Commitment to Work and its Relationship with Organizational Culture Mediated by Satisfaction
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3947 |
Resumo: | Purpose – The objective of this study is to analyze the mediating effectof satisfaction on the relationship between organizational culture andcommitment at work.Design/methodology/approach – This paper adopts a quantitative anddescriptive approach, applying an online questionnaire to employees ofa public development bank operating in the Northeast of Brazil. Theanalysis method involved the use of structural equations modeling.Findings – The main results indicate that job satisfaction plays animportant role in employee commitment, mediating the positiveinfluence of organizational culture on commitment to work in itsaffective, instrumental, and normative dimensions in adhocraticcultures, and on affective commitment in clan cultures. They alsoindicate that satisfaction is a direct predictor of organizationalcommitment in the same way it mediates the relationship betweenculture and commitment.Originality/value – This paper contributes to increasing the theoreticalknowledge about the relationships established between culture,satisfaction, and commitment. For the area of people management, thisknowledge can favor organizational performance, allowing managersto act more accurately in each of these constructs. |
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Commitment to Work and its Relationship with Organizational Culture Mediated by SatisfactionComprometimento no trabalho e sua relação com a cultura organizacional mediada pela satisfaçãoComprometimento no trabalho e sua relação com a cultura organizacional mediada pela satisfaçãocommitmentsatisfactionorganizational culturemediationComprometimentosatisfaçãocultura organizacionalmediaçãoComprometimentosatisfaçãocultura organizacionalmediaçãoPurpose – The objective of this study is to analyze the mediating effectof satisfaction on the relationship between organizational culture andcommitment at work.Design/methodology/approach – This paper adopts a quantitative anddescriptive approach, applying an online questionnaire to employees ofa public development bank operating in the Northeast of Brazil. Theanalysis method involved the use of structural equations modeling.Findings – The main results indicate that job satisfaction plays animportant role in employee commitment, mediating the positiveinfluence of organizational culture on commitment to work in itsaffective, instrumental, and normative dimensions in adhocraticcultures, and on affective commitment in clan cultures. They alsoindicate that satisfaction is a direct predictor of organizationalcommitment in the same way it mediates the relationship betweenculture and commitment.Originality/value – This paper contributes to increasing the theoreticalknowledge about the relationships established between culture,satisfaction, and commitment. For the area of people management, thisknowledge can favor organizational performance, allowing managersto act more accurately in each of these constructs.Objetivo – o objetivo deste trabalho é analisar o efeito da mediação da satisfação sobre a relação entre a cultura organizacional e o comprometimento no trabalho.Metodologia – Este trabalho adota uma abordagem quantitativa e descritiva com aplicação de questionário on-line a trabalhadores de um banco público de fomento com atuação no Nordeste do Brasil.O método de análise foi o uso de modelagem de equações estruturais.Resultados – Os principais resultados indicam que a satisfação no trabalho apresenta um papel importante no comprometimento, mediando a influência positiva da cultura organizacional no aumento do comprometimento no trabalho em suas dimensões afetiva, instrumental e normativa para a cultura adhocrática e do comprometimento afetivo para a cultura clã. Indicam também que a satisfação de forma direta é preditora do comprometimento organizacional da mesma forma que quando ela é mediadora entre cultura e comprometimento.Contribuição: Este trabalho contribui para ampliar o conhecimento teórico sobre as relações estabelecidas entre cultura, satisfação e comprometimento. Para a área de gestão de pessoas, esse conhecimento pode favorecer o desempenho organizacional, ao permitir aos gestores atuarem de modo mais preciso sobre cada um desses construtos.Objetivo – o objetivo deste trabalho é analisar o efeito da mediação da satisfação sobre a relação entre a cultura organizacional e o comprometimento no trabalho. Metodologia – Este trabalho adota uma abordagem quantitativa e descritiva com aplicação de questionário on-line a trabalhadores de um banco público de fomento com atuação no Nordeste do Brasil. O método de análise foi o uso de modelagem de equações estruturais. Resultados – Os principais resultados indicam que a satisfação no trabalho apresenta um papel importante no comprometimento, mediando a influência positiva da cultura organizacional no aumento do comprometimento no trabalho em suas dimensões afetiva, instrumental e normativa para a cultura adhocrática e do comprometimento afetivo para a cultura clã. Indicam também que a satisfação de forma direta é preditora do comprometimento organizacional da mesma forma que quando ela é mediadora entre cultura e comprometimento. Contribuição: Este trabalho contribui para ampliar o conhecimento teórico sobre as relações estabelecidas entre cultura, satisfação e comprometimento. Para a área de gestão de pessoas, esse conhecimento pode favorecer o desempenho organizacional, ao permitir aos gestores atuarem de modo mais preciso sobre cada um desses construtos.FECAP2018-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/394710.7819/rbgn.v20i3.3947Review of Business Management; Vol. 20 No. 3 (2018); 401-420RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 20 Núm. 3 (2018); 401-420RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 20 n. 3 (2018); 401-4201983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3947/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/3947/pdf_1Copyright (c) 2018 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lindomar PintoCastro, Miguel Angel RiveraDos-Santos, Marcos GilbertoNeto, Pedro José Lima2021-07-21T16:01:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3947Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2021-07-21T16:01:54Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
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