From Archive to montage: an analysis of the production and uses of public and domestic images from the years of the military dictatorship in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Patricia
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/88684
Resumo: This article reflects on the relations between the initiative of constituting a personal archive with images and public and private documents, the possibilities of reassembling this material and the ways of confronting the silencing policies of the Brazilian post-military dictatorship period with documentary cinema. In this process, letters and domestic images are used as sources for female narratives historically made invisible. We proposeto analyze the context of production, uses, and meanings that are given to public and domestic images in Fico te devendo uma carta sobre o Brasil, discussing the history of these archival images, analyzing how they gain the public space and how they contribute to the constitution of a collective memory. Another interest is to understand an opposite movement: how and when public images gain a memorialistic, familiar, and affective character.
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spelling From Archive to montage: an analysis of the production and uses of public and domestic images from the years of the military dictatorship in BrazilDel archivo al montaje: un análisis de la producción y los usos de imágenes públicas y domésticas de los años de la dictadura militar en BrasilDo Arquivo à montagem: uma análise da produção e usos de imagens públicas e domésticas dos anos da ditadura militar no BrasilThis article reflects on the relations between the initiative of constituting a personal archive with images and public and private documents, the possibilities of reassembling this material and the ways of confronting the silencing policies of the Brazilian post-military dictatorship period with documentary cinema. In this process, letters and domestic images are used as sources for female narratives historically made invisible. We proposeto analyze the context of production, uses, and meanings that are given to public and domestic images in Fico te devendo uma carta sobre o Brasil, discussing the history of these archival images, analyzing how they gain the public space and how they contribute to the constitution of a collective memory. Another interest is to understand an opposite movement: how and when public images gain a memorialistic, familiar, and affective character.Este artículo reflexiona sobre las relaciones entre la iniciativa de constituir un archivo particular con imágenes y documentos público-privados, las posibilidades de remontar ese material y las formas de enfrentar las políticas silenciadoras del período pos dictadura militar brasileña desde el cine documental. En este proceso, las cartas y las imágenes particulares se utilizan como fuentes de narrativas femeninas históricamente invisibilizadas. Se propone analizar el contexto de producción, usos y significados que ganan imágenes públicas y particulares en Fico te devendo uma carta sobre o Brasil, discutiendo la historia de estas imágenes de archivo, analizandocómo ganan espacio público y de qué forma contribuyen a la constitución de una memoria colectiva. Además, se busca comprender un movimiento contrario: cómo y cuándo las imágenes públicas adquieren un carácter memorial, familiar y afectivo.Este artigo reflete sobre as relações entre a iniciativa de constituir um arquivo pessoal com imagens edocumentos públicos e privados, as possibilidades de remontar esse material e as maneiras de enfrentar aspolíticas de silenciamento do período pós-Ditadura Militar brasileira a partir do cinema documentário. Nesse processo, cartas e imagens domésticas são usadas como fontes para narrativas femininas historicamente invisibilizadas. Propomos analisar o contexto de produção, usos e sentidos que ganham imagens públicas e domésticas em Fico te devendo uma carta sobre o Brasil, discorrendo sobre a história dessas imagens de arquivo, analisando como elas ganham o espaço público e de que forma contribuem para a constituição de uma memória coletiva. Outro interesse é compreender um movimento contrário: como e quando imagens públicas ganham um caráter memorialístico, familiar e afetivo.Editora FGV2023-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/88684Revista Estudos Históricos; Vol. 36 No. 79 (2023): Arquivos Pessoais: debates contemporâneos; 316-335Revista Estudos Históricos; v. 36 n. 79 (2023): Arquivos Pessoais: debates contemporâneos; 316-3352178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/88684/83887http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Patricia2023-05-22T17:40:32Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/88684Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:22.335145Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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