Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190 |
Resumo: | The research aims to investigate aspets of the formation of reader and literary reading, in classes of elementar II, of a Municipal Public School in Redenção, Ceará. We analyzed the national and school documents for the teaching and learning of literature, the textbooks of the Elementary II of Portuguese Language; the teacher’s methodologies in her literature classes, and the dialogue with her students. The study is qualitative, with na exploratory purpose and a case study method. However, the effective mediation of the teacher in the classroom, by promoting contact with diversified Works, authors and literary genres, contributes satisfactorily to the formation of readers, although it is still necessary to implemente literary projects and to encourage adolescentes to read at home. |
id |
UECE-6_13bc93aba9a2bdeb14218b5d35a6307d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7190 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE Formação do leitor literário em uma Escola do Ensino Fundamental II no Município Redenção-CEFormação do leitorLeitor literárioLiteratura na EscolaEstética da RecepçãoMétodo recepcionalReader formationLiterary readerSchool LiteratureAesthetics of ReceptionReception methodThe research aims to investigate aspets of the formation of reader and literary reading, in classes of elementar II, of a Municipal Public School in Redenção, Ceará. We analyzed the national and school documents for the teaching and learning of literature, the textbooks of the Elementary II of Portuguese Language; the teacher’s methodologies in her literature classes, and the dialogue with her students. The study is qualitative, with na exploratory purpose and a case study method. However, the effective mediation of the teacher in the classroom, by promoting contact with diversified Works, authors and literary genres, contributes satisfactorily to the formation of readers, although it is still necessary to implemente literary projects and to encourage adolescentes to read at home.A pesquisa objetiva investigar aspectos da formação do leitor e da leitura literária, nas turmas de Ensino Fundamental II, de uma Escola Pública Municipal em Redenção, no Ceará. Analisaram-se os documentos nacionais e da Escola para o ensino e aprendizagem da literatura, os livros didáticos do Fundamental II de Língua Portuguesa; metodologias da professora regente, em suas aulas de literatura, e o diálogo com os seus estudantes. O estudo é qualitativo, de objetivo exploratório e método estudo de caso. Verificou-se que os livros didáticos dos últimos anos do Ensino Fundamental II apresentam uma menor presença da literatura no ensino, contudo, a mediação efetiva do professor, em sala de aula, ao promover o contato com diversificadas obras, autores e gêneros literários, contribui de forma satisfatória para a formação do leitor, embora, ainda se faz necessário a implementação de projetos literários, e a realização da leitura em casa pelos adolescentes.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/719010.47149/pemo.v3i3.7190Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3371902675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/6156https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8445https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8078Copyright (c) 2021 Maklina dos Santos Almeida , Izabel Cristina dos Santos Teixeira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida , Maklina dos Santos Teixeira , Izabel Cristina dos Santos2023-03-14T18:29:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7190Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-03-14T18:29:26Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE Formação do leitor literário em uma Escola do Ensino Fundamental II no Município Redenção-CE |
title |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE |
spellingShingle |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE Almeida , Maklina dos Santos Formação do leitor Leitor literário Literatura na Escola Estética da Recepção Método recepcional Reader formation Literary reader School Literature Aesthetics of Reception Reception method |
title_short |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE |
title_full |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE |
title_fullStr |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE |
title_full_unstemmed |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE |
title_sort |
Formation of literary reader in a Primary II School in the city of Redenção-CE |
author |
Almeida , Maklina dos Santos |
author_facet |
Almeida , Maklina dos Santos Teixeira , Izabel Cristina dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira , Izabel Cristina dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida , Maklina dos Santos Teixeira , Izabel Cristina dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação do leitor Leitor literário Literatura na Escola Estética da Recepção Método recepcional Reader formation Literary reader School Literature Aesthetics of Reception Reception method |
topic |
Formação do leitor Leitor literário Literatura na Escola Estética da Recepção Método recepcional Reader formation Literary reader School Literature Aesthetics of Reception Reception method |
description |
The research aims to investigate aspets of the formation of reader and literary reading, in classes of elementar II, of a Municipal Public School in Redenção, Ceará. We analyzed the national and school documents for the teaching and learning of literature, the textbooks of the Elementary II of Portuguese Language; the teacher’s methodologies in her literature classes, and the dialogue with her students. The study is qualitative, with na exploratory purpose and a case study method. However, the effective mediation of the teacher in the classroom, by promoting contact with diversified Works, authors and literary genres, contributes satisfactorily to the formation of readers, although it is still necessary to implemente literary projects and to encourage adolescentes to read at home. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190 10.47149/pemo.v3i3.7190 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i3.7190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/6156 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8445 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7190/8078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maklina dos Santos Almeida , Izabel Cristina dos Santos Teixeira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maklina dos Santos Almeida , Izabel Cristina dos Santos Teixeira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 3 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e337190 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153556561920 |