The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762 |
Resumo: | The capture and processing of moving images from color negatives in Brazil is significantly developed in the late 1960s. At the time, modern Brazilian cinema witnessed a clash between cinemanovistas and experimental filmmakers. The confrontation takes on a peculiar contour regarding the use of color. This work intends to discuss some dimensions of this debate, based on a body of films and directors able to externalize a proposal aligned with tropicalist art. It is concluded that color may represent a complex agenda linked to the idea of industrialization. |
id |
FGV-10_fb84711629b5b9122c14d30d70b356b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/86762 |
network_acronym_str |
FGV-10 |
network_name_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspectsEl proceso de color en el cine brasileño moderno: aspectos técnicos y estéticosO processo da cor no cinema brasileiro moderno: aspectos técnicos e estéticos colorBrazilian modern cinematropicaliaindustrialisationcolorcine moderno brasileñoarte tropicalistaindustrialización.corcinema brasileiro modernoarte tropicalistaindustrializaçãoThe capture and processing of moving images from color negatives in Brazil is significantly developed in the late 1960s. At the time, modern Brazilian cinema witnessed a clash between cinemanovistas and experimental filmmakers. The confrontation takes on a peculiar contour regarding the use of color. This work intends to discuss some dimensions of this debate, based on a body of films and directors able to externalize a proposal aligned with tropicalist art. It is concluded that color may represent a complex agenda linked to the idea of industrialization.La captura y el procesamiento de imágenes en movimiento a partir de negativos en color en Brasil se desarrollaron significativamente a fines de la década de 1960. En ese momento, el cine brasileño moderno fue testigo de un choque entre cinenovistas y directores vinculados a la experimentación. El enfrentamiento adquiere un carácter peculiar con el uso del color. Este trabajo pretende discutir las dimensiones de este debate a partir de un cuerpo de películas y directores capaces de exteriorizar una propuesta alineada con el arte tropicalista. Se concluye que el color puede representar una agenda compleja ligada a la idea de industrialización.A captação e processamento de imagens em movimento a partir de negativos coloridos no Brasil se desenvolve de forma expressiva no final dos anos 1960. Na ocasião, o cinema brasileiro moderno assiste a um embate entre cinemanovistas e diretores associados ao experimental. O confronto ganha um contorno peculiar no que diz respeito ao emprego da cor. Este trabalho pretende discutir algumas dimensões deste debate, tomando como base um corpo de filmes e cineastas aptos a externalizar uma proposta alinhada à arte tropicalista. Conclui-se que a cor poderá representar uma pauta complexa atrelada à ideia de industrialização.Editora FGV2023-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762Revista Estudos Históricos; Vol. 36 No. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-133Revista Estudos Históricos; v. 36 n. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-1332178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762/83482http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEsteves, Leonardo2023-02-07T13:58:51Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/86762Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:21.547873Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects El proceso de color en el cine brasileño moderno: aspectos técnicos y estéticos O processo da cor no cinema brasileiro moderno: aspectos técnicos e estéticos |
title |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects |
spellingShingle |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects Esteves, Leonardo color Brazilian modern cinema tropicalia industrialisation color cine moderno brasileño arte tropicalista industrialización. cor cinema brasileiro moderno arte tropicalista industrialização |
title_short |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects |
title_full |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects |
title_fullStr |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects |
title_full_unstemmed |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects |
title_sort |
The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects |
author |
Esteves, Leonardo |
author_facet |
Esteves, Leonardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Esteves, Leonardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
color Brazilian modern cinema tropicalia industrialisation color cine moderno brasileño arte tropicalista industrialización. cor cinema brasileiro moderno arte tropicalista industrialização |
topic |
color Brazilian modern cinema tropicalia industrialisation color cine moderno brasileño arte tropicalista industrialización. cor cinema brasileiro moderno arte tropicalista industrialização |
description |
The capture and processing of moving images from color negatives in Brazil is significantly developed in the late 1960s. At the time, modern Brazilian cinema witnessed a clash between cinemanovistas and experimental filmmakers. The confrontation takes on a peculiar contour regarding the use of color. This work intends to discuss some dimensions of this debate, based on a body of films and directors able to externalize a proposal aligned with tropicalist art. It is concluded that color may represent a complex agenda linked to the idea of industrialization. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762 |
url |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762/83482 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora FGV |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Históricos; Vol. 36 No. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-133 Revista Estudos Históricos; v. 36 n. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-133 2178-1494 0103-2186 reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
collection |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br |
_version_ |
1798942528832012288 |