READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Michelle Claudino
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Accorsi, Ana Maria Bueno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
Texto Completo: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1084
Resumo: The present study aims to assess the impact of a literature reading workshop based on the Reception Theory, by Jauss, in regards to developing reading skills and promoting a taste for reading. The collective reading of the tale "The Telltale Heart", by Edgar Allan Poe, was followed by the historical contextualization of the author and the work, and text interpretation. The workshop was presented as a School Library action for practicing literature reading as leisure and for aesthetic pleasure. The research is characterized as qualitative, through action research, and the data collection instrument was a questionnaire applied to the students. It was possible to infer that the workshop based on the premises of the Aesthetic of Reception had a positive impact on the students with respect to a pleasant contact with literature, therefore, encouraging reading; that it developed an aesthetic perception, through a critical reading, contextualized and interpreted by different readings of the world. 
id FEBAB-1_7ce15a117616dea5b18f2cdbefe9f437
oai_identifier_str oai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1084
network_acronym_str FEBAB-1
network_name_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository_id_str
spelling READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONSFormação do leitor literário como missão da biblioteca escolar: contribuições da Teoria da Estética da RecepçãoDeveloping reading. School Library. Aesthetic of Reception.Formação do leitor literárioIncentivo à leituraBiblioteca escolarTeoria da Estética da RecepçãoThe present study aims to assess the impact of a literature reading workshop based on the Reception Theory, by Jauss, in regards to developing reading skills and promoting a taste for reading. The collective reading of the tale "The Telltale Heart", by Edgar Allan Poe, was followed by the historical contextualization of the author and the work, and text interpretation. The workshop was presented as a School Library action for practicing literature reading as leisure and for aesthetic pleasure. The research is characterized as qualitative, through action research, and the data collection instrument was a questionnaire applied to the students. It was possible to infer that the workshop based on the premises of the Aesthetic of Reception had a positive impact on the students with respect to a pleasant contact with literature, therefore, encouraging reading; that it developed an aesthetic perception, through a critical reading, contextualized and interpreted by different readings of the world. A presente pesquisa se propôs a avaliar o impacto de uma oficina de leitura de literatura baseada na Teoria da Estética da Recepção, de Hanz Robert Jauss (1921-1997) e Wolfgang Iser (1926-2007), no que tange à formação do leitor e ao desenvolvimento do gosto pela leitura. A leitura coletiva do conto “O coração delator”, de Edgar Alan Poe, foi seguida de contextualização histórica do autor e da obra, e de interpretação do texto. A oficina apresentou-se como uma ação da Biblioteca Escolar para a prática de leitura de literatura como lazer e prazer estético. A pesquisa caracteriza-se como qualitativa, por meio de pesquisa-ação, cujo instrumento de coleta de dados foi um questionário aplicado com os estudantes. Foi possível inferir que a oficina baseada nas premissas da Estética da Recepção teve um impacto positivo para os estudantes no que respeita ao contato prazeroso com a literatura, portanto, para o incentivo à leitura; que ela foi capaz de desenvolver a percepção estética, por meio de uma leitura crítica, contextualizada e interpretada a partir das diferentes leituras de mundo.  Percebeu-se, por outro lado, que em apenas uma edição, a oficina não foi suficiente para a maioria dos participantes afirmar a intenção de realizar uma leitura mais aprofundada em sua atividade individual, ficando então o desafio de realizar a oficina de forma contínua e de avaliar a efetividade dela para a formação do leitor.Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.2018-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1084Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 14 n. 3 (2018); 193-2091980-69490100-0691reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)instacron:FEBABporhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1084/1070Copyright (c) 2018 Michelle Claudino Pires, Ana Maria Bueno Accorsihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Michelle ClaudinoAccorsi, Ana Maria Bueno2018-10-30T11:30:00Zoai:ojs.rbbd.febab.org.br:article/1084Revistahttps://rbbd.febab.org.br/rbbdhttps://rbbd.febab.org.br/rbbd/oai||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com1980-69490100-0691opendoar:2018-10-30T11:30RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)false
dc.title.none.fl_str_mv READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
Formação do leitor literário como missão da biblioteca escolar: contribuições da Teoria da Estética da Recepção
title READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
spellingShingle READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
Pires, Michelle Claudino
Developing reading. School Library. Aesthetic of Reception.
Formação do leitor literário
Incentivo à leitura
Biblioteca escolar
Teoria da Estética da Recepção
title_short READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
title_full READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
title_fullStr READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
title_full_unstemmed READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
title_sort READER'S LITERARY EDUCATION AS MISSION SCHOOL LIBRARY: RECEPTION A ESTHETIC THEORY OF CONTRIBUTIONS
author Pires, Michelle Claudino
author_facet Pires, Michelle Claudino
Accorsi, Ana Maria Bueno
author_role author
author2 Accorsi, Ana Maria Bueno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Michelle Claudino
Accorsi, Ana Maria Bueno
dc.subject.por.fl_str_mv Developing reading. School Library. Aesthetic of Reception.
Formação do leitor literário
Incentivo à leitura
Biblioteca escolar
Teoria da Estética da Recepção
topic Developing reading. School Library. Aesthetic of Reception.
Formação do leitor literário
Incentivo à leitura
Biblioteca escolar
Teoria da Estética da Recepção
description The present study aims to assess the impact of a literature reading workshop based on the Reception Theory, by Jauss, in regards to developing reading skills and promoting a taste for reading. The collective reading of the tale "The Telltale Heart", by Edgar Allan Poe, was followed by the historical contextualization of the author and the work, and text interpretation. The workshop was presented as a School Library action for practicing literature reading as leisure and for aesthetic pleasure. The research is characterized as qualitative, through action research, and the data collection instrument was a questionnaire applied to the students. It was possible to infer that the workshop based on the premises of the Aesthetic of Reception had a positive impact on the students with respect to a pleasant contact with literature, therefore, encouraging reading; that it developed an aesthetic perception, through a critical reading, contextualized and interpreted by different readings of the world. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1084
url https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1084/1070
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Michelle Claudino Pires, Ana Maria Bueno Accorsi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Michelle Claudino Pires, Ana Maria Bueno Accorsi
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
publisher.none.fl_str_mv Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Inst.
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação; v. 14 n. 3 (2018); 193-209
1980-6949
0100-0691
reponame:RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
instname:Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron:FEBAB
instname_str Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
instacron_str FEBAB
institution FEBAB
reponame_str RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
collection RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online)
repository.name.fl_str_mv RBBD. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação (Online) - Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas da Informação e Instituições (FEBAB)
repository.mail.fl_str_mv ||rbbd@rbbd.febab.org.br|| jorge.exlibris@gmail.com
_version_ 1798319778082848768