The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esteves, Leonardo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762
Resumo: The capture and processing of moving images from color negatives in Brazil is significantly developed in the late 1960s. At the time, modern Brazilian cinema witnessed a clash between cinemanovistas and experimental filmmakers. The confrontation takes on a peculiar contour regarding the use of color. This work intends to discuss some dimensions of this debate, based on a body of films and directors able to externalize a proposal aligned with tropicalist art. It is concluded that color may represent a complex agenda linked to the idea of industrialization.
id FGV-10_fb84711629b5b9122c14d30d70b356b4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/86762
network_acronym_str FGV-10
network_name_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspectsEl proceso de color en el cine brasileño moderno: aspectos técnicos y estéticosO processo da cor no cinema brasileiro moderno: aspectos técnicos e estéticos colorBrazilian modern cinematropicaliaindustrialisationcolorcine moderno brasileñoarte tropicalistaindustrialización.corcinema brasileiro modernoarte tropicalistaindustrializaçãoThe capture and processing of moving images from color negatives in Brazil is significantly developed in the late 1960s. At the time, modern Brazilian cinema witnessed a clash between cinemanovistas and experimental filmmakers. The confrontation takes on a peculiar contour regarding the use of color. This work intends to discuss some dimensions of this debate, based on a body of films and directors able to externalize a proposal aligned with tropicalist art. It is concluded that color may represent a complex agenda linked to the idea of industrialization.La captura y el procesamiento de imágenes en movimiento a partir de negativos en color en Brasil se desarrollaron significativamente a fines de la década de 1960. En ese momento, el cine brasileño moderno fue testigo de un choque entre cinenovistas y directores vinculados a la experimentación. El enfrentamiento adquiere un carácter peculiar con el uso del color. Este trabajo pretende discutir las dimensiones de este debate a partir de un cuerpo de películas y directores capaces de exteriorizar una propuesta alineada con el arte tropicalista. Se concluye que el color puede representar una agenda compleja ligada a la idea de industrialización.A captação e processamento de imagens em movimento a partir de negativos coloridos no Brasil se desenvolve de forma expressiva no final dos anos 1960. Na ocasião, o cinema brasileiro moderno assiste a um embate entre cinemanovistas e diretores associados ao experimental. O confronto ganha um contorno peculiar no que diz respeito ao emprego da cor. Este trabalho pretende discutir algumas dimensões deste debate, tomando como base um corpo de filmes e cineastas aptos a externalizar uma proposta alinhada à arte tropicalista. Conclui-se que a cor poderá representar uma pauta complexa atrelada à ideia de industrialização.Editora FGV2023-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762Revista Estudos Históricos; Vol. 36 No. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-133Revista Estudos Históricos; v. 36 n. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-1332178-14940103-2186reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762/83482http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEsteves, Leonardo2023-02-07T13:58:51Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/86762Revistahttps://periodicos.fgv.br/rehONGhttps://periodicos.fgv.br/reh/oai||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br2178-14940103-2186opendoar:2024-03-06T13:02:21.547873Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
El proceso de color en el cine brasileño moderno: aspectos técnicos y estéticos
O processo da cor no cinema brasileiro moderno: aspectos técnicos e estéticos
title The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
spellingShingle The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
Esteves, Leonardo
color
Brazilian modern cinema
tropicalia
industrialisation
color
cine moderno brasileño
arte tropicalista
industrialización.
cor
cinema brasileiro moderno
arte tropicalista
industrialização
title_short The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
title_full The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
title_fullStr The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
title_full_unstemmed The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
title_sort The color process in modern Brazilian cinema: Technical and aesthetic aspects
author Esteves, Leonardo
author_facet Esteves, Leonardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Esteves, Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv color
Brazilian modern cinema
tropicalia
industrialisation
color
cine moderno brasileño
arte tropicalista
industrialización.
cor
cinema brasileiro moderno
arte tropicalista
industrialização
topic color
Brazilian modern cinema
tropicalia
industrialisation
color
cine moderno brasileño
arte tropicalista
industrialización.
cor
cinema brasileiro moderno
arte tropicalista
industrialização
description The capture and processing of moving images from color negatives in Brazil is significantly developed in the late 1960s. At the time, modern Brazilian cinema witnessed a clash between cinemanovistas and experimental filmmakers. The confrontation takes on a peculiar contour regarding the use of color. This work intends to discuss some dimensions of this debate, based on a body of films and directors able to externalize a proposal aligned with tropicalist art. It is concluded that color may represent a complex agenda linked to the idea of industrialization.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762
url https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/86762/83482
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
publisher.none.fl_str_mv Editora FGV
dc.source.none.fl_str_mv Revista Estudos Históricos; Vol. 36 No. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-133
Revista Estudos Históricos; v. 36 n. 78 (2023): Memória e História da Mídia; 114-133
2178-1494
0103-2186
reponame:Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
collection Estudos Históricos (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Estudos Históricos (Rio de Janeiro) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv ||biblioteca.digital@fgv.br||eh@fgv.br
_version_ 1798942528832012288