Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812 |
Resumo: | Unlike the past, currently, thinking aboutinnovation refers to a reflection of value cocreationthrough strategic alliances, customerapproach and adoption of different businessmodels. Thus, this study analyzed and describedthe innovation process of company DSM,connecting it to concepts of organizationaldevelopment strategies and the theory of businessmodel. This is a basic interpretive qualitativeresearch, developed by means of a single case studyconducted through interviews and documentaryanalysis. This study enabled us to categorize thecompany business model as an open, unbundledand innovative model, which makes innovation adependent variable of this internal configurationof value creation and value capture. As a theoreticalcontribution, we highlight the convergence andcomplementarity of the “Business Model Canvas”tool and “Innovation Funnel,” used here, toanalyze the empirical case. |
id |
FECAP-3_225299d715251f79e152466274e4d389 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1812 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model CanvasInnovación y modelo de negocio: un estudio de caso acerca de la integración del Embudo de Innovación y el Modelo CanvasInovação e Modelo de Negócio: um estudo de caso sobre a integração do Funil de Inovação e o Modelo CanvasInnovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas.Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas.Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas.Unlike the past, currently, thinking aboutinnovation refers to a reflection of value cocreationthrough strategic alliances, customerapproach and adoption of different businessmodels. Thus, this study analyzed and describedthe innovation process of company DSM,connecting it to concepts of organizationaldevelopment strategies and the theory of businessmodel. This is a basic interpretive qualitativeresearch, developed by means of a single case studyconducted through interviews and documentaryanalysis. This study enabled us to categorize thecompany business model as an open, unbundledand innovative model, which makes innovation adependent variable of this internal configurationof value creation and value capture. As a theoreticalcontribution, we highlight the convergence andcomplementarity of the “Business Model Canvas”tool and “Innovation Funnel,” used here, toanalyze the empirical case.A diferencia del pasado, pensar en innovaciónse refiere actualmente a una reflexión de la cocreaciónde valor a través de alianzas estratégicas,enfoque al cliente y la adopción de diferentesmodelos de negocio. Este estudio examina ydescribe el proceso de innovación de DSM,conectándolos a los conceptos de las estrategiasde desarrollo organizacional y de la teoría delmodelo de negocio. Se trata de una investigacióncualitativa interpretativa básica, desarrollada porun estudio de caso realizado a través de entrevistasy análisis documental. Este estudio permiteclasificar el modelo de negocio de la empresacomo una tipología abierta y desglosada, ademásde poner en relieve su función innovadora envarios epicentros, lo que hace que la innovaciónsea una variable dependiente de la configuracióninterna de la empresa. Como contribución teóricadestaca la convergencia y complementariedad deherramientas “Business Model Canvas” y “Embudode Innovación”, que utiliza este estudio paraanalizar el caso empírico.Diferentemente do passado, pensar em inovaçãoatualmente remete a uma reflexão de cocriaçãode valor por meio de alianças estratégicas, aproximaçãocom o cliente e adoção de modelos denegócios diferenciados. Dessa forma, analisou-se edescreveu-se, neste estudo, o processo de inovaçãoda empresa DSM, interligando-o aos conceitos deestratégias de desenvolvimento organizacional eà teoria de modelo de negócio. Trata-se de umapesquisa qualitativa interpretativa básica, desenvolvidapor meio de um estudo de caso único.Permitiu-se com este estudo categorizar o modelode negócio da empresa como uma tipologia abertae desagregada, além de evidenciar sua característicainovadora em múltiplos epicentros, o que fazda inovação uma variável dependente da configuraçãointerna da empresa. Como contribuiçãoteórica, evidencia-se a convergência e complementariedadeda ferramenta “Business Model Canvas”e o conceito “Funil de Inovação”, utilizados nesteestudo para analisar o caso empírico.FECAP2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/181210.7819/rbgn.v16i53.1812Review of Business Management; Vol. 16 No. 53 (2014); 616-637RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 16 Núm. 53 (2014); 616-637RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 16 n. 53 (2014); 616-6371983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_88https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_95Zandoval Bonazzi, Fábio LuizAri Zilber, Moisésinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-21T16:31:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1812Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:31:02Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas Innovación y modelo de negocio: un estudio de caso acerca de la integración del Embudo de Innovación y el Modelo Canvas Inovação e Modelo de Negócio: um estudo de caso sobre a integração do Funil de Inovação e o Modelo Canvas |
title |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas |
spellingShingle |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz Innovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas. Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas. Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas. |
title_short |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas |
title_full |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas |
title_fullStr |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas |
title_full_unstemmed |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas |
title_sort |
Innovation and Business Model: a case study about integration of Innovation Funnel and Business Model Canvas |
author |
Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz |
author_facet |
Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz Ari Zilber, Moisés |
author_role |
author |
author2 |
Ari Zilber, Moisés |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zandoval Bonazzi, Fábio Luiz Ari Zilber, Moisés |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Innovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas. Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas. Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas. |
topic |
Innovation. Business model. Innovation funnel. Business model Canvas. Innovación. Modelo de negocio. Embudo de innovación. Modelo Canvas. Inovação. Modelo de negócio. Funil de inovação. Modelo Canvas. |
description |
Unlike the past, currently, thinking aboutinnovation refers to a reflection of value cocreationthrough strategic alliances, customerapproach and adoption of different businessmodels. Thus, this study analyzed and describedthe innovation process of company DSM,connecting it to concepts of organizationaldevelopment strategies and the theory of businessmodel. This is a basic interpretive qualitativeresearch, developed by means of a single case studyconducted through interviews and documentaryanalysis. This study enabled us to categorize thecompany business model as an open, unbundledand innovative model, which makes innovation adependent variable of this internal configurationof value creation and value capture. As a theoreticalcontribution, we highlight the convergence andcomplementarity of the “Business Model Canvas”tool and “Innovation Funnel,” used here, toanalyze the empirical case. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812 10.7819/rbgn.v16i53.1812 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v16i53.1812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_88 https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/1812/pdf_95 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 16 No. 53 (2014); 616-637 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 16 Núm. 53 (2014); 616-637 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 16 n. 53 (2014); 616-637 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942368841334784 |