The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gastaud Maçada, Antonio Carlos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Brinkhues, Rafael Alfonso, Silva Freitas Jr., José Carlos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084
Resumo: Purpose – The aim of this study is to assess the influence of Information Management Capability (IMC) on Companies’ Sustainable Competitive Advantage (SCA) based on the qualitative approach.   Design/methodology/approach – This study presents results of a multiple-case study carried out in three leading companies in their sector in Brazil (a credit union, a fashion retailer, and a furniture manufacturer).    Findings –The results point towards a series of connections between Information System capacities (information management and integration) and organizational capacities (flexibility, reconfigurations, and agility), which were observed through content analysis applied to the inter-occurrence of intermediate categories of these capacities.    Originality/value – The strategic impact of information technology resources and capacities remains a source of controversy in the literature. This study contributes to the literature on Information Systems Management and Sustainable Competitive Advantage (SCA). These are influenced by resources and abilities related to information rather than just technological resources. 
id FECAP-3_6eb28d2c79518901d453180ebcf491cb
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/4084
network_acronym_str FECAP-3
network_name_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository_id_str
spelling The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading CompaniesA influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiroA influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiroInformation Management CapabilityOrganizational CapabilitiesDynamic CapabilitiesSustainable Competitive Advantages.Capacidade de gerenciamento de informaçõescapacidades organizacionaiscapacidades dinâmicasvantagens competitivas sustentáveis.Capacidade de gerenciamento de informaçõescapacidades organizacionaiscapacidades dinâmicasvantagens competitivas sustentáveis.Purpose – The aim of this study is to assess the influence of Information Management Capability (IMC) on Companies’ Sustainable Competitive Advantage (SCA) based on the qualitative approach.   Design/methodology/approach – This study presents results of a multiple-case study carried out in three leading companies in their sector in Brazil (a credit union, a fashion retailer, and a furniture manufacturer).    Findings –The results point towards a series of connections between Information System capacities (information management and integration) and organizational capacities (flexibility, reconfigurations, and agility), which were observed through content analysis applied to the inter-occurrence of intermediate categories of these capacities.    Originality/value – The strategic impact of information technology resources and capacities remains a source of controversy in the literature. This study contributes to the literature on Information Systems Management and Sustainable Competitive Advantage (SCA). These are influenced by resources and abilities related to information rather than just technological resources. Objetivo – O objetivo do presente estudo é avaliar a influência da capacidade degerenciamento de informações na vantagem competitiva sustentável das empresas,com base na abordagem qualitativa.Metodologia – Este estudo apresenta os resultados de um estudo de casosmúltiplos realizado em três empresas líderes em seu respectivo setor no Brasil(uma cooperativa de crédito, uma varejista de moda e uma fabricante de móveis).Resultados – Os resultados apontam para uma série de conexões entre essascapacidades do sistema de informação (gerenciamento e integração de informações)e as capacidades organizacionais (flexibilidade, reconfigurações e agilidade), queforam observadas por meio da análise de conteúdo aplicada à intercorrência dascategorias intermediárias dessas capacidades.Contribuições – O impacto estratégico dos recursos e capacidades da tecnologiada informação continua sendo uma fonte de controvérsia na literatura. O presenteestudo contribui com a literatura sobre gerenciamento de sistemas de informaçãopor vantagem competitiva sustentável. É influenciado por recursos e habilidadesrelacionadas à informação, e não apenas a recursos tecnológicos.Objetivo – O objetivo do presente estudo é avaliar a influência da capacidade degerenciamento de informações na vantagem competitiva sustentável das empresas,com base na abordagem qualitativa.Metodologia – Este estudo apresenta os resultados de um estudo de casosmúltiplos realizado em três empresas líderes em seu respectivo setor no Brasil(uma cooperativa de crédito, uma varejista de moda e uma fabricante de móveis).Resultados – Os resultados apontam para uma série de conexões entre essascapacidades do sistema de informação (gerenciamento e integração de informações)e as capacidades organizacionais (flexibilidade, reconfigurações e agilidade), queforam observadas por meio da análise de conteúdo aplicada à intercorrência dascategorias intermediárias dessas capacidades.Contribuições – O impacto estratégico dos recursos e capacidades da tecnologiada informação continua sendo uma fonte de controvérsia na literatura. O presenteestudo contribui com a literatura sobre gerenciamento de sistemas de informaçãopor vantagem competitiva sustentável. É influenciado por recursos e habilidadesrelacionadas à informação, e não apenas a recursos tecnológicos.FECAP2020-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/408410.7819/rbgn.v22i4.4084Review of Business Management; Vol. 22 No. 4 (2020); 876-899RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 22 Núm. 4 (2020); 876-899RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 22 n. 4 (2020); 876-8991983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdf_1Copyright (c) 2020 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessGastaud Maçada, Antonio CarlosBrinkhues, Rafael AlfonsoSilva Freitas Jr., José Carlos da2022-06-23T13:26:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4084Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2022-06-23T13:26:15Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
dc.title.none.fl_str_mv The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
A influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiro
A influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiro
title The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
spellingShingle The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
Gastaud Maçada, Antonio Carlos
Information Management Capability
Organizational Capabilities
Dynamic Capabilities
Sustainable Competitive Advantages.
Capacidade de gerenciamento de informações
capacidades organizacionais
capacidades dinâmicas
vantagens competitivas sustentáveis.
Capacidade de gerenciamento de informações
capacidades organizacionais
capacidades dinâmicas
vantagens competitivas sustentáveis.
title_short The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
title_full The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
title_fullStr The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
title_full_unstemmed The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
title_sort The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
author Gastaud Maçada, Antonio Carlos
author_facet Gastaud Maçada, Antonio Carlos
Brinkhues, Rafael Alfonso
Silva Freitas Jr., José Carlos da
author_role author
author2 Brinkhues, Rafael Alfonso
Silva Freitas Jr., José Carlos da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gastaud Maçada, Antonio Carlos
Brinkhues, Rafael Alfonso
Silva Freitas Jr., José Carlos da
dc.subject.por.fl_str_mv Information Management Capability
Organizational Capabilities
Dynamic Capabilities
Sustainable Competitive Advantages.
Capacidade de gerenciamento de informações
capacidades organizacionais
capacidades dinâmicas
vantagens competitivas sustentáveis.
Capacidade de gerenciamento de informações
capacidades organizacionais
capacidades dinâmicas
vantagens competitivas sustentáveis.
topic Information Management Capability
Organizational Capabilities
Dynamic Capabilities
Sustainable Competitive Advantages.
Capacidade de gerenciamento de informações
capacidades organizacionais
capacidades dinâmicas
vantagens competitivas sustentáveis.
Capacidade de gerenciamento de informações
capacidades organizacionais
capacidades dinâmicas
vantagens competitivas sustentáveis.
description Purpose – The aim of this study is to assess the influence of Information Management Capability (IMC) on Companies’ Sustainable Competitive Advantage (SCA) based on the qualitative approach.   Design/methodology/approach – This study presents results of a multiple-case study carried out in three leading companies in their sector in Brazil (a credit union, a fashion retailer, and a furniture manufacturer).    Findings –The results point towards a series of connections between Information System capacities (information management and integration) and organizational capacities (flexibility, reconfigurations, and agility), which were observed through content analysis applied to the inter-occurrence of intermediate categories of these capacities.    Originality/value – The strategic impact of information technology resources and capacities remains a source of controversy in the literature. This study contributes to the literature on Information Systems Management and Sustainable Competitive Advantage (SCA). These are influenced by resources and abilities related to information rather than just technological resources. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084
10.7819/rbgn.v22i4.4084
url https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084
identifier_str_mv 10.7819/rbgn.v22i4.4084
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdf
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Review of Business Management
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Review of Business Management
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FECAP
publisher.none.fl_str_mv FECAP
dc.source.none.fl_str_mv Review of Business Management; Vol. 22 No. 4 (2020); 876-899
RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 22 Núm. 4 (2020); 876-899
RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 22 n. 4 (2020); 876-899
1983-0807
1806-4892
reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron:FECAP
instname_str Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
instacron_str FECAP
institution FECAP
reponame_str Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
collection Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)
repository.mail.fl_str_mv ||jmauricio@fecap.br
_version_ 1798942370383790080