Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida , Maklina dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Teixeira , Izabel Cristina dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190
Resumo: The research aims to investigate aspets of the formation of reader and literary reading, in classes of elementar II, of a Municipal Public School in Redenção, Ceará. We analyzed the national and school documents for the teaching and learning of literature, the textbooks of the Elementary II of Portuguese Language; the teacher’s methodologies in her literature classes, and the dialogue with her students. The study is qualitative, with na exploratory purpose and a case study method. However, the effective mediation of the teacher in the classroom, by promoting contact with diversified Works, authors and literary genres, contributes satisfactorily to the formation of readers, although it is still necessary to implemente literary projects and to encourage adolescentes to read at home.
id UECE-6_13bc93aba9a2bdeb14218b5d35a6307d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7190
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE Formação do leitor literário em uma Escola do Ensino Fundamental II no Município Redenção-CEFormação do leitorLeitor literárioLiteratura na EscolaEstética da RecepçãoMétodo recepcionalReader formationLiterary readerSchool LiteratureAesthetics of ReceptionReception methodThe research aims to investigate aspets of the formation of reader and literary reading, in classes of elementar II, of a Municipal Public School in Redenção, Ceará. We analyzed the national and school documents for the teaching and learning of literature, the textbooks of the Elementary II of Portuguese Language; the teacher’s methodologies in her literature classes, and the dialogue with her students. The study is qualitative, with na exploratory purpose and a case study method. However, the effective mediation of the teacher in the classroom, by promoting contact with diversified Works, authors and literary genres, contributes satisfactorily to the formation of readers, although it is still necessary to implemente literary projects and to encourage adolescentes to read at home.A pesquisa objetiva investigar aspectos da formação do leitor e da leitura literária, nas turmas de Ensino Fundamental II, de uma Escola Pública Municipal em Redenção, no Ceará. Analisaram-se os documentos nacionais e da Escola para o ensino e aprendizagem da literatura, os livros didáticos do Fundamental II de Língua Portuguesa; metodologias da professora regente, em suas aulas de literatura, e o diálogo com os seus estudantes. O estudo é qualitativo, de objetivo exploratório e método estudo de caso. Verificou-se que os livros didáticos dos últimos anos do Ensino Fundamental II apresentam uma menor presença da literatura no ensino, contudo, a mediação efetiva do professor, em sala de aula, ao promover o contato com diversificadas obras, autores e gêneros literários, contribui de forma satisfatória para a formação do leitor, embora, ainda se faz necessário a implementação de projetos literários, e a realização da leitura em casa pelos adolescentes.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/719010.47149/pemo.v3i3.7190Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3371902675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/6156https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8445https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8078Copyright (c) 2021 Maklina dos Santos Almeida , Izabel Cristina dos Santos Teixeira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida , Maklina dos Santos Teixeira , Izabel Cristina dos Santos2023-03-14T18:29:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7190Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-03-14T18:29:26Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
Formação do leitor literário em uma Escola do Ensino Fundamental II no Município Redenção-CE
title Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
spellingShingle Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
Almeida , Maklina dos Santos
Formação do leitor
Leitor literário
Literatura na Escola
Estética da Recepção
Método recepcional
Reader formation
Literary reader
School Literature
Aesthetics of Reception
Reception method
title_short Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
title_full Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
title_fullStr Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
title_full_unstemmed Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
title_sort Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
author Almeida , Maklina dos Santos
author_facet Almeida , Maklina dos Santos
Teixeira , Izabel Cristina dos Santos
author_role author
author2 Teixeira , Izabel Cristina dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida , Maklina dos Santos
Teixeira , Izabel Cristina dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Formação do leitor
Leitor literário
Literatura na Escola
Estética da Recepção
Método recepcional
Reader formation
Literary reader
School Literature
Aesthetics of Reception
Reception method
topic Formação do leitor
Leitor literário
Literatura na Escola
Estética da Recepção
Método recepcional
Reader formation
Literary reader
School Literature
Aesthetics of Reception
Reception method
description The research aims to investigate aspets of the formation of reader and literary reading, in classes of elementar II, of a Municipal Public School in Redenção, Ceará. We analyzed the national and school documents for the teaching and learning of literature, the textbooks of the Elementary II of Portuguese Language; the teacher’s methodologies in her literature classes, and the dialogue with her students. The study is qualitative, with na exploratory purpose and a case study method. However, the effective mediation of the teacher in the classroom, by promoting contact with diversified Works, authors and literary genres, contributes satisfactorily to the formation of readers, although it is still necessary to implemente literary projects and to encourage adolescentes to read at home.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190
10.47149/pemo.v3i3.7190
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i3.7190
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/6156
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8445
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Maklina dos Santos Almeida , Izabel Cristina dos Santos Teixeira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Maklina dos Santos Almeida , Izabel Cristina dos Santos Teixeira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153556561920