News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912 |
Resumo: | Drawing on the vagueness of what digital humanities are, and the view that sharing concrete experiences enriches that debate, the article offers an account of initiatives undertaken within the History Department of the Federal University of São Paulo (Unifesp). To give greater diversity to the material presented, projects were chosen from a research group and an undergraduate course. With centers of gravity in research and teaching, the projects analyzed propose greater recognition of the student’s role in digital humanities. The analysis also reinforces the paradox that digital humanities projects are institutionally undervalued, while facilitating the collaboration and the free circulation of knowledge. |
id |
FGV-10_d7b35d3caa68348a1adbfda34c91fc6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79912 |
network_acronym_str |
FGV-10 |
network_name_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo areaNoticias en el front: experiencias con humanidades digitales en un curso de historia en las afueras de la gran São PauloNovidades no front: experiências com humanidades digitais em um curso de história na periferia da Grande São Paulohistorical GISDigital platformsOpen scienceHistory of São PauloWikipediaModern history.GIS históricoPlataformas digitalesCiencia abiertaHistoria de São PauloWikipediaHistoria moderna.SIG históricoPlataformas digitaisCiência abertaHistória de São PauloWikipédiaHistória moderna.Drawing on the vagueness of what digital humanities are, and the view that sharing concrete experiences enriches that debate, the article offers an account of initiatives undertaken within the History Department of the Federal University of São Paulo (Unifesp). To give greater diversity to the material presented, projects were chosen from a research group and an undergraduate course. With centers of gravity in research and teaching, the projects analyzed propose greater recognition of the student’s role in digital humanities. The analysis also reinforces the paradox that digital humanities projects are institutionally undervalued, while facilitating the collaboration and the free circulation of knowledge.Basándose en la vaguedad de las humanidades digitales y la visión de que compartir experiencias concretas puede enriquecer esa discusión, el artículo ofrece una reseña de las iniciativas emprendidas en el Departamento de Historia de la Universidad Federal de São Paulo (Unifesp). Para dar mayor diversidad al material presentado, se seleccionaron proyectos de un grupo de investigación y una disciplina de pregrado. Con los centros de gravedad en la investigación y la enseñanza, los proyectos analizados proponen un mayor reconocimiento del papel del estudiante en las humanidades digitales. El análisis refuerza la paradoja de que el trabajo en las humanidades digitales está subvaluado institucionalmente, al tiempo que facilita la colaboración y la libre circulación de conocimientoA partir das indefinições do que sejam as humanidades digitais e da concepção de que o compartilhamento de experiências concretas pode enriquecer essa discussão, são apresentadas iniciativas levadas a cabo no Departamento de História da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Para dar maior diversidade ao material apresentado, foram escolhidos projetos de um grupo de pesquisas e de uma disciplina de graduação. Assim, com centros de gravidade na pesquisa e na docência, os projetos analisados propõem um maior reconhecimento do papel do graduando nas humanidades digitais. Da análise sai reforçado o paradoxo de que os trabalhos em humanidades digitais são institucionalmente subvalorizados, ao mesmo tempo que facilitam a colaboração e a livre circulação do conhecimentoEditora FGV2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-132Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-1322178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912/77433Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerla, Luis Antonio CoelhoLima, Luís Filipe SilvérioFeitler, Bruno2020-03-30T17:58:05Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/79912Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:14.059114Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area Noticias en el front: experiencias con humanidades digitales en un curso de historia en las afueras de la gran São Paulo Novidades no front: experiências com humanidades digitais em um curso de história na periferia da Grande São Paulo |
title |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area |
spellingShingle |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area Ferla, Luis Antonio Coelho historical GIS Digital platforms Open science History of São Paulo Wikipedia Modern history. GIS histórico Plataformas digitales Ciencia abierta Historia de São Paulo Wikipedia Historia moderna. SIG histórico Plataformas digitais Ciência aberta História de São Paulo Wikipédia História moderna. |
title_short |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area |
title_full |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area |
title_fullStr |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area |
title_full_unstemmed |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area |
title_sort |
News on the front: experiences with digital humanities in a History course in the suburbs of the great São Paulo area |
author |
Ferla, Luis Antonio Coelho |
author_facet |
Ferla, Luis Antonio Coelho Lima, Luís Filipe Silvério Feitler, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Luís Filipe Silvério Feitler, Bruno |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferla, Luis Antonio Coelho Lima, Luís Filipe Silvério Feitler, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
historical GIS Digital platforms Open science History of São Paulo Wikipedia Modern history. GIS histórico Plataformas digitales Ciencia abierta Historia de São Paulo Wikipedia Historia moderna. SIG histórico Plataformas digitais Ciência aberta História de São Paulo Wikipédia História moderna. |
topic |
historical GIS Digital platforms Open science History of São Paulo Wikipedia Modern history. GIS histórico Plataformas digitales Ciencia abierta Historia de São Paulo Wikipedia Historia moderna. SIG histórico Plataformas digitais Ciência aberta História de São Paulo Wikipédia História moderna. |
description |
Drawing on the vagueness of what digital humanities are, and the view that sharing concrete experiences enriches that debate, the article offers an account of initiatives undertaken within the History Department of the Federal University of São Paulo (Unifesp). To give greater diversity to the material presented, projects were chosen from a research group and an undergraduate course. With centers of gravity in research and teaching, the projects analyzed propose greater recognition of the student’s role in digital humanities. The analysis also reinforces the paradox that digital humanities projects are institutionally undervalued, while facilitating the collaboration and the free circulation of knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912 |
url |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/79912/77433 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Estudos Históricos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Históricos; Vol. 33 No. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-132 Revista Estudos Históricos; v. 33 n. 69 (2020): Humanidades Digitais; 111-132 2178-1494 0103-2186 reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
collection |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br |
_version_ |
1798942528210206720 |