Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ari Zilber, Moisés
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812
Resumo: Unlike the past, currently, thinking aboutinnovation refers to a reflection of value cocreationthrough strategic alliances, customerapproach and adoption of different businessmodels. Thus, this study analyzed and describedthe innovation process of company DSM,connecting it to concepts of organizationaldevelopment strategies and the theory of businessmodel. This is a basic interpretive qualitativeresearch, developed by means of a single case studyconducted through interviews and documentaryanalysis. This study enabled us to categorize thecompany business model as an open, unbundledand innovative model, which makes innovation adependent variable of this internal configurationof value creation and value capture. As a theoreticalcontribution, we highlight the convergence andcomplementarity of the “Business Model Canvas”tool and “Innovation Funnel,” used here, toanalyze the empirical case.
id FECAP-3_225299d715251f79e152466274e4d389
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1812
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model CanvasInnovación y modelo de negocio: un estudio de caso acerca de la integración del Embudo de Innovación y el Modelo CanvasInovação e Modelo de Negócio: um estudo de caso sobre a integração do Funil de Inovação e o Modelo CanvasInnovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas.Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas.Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas.Unlike the past, currently, thinking aboutinnovation refers to a reflection of value cocreationthrough strategic alliances, customerapproach and adoption of different businessmodels. Thus, this study analyzed and describedthe innovation process of company DSM,connecting it to concepts of organizationaldevelopment strategies and the theory of businessmodel. This is a basic interpretive qualitativeresearch, developed by means of a single case studyconducted through interviews and documentaryanalysis. This study enabled us to categorize thecompany business model as an open, unbundledand innovative model, which makes innovation adependent variable of this internal configurationof value creation and value capture. As a theoreticalcontribution, we highlight the convergence andcomplementarity of the “Business Model Canvas”tool and “Innovation Funnel,” used here, toanalyze the empirical case.A diferencia del pasado, pensar en innovaciónse refiere actualmente a una reflexión de la cocreaciónde valor a través de alianzas estratégicas,enfoque al cliente y la adopción de diferentesmodelos de negocio. Este estudio examina ydescribe el proceso de innovación de DSM,conectándolos a los conceptos de las estrategiasde desarrollo organizacional y de la teoría delmodelo de negocio. Se trata de una investigacióncualitativa interpretativa básica, desarrollada porun estudio de caso realizado a través de entrevistasy análisis documental. Este estudio permiteclasificar el modelo de negocio de la empresacomo una tipología abierta y desglosada, ademásde poner en relieve su función innovadora envarios epicentros, lo que hace que la innovaciónsea una variable dependiente de la configuracióninterna de la empresa. Como contribución teóricadestaca la convergencia y complementariedad deherramientas “Business Model Canvas” y “Embudode Innovación”, que utiliza este estudio paraanalizar el caso empírico.Diferentemente do passado, pensar em inovaçãoatualmente remete a uma reflexão de cocriaçãode valor por meio de alianças estratégicas, aproximaçãocom o cliente e adoção de modelos denegócios diferenciados. Dessa forma, analisou-se edescreveu-se, neste estudo, o processo de inovaçãoda empresa DSM, interligando-o aos conceitos deestratégias de desenvolvimento organizacional eà teoria de modelo de negócio. Trata-se de umapesquisa qualitativa interpretativa básica, desenvolvidapor meio de um estudo de caso único.Permitiu-se com este estudo categorizar o modelode negócio da empresa como uma tipologia abertae desagregada, além de evidenciar sua característicainovadora em múltiplos epicentros, o que fazda inovação uma variável dependente da configuraçãointerna da empresa. Como contribuiçãoteórica, evidencia-se a convergência e complementariedadeda ferramenta “Business Model Canvas”e o conceito “Funil de Inovação”, utilizados nesteestudo para analisar o caso empírico.FECAP2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/181210.7819/rbgn.v16i53.1812Review of Business Management; Vol. 16 No. 53 (2014); 616-637RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 16 Núm. 53 (2014); 616-637RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 16 n. 53 (2014); 616-6371983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_88https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_95Zandoval Bonazzi, Fábio LuizAri Zilber, Moisésinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-21T16:31:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1812Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:31:02Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
Innovación y modelo de negocio: un estudio de caso acerca de la integración del Embudo de Innovación y el Modelo Canvas
Inovação e Modelo de Negócio: um estudo de caso sobre a integração do Funil de Inovação e o Modelo Canvas
title Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
spellingShingle Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz
Innovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas.
Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas.
Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas.
title_short Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
title_full Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
title_fullStr Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
title_full_unstemmed Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
title_sort Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
author Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz
author_facet Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz
Ari Zilber, Moisés
author_role author
author2 Ari Zilber, Moisés
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz
Ari Zilber, Moisés
dc.subject.por.fl_str_mv Innovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas.
Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas.
Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas.
topic Innovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas.
Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas.
Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas.
description Unlike the past, currently, thinking aboutinnovation refers to a reflection of value cocreationthrough strategic alliances, customerapproach and adoption of different businessmodels. Thus, this study analyzed and describedthe innovation process of company DSM,connecting it to concepts of organizationaldevelopment strategies and the theory of businessmodel. This is a basic interpretive qualitativeresearch, developed by means of a single case studyconducted through interviews and documentaryanalysis. This study enabled us to categorize thecompany business model as an open, unbundledand innovative model, which makes innovation adependent variable of this internal configurationof value creation and value capture. As a theoreticalcontribution, we highlight the convergence andcomplementarity of the “Business Model Canvas”tool and “Innovation Funnel,” used here, toanalyze the empirical case.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812
10.7819/rbgn.v16i53.1812
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v16i53.1812
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_88
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_95
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 16 No. 53 (2014); 616-637
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 16 Núm. 53 (2014); 616-637
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 16 n. 53 (2014); 616-637
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942368841334784