News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferla, Luis Antonio Coelho
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Luís Filipe Silvério, Feitler, Bruno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912
Resumo: Drawing on the vagueness of what digital humanities are, and the view that sharing concrete experiences enriches that debate, the article offers an account of initiatives undertaken within the History Department of the Federal University of São Paulo (Unifesp). To give greater diversity to the material presented, projects were chosen from a research group and an undergraduate course. With centers of gravity in research and teaching, the projects analyzed propose greater recognition of the student’s role in digital humanities. The analysis also reinforces the paradox that digital humanities projects are institutionally undervalued, while facilitating the collaboration and the free circulation of knowledge.
id FGV-10_d7b35d3caa68348a1adbfda34c91fc6a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79912
network_acronym_str FGV-10
network_name_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo areaNoticias en el front: experiencias con humanidades digitales en un curso de historia en las afueras de la gran São PauloNovidades no front: experiências com humanidades digitais em um curso de história na periferia da Grande São Paulohistorical GISDigital platformsOpen scienceHistory of São PauloWikipediaModern history.GIS históricoPlataformas digitalesCiencia abiertaHistoria de São PauloWikipediaHistoria moderna.SIG históricoPlataformas digitaisCiência abertaHistória de São PauloWikipédiaHistória moderna.Drawing on the vagueness of what digital humanities are, and the view that sharing concrete experiences enriches that debate, the article offers an account of initiatives undertaken within the History Department of the Federal University of São Paulo (Unifesp). To give greater diversity to the material presented, projects were chosen from a research group and an undergraduate course. With centers of gravity in research and teaching, the projects analyzed propose greater recognition of the student’s role in digital humanities. The analysis also reinforces the paradox that digital humanities projects are institutionally undervalued, while facilitating the collaboration and the free circulation of knowledge.Basándose en la vaguedad de las humanidades digitales y la visión de que compartir experiencias concretas puede enriquecer esa discusión, el artículo ofrece una reseña de las iniciativas emprendidas en el Departamento de Historia de la Universidad Federal de São Paulo (Unifesp). Para dar mayor diversidad al material presentado, se seleccionaron proyectos de un grupo de investigación y una disciplina de pregrado. Con los centros de gravedad en la investigación y la enseñanza, los proyectos analizados proponen un mayor reconocimiento del papel del estudiante en las humanidades digitales. El análisis refuerza la paradoja de que el trabajo en las humanidades digitales está subvaluado institucionalmente, al tiempo que facilita la colaboración y la libre circulación de conocimientoA partir das indefinições do que sejam as humanidades digitais e da concepção de que o compartilhamento de experiências concretas pode enriquecer essa discussão, são apresentadas iniciativas levadas a cabo no Departamento de História da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Para dar maior diversidade ao material apresentado, foram escolhidos projetos de um grupo de pesquisas e de uma disciplina de graduação. Assim, com centros de gravidade na pesquisa e na docência, os projetos analisados propõem um maior reconhecimento do papel do graduando nas humanidades digitais. Da análise sai reforçado o paradoxo de que os trabalhos em humanidades digitais são institucionalmente subvalorizados, ao mesmo tempo que facilitam a colaboração e a livre circulação do conhecimentoEditora FGV2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-132Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-1322178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912/77433Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerla, Luis Antonio CoelhoLima, Luís Filipe SilvérioFeitler, Bruno2020-03-30T17:58:05Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79912Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:14.059114Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
Noticias en el front: experiencias con humanidades digitales en un curso de historia en las afueras de la gran São Paulo
Novidades no front: experiências com humanidades digitais em um curso de história na periferia da Grande São Paulo
title News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
spellingShingle News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
Ferla, Luis Antonio Coelho
historical GIS
Digital platforms
Open science
History of São Paulo
Wikipedia
Modern history.
GIS histórico
Plataformas digitales
Ciencia abierta
Historia de São Paulo
Wikipedia
Historia moderna.
SIG histórico
Plataformas digitais
Ciência aberta
História de São Paulo
Wikipédia
História moderna.
title_short News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
title_full News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
title_fullStr News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
title_full_unstemmed News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
title_sort News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
author Ferla, Luis Antonio Coelho
author_facet Ferla, Luis Antonio Coelho
Lima, Luís Filipe Silvério
Feitler, Bruno
author_role author
author2 Lima, Luís Filipe Silvério
Feitler, Bruno
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferla, Luis Antonio Coelho
Lima, Luís Filipe Silvério
Feitler, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv historical GIS
Digital platforms
Open science
History of São Paulo
Wikipedia
Modern history.
GIS histórico
Plataformas digitales
Ciencia abierta
Historia de São Paulo
Wikipedia
Historia moderna.
SIG histórico
Plataformas digitais
Ciência aberta
História de São Paulo
Wikipédia
História moderna.
topic historical GIS
Digital platforms
Open science
History of São Paulo
Wikipedia
Modern history.
GIS histórico
Plataformas digitales
Ciencia abierta
Historia de São Paulo
Wikipedia
Historia moderna.
SIG histórico
Plataformas digitais
Ciência aberta
História de São Paulo
Wikipédia
História moderna.
description Drawing on the vagueness of what digital humanities are, and the view that sharing concrete experiences enriches that debate, the article offers an account of initiatives undertaken within the History Department of the Federal University of São Paulo (Unifesp). To give greater diversity to the material presented, projects were chosen from a research group and an undergraduate course. With centers of gravity in research and teaching, the projects analyzed propose greater recognition of the student’s role in digital humanities. The analysis also reinforces the paradox that digital humanities projects are institutionally undervalued, while facilitating the collaboration and the free circulation of knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912
url https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912/77433
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-132
Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-132
2178-1494
0103-2186
reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
collection Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br
_version_ 1798942528210206720