Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rivera, José Javier
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bigne, Enrique, Curras-Perez, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003
Resumo: Purpose – This paper analyses the influence of CSR associations on brand loyalty. We propose a theoretical model that includes the mediating role of brand awareness, brand attitude and customer satisfaction in the effect of CSR on loyalty, measured as a second-order reflective construct. Design/methodology/approach – We propose a theoretical model estimated via the analysis of covariance structures using EQS 6.1. Data were obtained using an online survey of 351 Spanish sportswear consumers. Findings – This study illustrates that CSR associations have a direct, positive influence on loyalty, and an indirect influence through their positive effect on brand awareness and consumer satisfaction. Brand attitude does not appear to play a significant role in the influence of CSR on loyalty. Originality/value – We study the effect of CSR associations, brand awareness, satisfaction, and brand attitude as drivers of brand loyalty, conceived as a reflective second-order construct with four dimensions: attitudinal loyalty, purchase intention, expenditure level and intention to recommend. It is important to construct relational marketing strategies that integrate CSR with consumer orientation using the three dimensions of the model validated in the study: brand awareness, satisfaction and brand attitude.
id FECAP-3_19b378fb4a9a1b30039e51567f6eba51
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/4003
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyaltyEfeitos da Responsabilidade Social Corporativa na lealdade do consumidor com a marcaEfeitos da Responsabilidade Social Corporativa na lealdade do consumidor com a marcaKeywords – Corporate social responsibilitybrand loyaltybrand awarenessconsumer attitudeconsumer satisfactionResponsabilidade social corporativalealdade com a marcapercepção da marcaatitude do consumidorsatisfação do consumidor.Responsabilidade social corporativalealdade com a marcapercepção da marcaatitude do consumidorsatisfação do consumidor.Purpose – This paper analyses the influence of CSR associations on brand loyalty. We propose a theoretical model that includes the mediating role of brand awareness, brand attitude and customer satisfaction in the effect of CSR on loyalty, measured as a second-order reflective construct. Design/methodology/approach – We propose a theoretical model estimated via the analysis of covariance structures using EQS 6.1. Data were obtained using an online survey of 351 Spanish sportswear consumers. Findings – This study illustrates that CSR associations have a direct, positive influence on loyalty, and an indirect influence through their positive effect on brand awareness and consumer satisfaction. Brand attitude does not appear to play a significant role in the influence of CSR on loyalty. Originality/value – We study the effect of CSR associations, brand awareness, satisfaction, and brand attitude as drivers of brand loyalty, conceived as a reflective second-order construct with four dimensions: attitudinal loyalty, purchase intention, expenditure level and intention to recommend. It is important to construct relational marketing strategies that integrate CSR with consumer orientation using the three dimensions of the model validated in the study: brand awareness, satisfaction and brand attitude.Objetivo – Este trabalho analisa a influência das associações de RSC na lealdade em relação à marca. Propomos um modelo teórico que inclui o papel mediador da percepção da marca, atitude em relação à marca e satisfação do cliente no efeito da RSC sobre a lealdade, medida como um construto reflexivo de segunda ordem. Metodologia – Propomos um modelo teórico estimado por meio da análise das estruturas de covariância utilizando o EQS 6.1. Os dados foram obtidos utilizando uma pesquisa online com 351 consumidores espanhóis de moda esportiva. Resultados – Este estudo ilustra que as associações de RSC têm uma influência direta e positiva sobre a lealdade e uma influência indireta através de seus efeitos positivos sobre a percepção da marca e a satisfação do cliente. A atitude em relação à marca não parece desempenhar um papel significativo na influência da RSC sobre a lealdade. Contribuições – Estudamos o efeito das associações de RSC, da percepção da marca, satisfação e atitude em relação à marca como motivadores da lealdade com a marca, concebida como um construto reflexivo de segunda ordem com quatro dimensões: lealdade atitudinal, intenção de compra, nível de gasto e intenção de recomendar. É importante construir estratégias relacionais de marketing que integrem a RSC com a orientação do consumidor a partir de três dimensões do modelo validado no trabalho: percepção da marca, satisfação e atitude em relação à marca.Objetivo – Este trabalho analisa a influência das associações de RSC na lealdade em relação à marca. Propomos um modelo teórico que inclui o papel mediador da percepção da marca, atitude em relação à marca e satisfação do cliente no efeito da RSC sobre a lealdade, medida como um construto reflexivo de segunda ordem. Metodologia – Propomos um modelo teórico estimado por meio da análise das estruturas de covariância utilizando o EQS 6.1. Os dados foram obtidos utilizando uma pesquisa online com 351 consumidores espanhóis de moda esportiva. Resultados – Este estudo ilustra que as associações de RSC têm uma influência direta e positiva sobre a lealdade e uma influência indireta através de seus efeitos positivos sobre a percepção da marca e a satisfação do cliente. A atitude em relação à marca não parece desempenhar um papel significativo na influência da RSC sobre a lealdade. Contribuições – Estudamos o efeito das associações de RSC, da percepção da marca, satisfação e atitude em relação à marca como motivadores da lealdade com a marca, concebida como um construto reflexivo de segunda ordem com quatro dimensões: lealdade atitudinal, intenção de compra, nível de gasto e intenção de recomendar. É importante construir estratégias relacionais de marketing que integrem a RSC com a orientação do consumidor a partir de três dimensões do modelo validado no trabalho: percepção da marca, satisfação e atitude em relação à marca.FECAP2019-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/400310.7819/rbgn.v21i3.4003Review of Business Management; Vol. 21 No. 3 (2019); 395-415RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 3 (2019); 395-415RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 3 (2019); 395-4151983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003/pdf_1Copyright (c) 2019 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessRivera, José JavierBigne, EnriqueCurras-Perez, Rafael2021-07-21T15:58:24Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4003Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T15:58:24Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
Efeitos da Responsabilidade Social Corporativa na lealdade do consumidor com a marca
Efeitos da Responsabilidade Social Corporativa na lealdade do consumidor com a marca
title Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
spellingShingle Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
Rivera, José Javier
Keywords – Corporate social responsibility
brand loyalty
brand awareness
consumer attitude
consumer satisfaction
Responsabilidade social corporativa
lealdade com a marca
percepção da marca
atitude do consumidor
satisfação do consumidor.
Responsabilidade social corporativa
lealdade com a marca
percepção da marca
atitude do consumidor
satisfação do consumidor.
title_short Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
title_full Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
title_fullStr Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
title_full_unstemmed Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
title_sort Effects of Corporate Social Responsibility on consumer brand loyalty
author Rivera, José Javier
author_facet Rivera, José Javier
Bigne, Enrique
Curras-Perez, Rafael
author_role author
author2 Bigne, Enrique
Curras-Perez, Rafael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rivera, José Javier
Bigne, Enrique
Curras-Perez, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Keywords – Corporate social responsibility
brand loyalty
brand awareness
consumer attitude
consumer satisfaction
Responsabilidade social corporativa
lealdade com a marca
percepção da marca
atitude do consumidor
satisfação do consumidor.
Responsabilidade social corporativa
lealdade com a marca
percepção da marca
atitude do consumidor
satisfação do consumidor.
topic Keywords – Corporate social responsibility
brand loyalty
brand awareness
consumer attitude
consumer satisfaction
Responsabilidade social corporativa
lealdade com a marca
percepção da marca
atitude do consumidor
satisfação do consumidor.
Responsabilidade social corporativa
lealdade com a marca
percepção da marca
atitude do consumidor
satisfação do consumidor.
description Purpose – This paper analyses the influence of CSR associations on brand loyalty. We propose a theoretical model that includes the mediating role of brand awareness, brand attitude and customer satisfaction in the effect of CSR on loyalty, measured as a second-order reflective construct. Design/methodology/approach – We propose a theoretical model estimated via the analysis of covariance structures using EQS 6.1. Data were obtained using an online survey of 351 Spanish sportswear consumers. Findings – This study illustrates that CSR associations have a direct, positive influence on loyalty, and an indirect influence through their positive effect on brand awareness and consumer satisfaction. Brand attitude does not appear to play a significant role in the influence of CSR on loyalty. Originality/value – We study the effect of CSR associations, brand awareness, satisfaction, and brand attitude as drivers of brand loyalty, conceived as a reflective second-order construct with four dimensions: attitudinal loyalty, purchase intention, expenditure level and intention to recommend. It is important to construct relational marketing strategies that integrate CSR with consumer orientation using the three dimensions of the model validated in the study: brand awareness, satisfaction and brand attitude.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003
10.7819/rbgn.v21i3.4003
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v21i3.4003
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4003/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 21 No. 3 (2019); 395-415
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 21 Núm. 3 (2019); 395-415
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 21 n. 3 (2019); 395-415
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942369749401600