social). Considering the data obtained from the bibliographic research carried out in the Scopus, Web of Science, ISTA and LISTA databases, some historical aspects were identified, as well as possibilities, virtues, and trends for indicators to evaluate Information Literacy. This is part of a research and some specific aspects, but they may be useful for the definition of parameters, guidelines, and frameworks. The opportunity and the responsibility to structure indicators for the evaluation of Information Literacy that integrate in a balanced way the technical, aesthetic, ethical and political dimensions, to produce subsidies for government public policies, presents itself - more than deserved - in times of profound misinformation.Neste trabalho, são apresentadas as recomendações da literatura quanto a “virtudes” (características e qualidades dos parâmetros) e, quanto a “tendências” (possibilidades de aplicações e inovações possíveis a indicadores), de acordo com as dimensões da Competência em Informação (técnica, estética, ética e política). Os conteúdos obtidos nas buscas estão agrupados quanto à dimensão técnica (resultados vinculados às Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC); à dimensão estética (resultados vinculados à emoção e inovação); à dimensão ética (resultados vinculados à reflexão crítica); à dimensão política (resultados vinculados ao coletivo, ao social). Considerando os dados obtidos na pesquisa bibliográfica realizada nas bases de dados Scopus, Web of Science, ISTA e LISTA, foram identificados alguns aspectos históricos e, também possibilidades, virtudes e tendências para indicadores de avaliação da Competência em Informação. Trata-se de um recorte de pesquisa e de alguns aspectos específicos, mas que podem ser úteis para a definição de parâmetros, diretrizes e frameworks. A oportunidade e a responsabilidade de estruturar indicadores para a avaliação da Competência em Informação que integrem de modo equilibrado as dimensões técnica, estética, ética e política, a fim de produzir subsídios para políticas públicas de governo, se apresenta – mais que merecida – em tempos de profunda desinformação.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2023-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1922Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 19 (2023): Jubileu de ouro; 1-241980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1922/1470Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Elizete VieiraJohann, Andréia Letícia2023-09-03T17:07:31Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1922Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2023-09-03T17:07:31RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
Virtudes e tendências para indicadores de avaliação da Competência em Informação, segundo as dimensões técnica, estética, ética e política
title Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
spellingShingle Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
Vitorino, Elizete Vieira
Competência em informação - Indicadores
Competência em informação - Avaliação
Competência em informação - Dimensões
Competência em informação - Virtudes
Competência em informação - Tendências
title_short Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
title_full Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
title_fullStr Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
title_full_unstemmed Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
title_sort Virtues and trends for indicators for evaluation of the Information Literacy, according to technical, aesthetic, ethical and political dimensions
author Vitorino, Elizete Vieira
author_facet Vitorino, Elizete Vieira
Johann, Andréia Letícia
author_role author
author2 Johann, Andréia Letícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitorino, Elizete Vieira
Johann, Andréia Letícia
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em informação - Indicadores
Competência em informação - Avaliação
Competência em informação - Dimensões
Competência em informação - Virtudes
Competência em informação - Tendências
topic Competência em informação - Indicadores
Competência em informação - Avaliação
Competência em informação - Dimensões
Competência em informação - Virtudes
Competência em informação - Tendências
description In this paper, the literature recommendations are presented as to "virtues" (characteristics and qualities of the parameters) and, as to "trends" (possibilities of applications and possible innovations to indicators), according to the dimensions of Information Literacy (technical, aesthetic, ethical and political). The contents obtained in the searches are grouped according to the technical dimension (results linked to Information and Communication Technology (ICT); the aesthetic dimension (results linked to emotion and innovation); the ethical dimension (results linked to critical reflection); and the political dimension (results linked to the collective, the social). Considering the data obtained from the bibliographic research carried out in the Scopus, Web of Science, ISTA and LISTA databases, some historical aspects were identified, as well as possibilities, virtues, and trends for indicators to evaluate Information Literacy. This is part of a research and some specific aspects, but they may be useful for the definition of parameters, guidelines, and frameworks. The opportunity and the responsibility to structure indicators for the evaluation of Information Literacy that integrate in a balanced way the technical, aesthetic, ethical and political dimensions, to produce subsidies for government public policies, presents itself - more than deserved - in times of profound misinformation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1922
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1922
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1922/1470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 19 (2023): Jubileu de ouro; 1-24
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319775073435648