The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
Texto Completo: | https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084 |
Resumo: | Purpose – The aim of this study is to assess the influence of Information Management Capability (IMC) on Companies’ Sustainable Competitive Advantage (SCA) based on the qualitative approach. Design/methodology/approach – This study presents results of a multiple-case study carried out in three leading companies in their sector in Brazil (a credit union, a fashion retailer, and a furniture manufacturer). Findings –The results point towards a series of connections between Information System capacities (information management and integration) and organizational capacities (flexibility, reconfigurations, and agility), which were observed through content analysis applied to the inter-occurrence of intermediate categories of these capacities. Originality/value – The strategic impact of information technology resources and capacities remains a source of controversy in the literature. This study contributes to the literature on Information Systems Management and Sustainable Competitive Advantage (SCA). These are influenced by resources and abilities related to information rather than just technological resources. |
id |
FECAP-3_6eb28d2c79518901d453180ebcf491cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/4084 |
network_acronym_str |
FECAP-3 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading CompaniesA influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiroA influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiroInformation Management CapabilityOrganizational CapabilitiesDynamic CapabilitiesSustainable Competitive Advantages.Capacidade de gerenciamento de informaçõescapacidades organizacionaiscapacidades dinâmicasvantagens competitivas sustentáveis.Capacidade de gerenciamento de informaçõescapacidades organizacionaiscapacidades dinâmicasvantagens competitivas sustentáveis.Purpose – The aim of this study is to assess the influence of Information Management Capability (IMC) on Companies’ Sustainable Competitive Advantage (SCA) based on the qualitative approach. Design/methodology/approach – This study presents results of a multiple-case study carried out in three leading companies in their sector in Brazil (a credit union, a fashion retailer, and a furniture manufacturer). Findings –The results point towards a series of connections between Information System capacities (information management and integration) and organizational capacities (flexibility, reconfigurations, and agility), which were observed through content analysis applied to the inter-occurrence of intermediate categories of these capacities. Originality/value – The strategic impact of information technology resources and capacities remains a source of controversy in the literature. This study contributes to the literature on Information Systems Management and Sustainable Competitive Advantage (SCA). These are influenced by resources and abilities related to information rather than just technological resources. Objetivo – O objetivo do presente estudo é avaliar a influência da capacidade degerenciamento de informações na vantagem competitiva sustentável das empresas,com base na abordagem qualitativa.Metodologia – Este estudo apresenta os resultados de um estudo de casosmúltiplos realizado em três empresas líderes em seu respectivo setor no Brasil(uma cooperativa de crédito, uma varejista de moda e uma fabricante de móveis).Resultados – Os resultados apontam para uma série de conexões entre essascapacidades do sistema de informação (gerenciamento e integração de informações)e as capacidades organizacionais (flexibilidade, reconfigurações e agilidade), queforam observadas por meio da análise de conteúdo aplicada à intercorrência dascategorias intermediárias dessas capacidades.Contribuições – O impacto estratégico dos recursos e capacidades da tecnologiada informação continua sendo uma fonte de controvérsia na literatura. O presenteestudo contribui com a literatura sobre gerenciamento de sistemas de informaçãopor vantagem competitiva sustentável. É influenciado por recursos e habilidadesrelacionadas à informação, e não apenas a recursos tecnológicos.Objetivo – O objetivo do presente estudo é avaliar a influência da capacidade degerenciamento de informações na vantagem competitiva sustentável das empresas,com base na abordagem qualitativa.Metodologia – Este estudo apresenta os resultados de um estudo de casosmúltiplos realizado em três empresas líderes em seu respectivo setor no Brasil(uma cooperativa de crédito, uma varejista de moda e uma fabricante de móveis).Resultados – Os resultados apontam para uma série de conexões entre essascapacidades do sistema de informação (gerenciamento e integração de informações)e as capacidades organizacionais (flexibilidade, reconfigurações e agilidade), queforam observadas por meio da análise de conteúdo aplicada à intercorrência dascategorias intermediárias dessas capacidades.Contribuições – O impacto estratégico dos recursos e capacidades da tecnologiada informação continua sendo uma fonte de controvérsia na literatura. O presenteestudo contribui com a literatura sobre gerenciamento de sistemas de informaçãopor vantagem competitiva sustentável. É influenciado por recursos e habilidadesrelacionadas à informação, e não apenas a recursos tecnológicos.FECAP2020-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/408410.7819/rbgn.v22i4.4084Review of Business Management; Vol. 22 No. 4 (2020); 876-899RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 22 Núm. 4 (2020); 876-899RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 22 n. 4 (2020); 876-8991983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPengporhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdf_1Copyright (c) 2020 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessGastaud Maçada, Antonio CarlosBrinkhues, Rafael AlfonsoSilva Freitas Jr., José Carlos da2022-06-23T13:26:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4084Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2022-06-23T13:26:15Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies A influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiro A influência da capacidade de gerenciamento de informações nas vantagens sustentáveis das empresas: um estudo de casos múltiplos com empresas líderes do mercado brasileiro |
title |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies |
spellingShingle |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies Gastaud Maçada, Antonio Carlos Information Management Capability Organizational Capabilities Dynamic Capabilities Sustainable Competitive Advantages. Capacidade de gerenciamento de informações capacidades organizacionais capacidades dinâmicas vantagens competitivas sustentáveis. Capacidade de gerenciamento de informações capacidades organizacionais capacidades dinâmicas vantagens competitivas sustentáveis. |
title_short |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies |
title_full |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies |
title_fullStr |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies |
title_full_unstemmed |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies |
title_sort |
The influence of Information Management Capability on Companies’ Sustainable Competitive Advantage: A Multiple-Case Study of Brazilian Market-Leading Companies |
author |
Gastaud Maçada, Antonio Carlos |
author_facet |
Gastaud Maçada, Antonio Carlos Brinkhues, Rafael Alfonso Silva Freitas Jr., José Carlos da |
author_role |
author |
author2 |
Brinkhues, Rafael Alfonso Silva Freitas Jr., José Carlos da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gastaud Maçada, Antonio Carlos Brinkhues, Rafael Alfonso Silva Freitas Jr., José Carlos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Management Capability Organizational Capabilities Dynamic Capabilities Sustainable Competitive Advantages. Capacidade de gerenciamento de informações capacidades organizacionais capacidades dinâmicas vantagens competitivas sustentáveis. Capacidade de gerenciamento de informações capacidades organizacionais capacidades dinâmicas vantagens competitivas sustentáveis. |
topic |
Information Management Capability Organizational Capabilities Dynamic Capabilities Sustainable Competitive Advantages. Capacidade de gerenciamento de informações capacidades organizacionais capacidades dinâmicas vantagens competitivas sustentáveis. Capacidade de gerenciamento de informações capacidades organizacionais capacidades dinâmicas vantagens competitivas sustentáveis. |
description |
Purpose – The aim of this study is to assess the influence of Information Management Capability (IMC) on Companies’ Sustainable Competitive Advantage (SCA) based on the qualitative approach. Design/methodology/approach – This study presents results of a multiple-case study carried out in three leading companies in their sector in Brazil (a credit union, a fashion retailer, and a furniture manufacturer). Findings –The results point towards a series of connections between Information System capacities (information management and integration) and organizational capacities (flexibility, reconfigurations, and agility), which were observed through content analysis applied to the inter-occurrence of intermediate categories of these capacities. Originality/value – The strategic impact of information technology resources and capacities remains a source of controversy in the literature. This study contributes to the literature on Information Systems Management and Sustainable Competitive Advantage (SCA). These are influenced by resources and abilities related to information rather than just technological resources. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084 10.7819/rbgn.v22i4.4084 |
url |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084 |
identifier_str_mv |
10.7819/rbgn.v22i4.4084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdf https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/4084/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Review of Business Management info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Review of Business Management |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
publisher.none.fl_str_mv |
FECAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Review of Business Management; Vol. 22 No. 4 (2020); 876-899 RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 22 Núm. 4 (2020); 876-899 RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 22 n. 4 (2020); 876-899 1983-0807 1806-4892 reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) instacron:FECAP |
instname_str |
Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
instacron_str |
FECAP |
institution |
FECAP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||jmauricio@fecap.br |
_version_ |
1798942370383790080 |